Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1969 ggr
Teddyvide
0

Hur ska jag göra nu?

Nu kommer jag med en liten ströfråga till. Det är nämnligen så att jag vill ha ett strö som inte fastnar, är varmt och billigt.

Jag har fri tillgång till spån gratis och jag vill därför utnyttja det på något sätt.

Tidigare har jag bara haft spån, men det fastnade för mycket. Jag har också testat att ha ett tjockt lager spån med hela tidningar på och överst toa-lätt. Det funkade inte heller då kaninerna bet sönder tidningarna. Toa-lätt var också lite svårt att ha det rent med om man inte tog ut allt och bytte det varje gång.

Halm vill jag helst inte ha, det är så svårt att mocka.

Det jag funderar över nu är då att ha ett lager spån, men sedan ett tunt lager av något annat så att det inte fastnar.

Det blev lite osammanhängande men jag hoppas att ni förstår! =)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

[Nalle-]
0

Det enda jag vet om är toa-lätt, halm, hö, spån, matta och torv. Om inget av det fungerar så vet jag inte. Glad

Borgbackens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär kan ett fack se ut hos mig. Matta i botten, och papperspellets i lådan. Har haft matta hela sommaren nu, och älskar det! 
Jag har en gammal matta som vi hade i hallen, som jag klippt till.
Jättelätt att bara sopa av den var/varannan dag.
Tycker det är ett super alternativ, om man har rumsrena kaniner då vill säga :) 
Sen om det skulle inträffa någon olycka, den blir smutsig etc. så är det bara att tvätta i tvättmaskin eller duscha av den.
Brukar tvätta mina 1-2 gånger i månaden :)

Du kan ju allt testa! Börjar kaninerna bita, etc., på den så  är det ju bara att ta bort den :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Teddyvide
0

#2 Vilken fin bur! =)

Grejen med matta är att jag tror att det blir väldigt kallt för kaninen när den bor ute och det är minus 20 tex.

[Wera]
0

Nja jag kan bara rekommendera halm om kaninen ska få det varmt. Tycker inte att det är jobbigt att städa ur, om halmet är fräscht tar jag en stor knippa och skakar bort all skit, och det blöta slänger jag, tömmer spånet under som är skitigt (av bajs och kiss) spar det färscha, och lägger nytt spån och halmet över, + ev. mer halm. Om man vill vara sparsam och inte tömma hela buren ^^

Borgbackens
0

#3, Jo, iof. Men om man har ett hus fullproppat med halm, tror jag nog att det skulle funka :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

teddykaniner
0

Alltså till mina kaniner (alla är väldigt lurviga Flört) använder jag endast hö som bottenmaterial. Det fastnar inte i allafall i mina kaninerns pälsar. Både jag och kaninerna trivs med hö som bottenmaterial.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Rozza
0

jag rekomenderar halm i hela buren och mycket om man vill att det ska hållas varma. Halm är både billigt och värmer. vill man kan man köra lite spån i botten. funkar bra till långhåriga kaniner. Dom flesta jag känner som har angora har halm i sina burar och angoran har ju mer ullpäls än en teddy så tror det funkar bra.

har aldrig haft problem att mocka ur burarna från halm så länge det är plusgrader. Har det frysigt kan man slänga på en ny tuss med halm och städa när dwet blir plusgrader så har jag gjort när ajg haft dom ute.

Teddyvide
0

#6-7 Tack för tipsen! Tror att jag ska testa att ha halm lite nu då. ;)

Neuzs
0

Jag tycker att du ska ha papperspellets :) Det har jag i min frigåeende kanins låda, hade även det i buren förut när hon hade det och det funkar kanon!! Det fastnar inte, är lätt att rensa ur det smutsiga, tar bort lukt och är billigt! sen kan du ju ha ett tjockt laget så håller det säkert värmen också!

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Misuki
0

jag har prövat skumgummimadrasser (några cm tjocka) med påsydd vaxduk. Går lättare att skaka av och torka rent än vanlig matta som suger åt sig skit och hö.

LisaKanin
0

Testa ett lager träpellets överst, såna man eldar med. Jag har det i toan det är billigt, drygt, fastnar inte i pälsen, luktar jättegott trä (inga tillsatser) och det som blir blött förvandlas till spån och sjunker ner mot botten så det är lätt att rensa bort sen. Finns tex. på Bauhaus, 16 kg för 37 spänn.