Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 170 ggr
Teddynina
2021-02-24 22:58
0

Tovor dvärgteddy

Hej,

Min dvärgteddy har jättestora tovor. Vi har försökt att borsta ut och även klippa bort de värsta tovorna men upplever att tovan sitter kvar från grunden, där pälsen börjar växa. Vet inte riktigt hur jag ska göra då han är en utekanin och inte vill att han ska frysa. Bör jag trimma honom eller finns det nåt knep på hur jag kan få bort alla tovor utan att klippa för mycket? :)

emelieA
2021-04-04 21:23
0

#0: hej!
Vi har en dvärgteddykorsning med en päls som tovar väldigt lätt. Så jag vet hur det är när de bara magiskt uppstår varje dag oavsett hur mkt en borstar.

Jag vet inte om du har möjlighet att ha din kanin inne under vintern? Vi hade tänkt ha vår ute men vinterpäls var verkligen helt OMÖJLIG. Så han får vara inne under vintern och ute på sommaren och lever sitt liv nerklippt. Ett tips är att köpa en bra trimmer, då kan du raka bort tovan nära husen utan risk att skada kaninen. Du kan också be en veterinär göra det.

Om det är mycket tovor på hela kroppen skulle jag be en veterinär raka bort dem och sedan hålla kaninen inomhus. Och kanske också ha den nedklippt alltid :)

• Redigerat 2021-04-04 21:23 av emelieA
Eilert98
2024-07-29 09:34
0

Det är verkligen problematiskt med långhåriga kaniner som bor utomhus….

Jag har haft samma bekymmer tidigare.
Med den erfarenheten så anser jag att långhåriga kaniner inte ska vara utomhuskaniner.
För det är helt omöjligt att undvika stora svåra tovor på kaninen som orsakar ett lidande till slut.
På vintern är det extra svårt och då kan man ju inte heller raka bort pälsen då den ju behöver den.

Man kan göra som tidigare skribent gör (om man har en till kanin då som sällskap på sommaren) eller ha den helt inomhus frigående, med lite koppelvistelse utomhus.
Så gör jag med min lejonhuvade/dvärgteddy och känner igenom pälsen varje dag och tar genast bort små början till tovor för att undvika större.
Det är ju svårast runt baken, på magen och tassarna, där vill de inte att man ska vara och pilla…..
Så där tar jag när jag känner att det blivit en större tova och då lindar jag in honom i ett badlakan och håller "paketet" i ett fast grepp och lirkar fram den kroppsdel där tovan sitter och klipper (och ev med trimmer) tar bort den/dem.
Försöker göra detta så snabbt som möjligt för att minimera stressen för honom.
Sen släpper jag honom och ger godis. Det vet han att han får efteråt nu. :D
Då blir han inte lika sur på mig.

Egentligen tycker jag att man bör sluta att avla fram mycket långhåriga kaniner, t ex dvärgteddy, pga att deras päls ofta blir onödigt svår.