Råd om parning
Tänkte höra om lite råd ang. Flingas första kull. Flinga är efter Twix som är en riktig teddy och Nonstop som oxå är helt teddypälsad. Nonstops mamma Holly är 50/50 teddy/fuchs. Jag skulle vilja vänta med att para flinga tills hon är 1,5 år för att se hur hennes päls blir som vuxen, om den håller teddy kvallite eller om den blir "fuchsig". Men efter som jag inte kan vänta så länge med att para henne så funderar jag på att använda en enkelmanad hane på henne och få en kull lejon, bara för att vara säker på vad jag säljer och för att låta henne få sin första kull i lämplig ålder.
Kan det vara ett alternativ till parning för henne innan jag vet hur hennes vuxen päls blir?
Du kan lugnt vänta tills hon är 1,5 år och para henne då :) Det enda som händer efter 9 månaders ålder är att honorna lägger på sig fett runt äggstockar och livmoder (Dansk forskning, går att googla fram för den som känner sig extra intresserad). En hona som har ett bra liv och får gott om motion och bra mat kan utan minsta problem få kull vid 1,5 år. En hona som däremot får dåligt med motion och foder är det större risker med. I hoppvärlden där kaninerna hålls i väldigt bra kondition är det mer en regel än undantag att de är över 1 år.
Däremot är det alltid en risk för honor att få ungar, som med vilket annat djur som helst. Saker kan gå fel. Men åldern är en komponent som inte alls spelar på samma sätt som kondition och välfärd.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Men jag har fått lära mej att bäckenet blir förbenat vid ett års åldern och behöver den utvigdning som en förlossning innebär innan det. Stämmer inte det då?
#2 Nono ;)
Hopphonor som har bra kondis. Får sin första kull ibland över 2 år ;)
Vanligast bruklar vara 1,5-2 år ;)
Ok, tack för era svar, men jag känner mej lite orolig att vänta så länge i alla fall
. Hon kommer ju inte att ha kondis som en hoppkanin…..
#2 Det är marsvin ;)
#4 Bara väl omhändertagen räcker, bra foder och daglig motion som alla kaniner ska ha vilket fall. Vare sig de är hoppkaniner, avelskaniner eller kelkaniner :)

Intressant att höra att man numera kan vänta tills kaninen är 1 1/2 - 2 år för att paras första gången för det gick inte för två år sedan :-)
#6 enligt?
#6 Gått har det alltid gjort. Men eftersom vissa folk fortfarande tror att kaniner är gnagare och släkt med marsvinen, drar folk den felaktiga paralellen att även kaniners bäcken stelnar :)
Jag tycker själv dessa rykten är lite småkul :P Så som att kaniner inte kan äta gräs för då dör dem (för att någon invant dem för snabbt), att kaniner måste paras inom 1 år (feldragen paralell), att kaniner inte blir äldre än 3-4 år (antagligen mest något djuraffärerna gått ut med för att få sålt kaninerna lättare), att morötter som varit frusna är giftiga (antagligen någon som gett frusna grönsaker vilka inga djur ska äta). Osv osv.

#7 enligt KIF
#8 Instämmer med dig :-)
#9 Somsagt. Småbarns sida =)
tyckte att du drog alla över en kam där. För när det varit disskusioner på den sidan har jag alltid sagt att bäcken inte växer igen och andra också =)
#1 Nu fick jag lära mig något nytt.
Men varför skulle hon inte para sin kanin med en lejonhuvad kanin? jag menar det gör ju inget om hon säljer dom ungarna som överpälsade lejon alt. lejon? brukar sätta igång mina honor i avel när dom är allt från 8 månader upp till 1 1/2 år. Första kullen brukar ju ändå inte klara sig så bra när honan är ovan. andra kulle brukar i regel klara sig bra och om hon då tar en teddy och börjar sin teddy avel med honan då? Själv är jag inte så noga på första kullen vilken hane jag tar. Förlåt men varför inte?
#11 Vart i min text står det att jag inte tycker hon ska para med lejon?
Nej bäckenet växer inte igen, men ett skelett förbenas under en tid under djurets (och människors) uppväxt och när den processen är klar är skelettet mindre elastskt än det var innan.
#12 den frågan var öppen och inte ställd mot dig. jag sa bara att jag fick lära mig något nytt om just din text. Resten var en öppen fråga till alla förlåt om jar riktade den mot dig för det var inte meningen 
#14 okej ;)
Jag har erfarenhet av att vänta tills efter ett års ålder där det inte gått bra (flera fall). Mina honor har bra kondition, men absolut inte som en hoppkanin, och är rätt utfodrade. Så jag tror absolut på att det är svårare efter ett år åldern… Har även sett en undersökning på kanin-net om detta, och man såg en dramatisk skillnad när kaninen blev ett år, att det blev mycket mycket störe risk för att något gick snett med ungar eller hona.
Summa summarum, jag tar absolut inte risken och väntar tills efter ett års åldern utan parar före :) Det är ju trots allt inte speciellt många avelskaniner som har hoppkanins kondis ;)
Ljustadalens kaningård
Ja, det blir nog ett enkelmanat lejon i alla fall eller kanske en vanlig liten vädur, då blir det ju i alla fall enkelmanade små knyten. Känns bäst att ta det säkra före det osäkra.
#16 Om du sett den undersökningen på kanin-net, antar jag att du också sett undersökningen om hur ofta uppfödarna på kanin-net motionerar sina kaniner och hur mkt pellets de ger? Glöm inte bort att kolla underlaget på undersökningar :)
En hemskt stor del beror på hur man tar hand om sina kaniner. Jag är en envis jävel som trots -30 grader är ute och går med mina kaniner i vind, snö och blåst varje dag. Kaninerna uppskattar att få komma ut oavsett väder. De har två vilodagar i veckan, som oftast brukar bli någon gång mitt i veckan när jag kommer hem sent från universitetet. Men jag kan inte tänka mig att ha mina kaniner på ett sätt som jag inte själv skulle kunna acceptera. Jag skulle absolut inte vilja sitta i en bur dagarna i enda och bara äta och komma ut bara någon gång i veckan (om ens det). Nu har jag visserligen aldrig fler en 10 kaniner, men varför man ska ha fler kaniner än man kan ge bra liv är för mig ett mysterium. Jag behandlar mina kaniner på samma sätt som jag själv vill bli behandlad. Är det inte så man ska göra med sina vänner?
Sedan finns det orsaker man inte kan påverkar alls. Men genom att ge kaninen ett så bra liv som möjligt så maximerar man utgången. Så ingen hysteri över att para kaninen innan 1 år, inget som händer med kaninen över en natt. En hoppuppfödare har inte så mkt mer motion än att de får komma ut och skutta varje dag som kaniner ska. De springer inga maratonlopp direkt. En undersökning på en jämn grupp med uppfödare som ger sina kaniner bra med motion och en foderstat med så lite pellets som bara möjligt vill jag se! :)
#18 Det är jätte bra att du sköter om dina kaniner på ett sätt som du är övertygad om är det bästa för dej och dina kaniner, men du är ju inte måttstocken för hur kaninhållningen ska se ut hos alla uppfödare i hela sverige.
Och mysteriet med fler kaniner än att man kan sköta dom på ditt sätt får du nog leva med.
#19 Det är det som jag försöker förklara. Att man måste värdera sin kaninhållning för att veta hur man ska använda sina kaniner. Man parar inte en hona som är jättetjock eller jättesmal, men man kan inte bara gå på utsidan av kaninen. Hur kaninen mår psykiskt och konditionen i allmänhet är viktigare än att gå efter månader, veckor och dagar på när man ska para dem. Att säga att man ska para en "dvärgras" när de är mellan 6 månader och 1 år, gör att det finns folk som parar kaniner och enbart går efter detta. UTAN att gå igenom kaninerna ordentligt.
Det enda jag försöka formulera i denna tråden är att folk ska fokusera mer på kaninens allmäntillstånd än tiden kaninen levt. Känn igenom kaninen, låt kaninen röra sig ordentligt och se hur kroppen rör sig. Är kaninen i sin mest optimala form för att bära fram ungar? Har hon mognat till sig och kommit igenom sin ungdjursfas? Är hon i bra hull? Har hon mognat psykiskt? Hur mycket fett har hon fått i fodret och kan finnas som pålagringar?
Sen just ATT folk parar kaniner innan 1 år är inget jag diskuterar, utan bara att man inte ska fastna på åldern mer än konditionen kaninen är i. Att man 1. Kollar på konditionen och 2. kollar på åldern, och inte går bakvägen och kollar först på åldern och sedan konditionen. Eller ännu värre, bara kollar åldern och inte kondition alls :)
#18 Lite ot här men jag vet hur envis du är Lollo ;)
Ingenting stoppar dig!
#22: Som andra skrev i tråden du skapade så bör du överlåta avlandet till uppfödare med kunskap och erfarenhet. Dessutom finns det mer än nog kaniner redan som behöver nya hem och ”hobbyavel” bidrar enbart till problemet.
Tycker du fått bra svar i den andra tråden.
Denna tråd har varit inaktiv sedan 2010. Försök undvika att putta upp gamla trådar.