Trimmer till teddys
Hej!
Jag skulle behöva era bästa tips på trimmers för teddy kaniner. Gärna prisvärda då jag e student i dagsläget.
Har borstat och klippt - Men frågar vi Brutus (herr fluff) så ska jag inte bli kaninfrisör.
Har nämligen börjat hitta flera tovor långt ner i pälsen där jag inte vågar klippa, och sedan vågar jag inte klippa runt mage och liknanade där de lätt tovar sig.
Så knner att det är dags för en trimmer.
- Redigerat 2022-10-20 16:10 av Erica V
Det är helt beroende på pälstyp och tyvärr så kan det vara så att du får testa dig fram.
Även om det är dyrt skulle jag rekommendera en ordentlig klippmaskin där du kan byta skär (tex andis agc 2 speed som jag själv använder till hunden och använt till kanin eller moser max 45 som jag också använt). Till min förra angorakanin hade jag ett 40 skär men det är helt värdelöst till min nuvarande kanin (som troligen har fuchs päls eller någon konstig blandning, värdelös är den iaf och tovar tätt inpå huden) däremot funkar skär 10 bättre på henne (men inte helt optimalt det heller, skulle vilja testa ett 15 skär men inte införskaffat något än).
För henne funkar det bäst att helt enkelt klippa ofta och hålla pälsen kort (och använder då sax och klipper där det behövs för stunden då pälsen inte växer ut jämt på henne utan fläckvis). Skär med högre nummer klipper närmre huden.
Pratat med andra (angorakanin) ägare som testat billigare varianter som säger att de inte funkar där det är tovigt (men bra på tovfri päls).
Är det riktigt tovigt riktigt tätt intill huden och kaninen inte är så samarbetsvillig så kan även en ide vara att kosta på ett veterinärbesök där de kan söva och raka av allt ordentligt och sen kan du börja om med pälsvården.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Förstår, tackar för den bra infon :) Ska försöka leta upp en trimmer i första hand. Men annars så blir nog vetrinären så att säga.
#2: Du kan ju alltid kolla i din närhet om det kan tänkas finnas någon som äger en trimmer du kan få låna och testa.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
biltema, Pälstrimmer.
jättebra för kaninens känsliga hud.