Råd om parning
Hej , jag har just fått en 11 veckors kanin hane , som jag tänkte para med min 1 och ett halv åriga hona , jag undrar om det är något problem?, med tanke på åldersskillnaden.
Tacksam för svar 😊
Hej
Innan du avlar fundera på dessa punkter.
- Vad är tanken bakom kullen
- Vad är ditt mål med avel
- Har hon haft kull förut (med tanke på åldern)
- Vet du något om linjerna. Har de tex nga kända defekter såsom tex bettfel, hippo
- Det är svårsålt. Har du plats för flera kaniner (hanar som ej kan gå ihop) om du inte får dem sålda.
- Kan du avliva en unge om den är defekt tex hippo eller mupp
Jag hade väntat till hanen är åtminstone 10 mån. Skynda långsamt.
Läs gärna om avel på Svenska Teddysällskapets hemsida 🌷
www.svenskateddysällskapet.weebly.com
Mvh Lo
Lämna avel åt seriösa uppfödare.
Det finns redan massor av kaniner som söker hem.
// Harley
#1: Hej 👋 ja det som är tanken är att vi har många vänner o så som vill ha kaninunge, Och sen gärna att vi behåller kanske 2 av kanin ungarna , och jag har en till ute bur ( kan skicka bild på den o kaninerna🥰) som man kan dela in i två lika stora delar, och nej hon har inte haft kull inann, Ninja som hon heter har levt ensam här i 1 år nu, men fick l söndags lilla shiro i present, defekter har dem inte .och jag plats här för fler sötnosar. Och sista, ja vi har även en djur veterinär här ca 10-15 min bort.
#2: hur menar du då?
#4: Avel är så mycket mer än bara "söt hona + söt hane = söta ungar".
Det är LIV det handlar om.
Varje uppfödare, oavsett om man föder upp hamster, hund eller häst, måste ställa sig frågan: "Är den här avkomman värd moderns liv?"
För saker kan gå fel, ibland väldigt fel.
Du har redan utsett en avelshane som inte ens är vuxen, du har ingen aning om han är lämpligt avelsmaterial.
Du skriver att "de inte har några defekter", det är mer än så som ska vägas in när man planerar en parning. Hur ser det ut längre bak i leden, tex?
Vad är det hos dessa två individer som gör dem lämpliga för parning?
Vad är det som gör dem lämpliga som avelspar?
Vad är målet med den här kombinationen? (Mer än söta ungar, för det är rätt svårt att hitta kaniner som inte är söta.)
Du skriver att "ni har många vänner o så" som vill ha en kanin. Det brukar låta så, tills det är dags att faktiskt köpa en av ungarna, tyvärr.
Hade de verkligen velat ha en kanin så finns det inget som hindrar dem från att köpa en, utan att dina kaniner ska paras först.
Det är ingen brist på kaniner. Det finns ett överflöd av kaniner just för att folk avlar fram fler bara för att de vill och för att de kan. De har ingen avelsplan, inga långsiktiga mål, utan bara att det är gulligt med djurungar.
Vi har folk här på forumet som driver djurhem för oönskade eller dumpade kaniner.
De, precis som många andra djurhem, har inte plats för alla som behöver någonstans att ta vägen för att folk har ledsnat på sin först så efterlängtade kanin.
Var en del av lösningen, inte problemet här.
Älska dina underbara kaniner, men lämna aveln åt seriösa uppfödare.
// Harley
Nej avla inte!
Jag driver det enda omplaceringshemmet i Kalmar län. Jag går på knäna!
Det handlar om privatpersoner som lämnar in, länsstyrelsen lämnar in, upphittade kaniner. Oftast i väldigt dåligt skick.
Det är endast godkända uppfödare som ska avla. Med djur med stamtavla, som är utställda. Som ger något till rasen.
Har du otur får du 10 ungar och bara hanar. Du får ingen såld.
När de är 12 veckor måste alla hanar ha egna burar. Annars kan de slå ihjäl varandra.
Kastrera din hane. Vill du ha fler kaniner köp av de som redan finns
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#5: ok så jag ska alltså inte para dom ?utan kastrerad honom , för jag vill helst ha honom i samma bur Som ninja .
#8: ja exakt. Värnar man om kaniner kastrerar man o överlåter aveln till godkända uppfödare.
Läs gärna min artikel jag länkade till
…………………………………..
#8: Ja, det är en mycket bättre plan! 👍❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#8: Det låter kalas!
// Harley
Håller med att INTE avla om ni inte har kunskap eller större intresse utan endast önskar ta för det är gulligt.
Rekommenderar verkligen att kastrera hanen vid 6 mån så de sedan kan bo ihop. Marknaden är mättad och när det gäller just teddykaniner slarvas det att informera om vikten av pälsskötsel. Oftast av de som önskar ta en kull för skojs skull. Det är liv man sätter till världen.
Om man inte har djupare intresse och verkligen undersökt linjerna så har man ingen aning om ifall kaniner bär på defekt. Och vänner som vill ha kaninungar.. Ja.. Super kul i början
. Sedan hamnar de på Blocket för 50 kr eller rom gratis, släpps ut, ägaren blir allergisk, har helt plötsligt inte tid.
Man bör informera köparen om både det ena och det andra, finnas som stöd, visa bett, tips, råd mm mm mm.
Jag brinner för min ras dvs dvärgteddy. Extremt engagerad 😃
Så tänk både en och två gånger innan kull. Har de HB tex? Vet du något om linjerna? 😃🌷
Mvh Lo