Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 221 ggr
Wilma Hellström
2020-12-20 13:56
0

Ni med uteteddysar!

Hej hej, jag och min Teddy är inne på vår tredje vinter tillsammans och har lite frågor om hur ni gör med pälsvården?

Hur klipper ni runt ögonen? Teddy som han heter blir störd av pälsen runt ögonen, jag brukar klippa bort det som sitter över ögonen men har hört att man inte bör klippa under eftersom man då klipper av morrhåren och det är inte bra för dom inte växer ut igen? Så hur gör ni?

Andra frågan är hur ni gör med pälsen på resterande kroppen. Jag borstar honom 2 - 3 ggr i veckan. Trots det så får han tovor på rumpan. Och när man vart bortrest eller liknande i en vecka och inte haft möjlighet att borsta är det hemskt! Det har nämligen hänt nu. Hur ska jag göra, det är större delen av rumpan och har suttit i timmar och försökt reda ut med karda. Men kommer ingen vart och Teddy tycker det är obekvämt. Ska jag klippa bort? Bor i Stockholm så inga super kalla temperaturer direkt men känns inte bra att det finns risk att han ska frysa. Eller ska jag vänta tills i vår? Eller fortsätta försöka borsta bort dom?

Tacksam för svar mvh Wilma.

emelieA
2021-04-04 21:26
0

Hej Wilma!

Vår teddykorsning har faktiskt inget hår runt ögonen (mkt smidigt) så det kan jag inte hjälpa dig med att svara på.

Jag hade klippt bort tovorna. Om det blir mkt avklippt päls eller känns kallt ute hade jag (om du har möjlighet?) sedan tagit in kaninen.

Det här är ju ett ganska sent svar till dig, så jag hoppas att det har ordnat sig ❤️

• Redigerat 2021-04-04 21:26 av emelieA