Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: päls-färger-och-teckningar
Läst 1388 ggr
teddybaby
0

Finns det äkta teddys i Sverige?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det finns äkta teddyvädurar här i Sverige? Jag tänker att det finns det ju såklart, men hur många tro? Och vilka är ni som har äkta teddyvädurar?

Jag undrar eftersom att det var en gång sagt att min kanin Kakan var äkta teddy. Det kan jag ju säga att han Inte är! Han har fällt jättemycket. Glad Det gör mig absolut ingenting, men det har väckt ovanstående fråga inom mig.
Kakans föräldrar är
Pappa: Aslan (uppfödare: Cheyennes/ holländsk import).  
Mamma: Wienzha (uppfödare: Chantys/holländsk import).

[Juliaammouri]
0

hej!

Det finns ju riktiga teddysar som har impoteras från andra länder och dom är riktiga.
Sen vet jag inte om det finns riktiga teddysar som dom avlar..

Kram julia

Asplyckans kaniner
0

jag har två "riktiga" teddys som inte är peking eller innblandad med lejon & det finns ju somsagt andra som importerar in teddysar från olika länder som är fullt renrasiga , så ja , det finns väll ganska många "riktiga" teddys som inte är pekig eller lejon Kyss

[Nalle-]
0

Fast så behöver det inte alls vara! Kakans föräldrar är ju importer båda två, och en av dom eller båda måste ju ha fällt äv. 

Man brukar säga att om en teddy är över två år gammal och fortfarande jämnlångt pälsad (förutom när de fäller, förstås, för det gör ju alla kaniner) så är de "riktiga" teddys. Min Puzzel är tre år gammal och garanterat teddy :)

Sedan finns det ju också de som man inte riktigt kan säga om de är teddy eller lejon, som ser ut som någon blandning. Eller som har jämnlång päls men dålig kvalitet (väldigt tunn päls över ryggen tex). Vet att det spånas på om teddy och lejon är samma gen, men är inte alls insatt i genetik så jag har ingen större koll.

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tre granterade teddys hemma dock är en av dom efter ett lejon men han har teddypälsen än (2.5 år) och enda skillnaden på hans päls och mina "äkta" är att han har inte fullt lika mkt päls på öron och tassar samt kvalitén litegrann.

Men dom två andra är efter en holländsk importlinje och den andra efter en svensk linje. Nog finns det en del "äkta" men många har lejon inblandat men som inte bryter ut då de har kvar teddypälsen över en viss ålder och då är dessa ändå användbara i avel. Sen finns de dom som är s.k "segvuxen" päls och de är inte heller så uppskattade i teddyavel.

breana
0

Tussilagokaninerna är teddys, och även Bullen som jag köpte därifrån - och riktigt fina är de också! Glad

teddybaby
0

Tack för era reflektioner! Intressant det där med spekulationerna kring gener. Som sagt så verkar det ju uppenbarligen så att det finns kaniner som har importerats från andra länder och som sägs vara äkta men som sedan visat sig inte vara det… det känns som att det kan vara viktigt att framhålla i teddy-diskussionen för de som inte känner till detta. :)

Tuvullenskaniner
1

Jag tycker att det är säkrare att köpa svenskuppfödda teddyvädurar än importerade, eftersom man oftast har bättre "koll" på uppfödare samt att man som köpare själv kan göra en bedömning av föräldradjuren.

Hermelina
0

Oj..! Ja som sagt är det ju inte alls säkert att de är teddys bara för att de är importerade.. Aslan köpte jag och var helt säker (flera som sa att hon som sålde honom avlade på säkra gener) på att han var teddy. Nu vet jag inte hur det är med honom eftersom han är såld men troligtvis så är det väl han som är lejon då :O Wienzha, som också är importerad trodde flera var lejon men det visade sig att hon fällde på ett lite speciellt sätt och nu, när hon är ca 4 år så är hon garanterat teddy.. Tvärtom mot vad vi trodde där alltså..

Hur går det med Kakan och Baby btw? :)

teddybaby
0

#8 Det går jättebra med Baby och Kakan! Åh herre vad du skulle tycka om Kakan om du träffade honom kan jag lova… det går inte riktigt att förklara, men han var väl lite speciell redan när han var liten? Kakan är ingen kanin, han är mer som en hund. Han ska vara med över allt och han tycker om allt och alla. Han pussar p åprecis alla, sitter alltid i knät och tycker om att ligga intill en i soffan och kolla på tv. Baby är helt underbar han med, han är mer som en normal kanin. Han älskar att vara utomhus så han lyser verkligen upp under sommartid! :)

Kakan har fällt som sagt så han ser ut som lejon. Men Baby minsann han har mycket päls fortfarande! Han är ett mycket välpälsat lejon. Det är nästan lite synd att han är kastrerad, för jag tror att han hade kunnat bidra till några riktigt fina välpälsade lejon annars. För övrigt är Kakan fortfarande halva storleken i jämförelse med Baby, hihi. Skrattande

Hur går det för dig? Föder du fortfarande upp kaniner?