Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 2069 ggr
Ljusta
0

Importresa till sommaren

Vi i Wienerteddyklubben kommer troligtvis att göra en  resa till Holland till sommaren. Förslagsvis slutet av juni/början på juli. Vi kommer att kunna ta hem 15 kaniner, och som det ser ut nu så finns det några platser kvar. Eventuellt så åker vi även denna gång till Liza, Messalinas konijnen då vi känner att vi litar på att hennes teddysar är helteddys. Det finns en del uppfödare runt omkring som också föder upp Teddyvädur som troligen kan leverera till henne, om man vill ha obesläktade djur.

Vi delar på alla kostnader som blir, och åker bil hela vägen.

Vi tar endast hem Teddyvädur till dig som avlar rent, dvs är medlem i Teddyklubben eller Wienerteddyklubben (eller vill bli medlem Glad).

Så finns det intresse för att få hem en eller flera kaniner kontakta helene_blom@hotmail.com

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

Härligt härligt! Detta ser vi fram emot! :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tarja
0

Super Helene! Ska se om jag hinner få någon plats till någon kanin Glad

Saphir
0

Så kul! :D Som du *säkert :P* vet har jag bokat två platser :) Men behöver hjälp att få kaninen från tyskland till holland först :P

Får mejla och se om hon kan frakta kaninen dit… men känns ändå lite osäkert då jag inte vill stressa kaninen för mycket…

Ljusta
0

#3 Hur gör du annars? Om det blir svårt med transporten?

Ljustadalens kaningård

Saphir
0

#4 haha det är det jag inte har klurat ut ännu :P Så jag sitter liksom i ett dilemma här :(

Ljusta
0

#5 Annars kanske Liza också kan få fram några synligt wienerfria? Så slipper du vara utan tuss om inte transport fixar sig?

Ljustadalens kaningård

Saphir
0

#6 ja :) men jag fattar inte holländska :P så det blir liksom svårt…

Ljusta
0

#7 Inte jag heller :) Men man kan prata med Liza på engelska (eller skriva…).

Några ord att förstå:

Voedster=hona

Rammen=hane

Verparingen=parningar

Te koop= Att köpa "Till salu"

Om det är något jag inte förstår så brukar jag klistra in det  i Googles "Översätt". Jättebra verktyg, det gör att man kan förstå lite bättre :)

Hon har jättefina teddys faktiskt!

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

#7 Du får ta hjälp av någon av oss som har lärt sig lite holländska genom massa kollande på hemsidorna Oskyldig

Ljusta
0

Liza har förresten fler raser, om någon är intresserad :)

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

#10 Jag är lite småkär i hennes angoror och dvärgteddyn Kyss

Saphir
0

#8 ja det kan jag göra :) Mailar henne nu ^^

#9 Hehe ja :P Kan du Holländska Tarja? :D

Saphir
0

Haha nu krånglar datorn för mig :P Skulle någon kunna PM:a Lizas e-mail till mig? :)

Tarja
0

#13 Jag pm;ar ;) Har lärt mig en hel del genom att kolla på hemsidorna haha!

Saphir
0

#14 Tack så mycket! :D Hehe mjo det blir ju så :P

teddybaby
0

SkämsÅh vad roligt för er alla!!! Jag blir såååå avis, men jag är klok nog att veta att jag inte skulle orka med flera pälsbollar för tillfället!  Så jag får sukta på håll istället. Jag väntar mig stora bildbomber så fort ni fått era sötnosar!Kyss

Saphir
0

#16 ofc ! :D

Rikko
0

Hur funkar detta, åker alla ner till Holland, funkar det att prata engelska med Liza? eller är det kanske bättre att prata på mejl med dig Helene? ^^

Ljusta
0

#18 Liza är faktiskt ganska bra på engelska, i jämförelse med andra Holländska uppfödare… Så maila henne om du vill :) Fast jag kan ju hjälpa dig förstås om du vill :)

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

#18 Glömde säga… Alla åker inte ner till Holland, blir nog 2-3 personer. Har inte fixat chaufför ännu, men är det någon som vill vara det så säg gärna till :)

De som hjälper till att hämta kaninerna får en kaninplats på hemvägen gratis för besväret. Max tre personer…

Ljustadalens kaningård

Rikko
0

Låter riktigt intressant detta :) vad kostar det att importera? Har tyvärr inget körkort ännu, annars hade jag gärna hjälpt till.

Ljusta
0

#21 Det kommer säkert kosta runt kanske 1000-1500 kr/kanin, inkl  kostnaden för kaninen. Priset är väldigt ungefärligt då vi inte vet hur många kaniner vi tar hem denna gång. Tar vi hem mindre än 15 så blir det dyrare, iom att vi delar på alla kostnader. Sen kan man bestämma själv om man vill vaccinera och veterinärbesikta osv, och då tillkommer det på priset.

Beställ en hona du av Liza så kan du få låna Leandro till henne ;)

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

Jag kan som sagt med största sannorlikhet köra även nästa gång. Men ska inte ha någon kanin dock :) Men för teddysarnas skull hjälper man ju till ändå! ;) Behöver bara veta datum så man kan boka in det i kalendern.

Ljusta
0

#23 Superbra om du skulle kunna köra! Madde kanske skulle kunna följa med? Jag själv skulle kanske också kunna i värsta fall. Jag har inget körkort så kan inte hjälpa till med att köra, och det är nog skönt att vara två som kan det? Jag har för mig att någon till har erbjudit sig att hjälpa till, men hittar inte det just nu…

Vi skulle ju kunna bestämma ett datum? Slutet av juni?

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#24 Ja minst 3 måste vi helt klart vara och köra, jag har ju kronisk migrän och får ej köra om jag får ett anfall, så behöver vara 2 extra:) Åker jag med kan vi också låna stallet i Hässleholm hos pojkvännen och låta kaninerna vila över natten som förra gången och denna gången. Men kanske får Helene blodad tand! Men absolut kul om de som inte varit med om det tidigare även följer med! :)

Saphir
0

Jag kan hänga med skulle tycka det vore jättekul! :P Fast ni kanske vill ha nån med körkort…?

Trasdockaa
0

#26 Bara du har körkort så! :)

Saphir
0

#27 Håller ju på att övningsköra… Om man får tillstånd och skriver övningskör på bilen… fast det kanske verkar långsökt… har övningskört mkt dock, traktorkort på skolan ar jag också :)

Trasdockaa
0

#28 Man brukar dock ej få övningsköra i andra länder tyvärr. Men om du hinner få kortet tills dess! :)

Saphir
0

just detja… tänkte inte på detta… Är inte 18 :P kan man få körkort innan man är det? :)

Tarja
0

#30 Nej det kan man inte :)

Saphir
0

#31 haha oj vad jobbigt :P e ju bara 17 nu :P kanske kan följa med nästa år då:) då jag inte har ngn A- Traktor

Tarja
0

#32 Ja precis, sedan kanske man vill ha lite mer körvana än att precis ha tagit körkort, då det är lite mer annorlunda att köra på stora motorvägar i utlandet, tyckte själv att det var väldigt läskigt att köra på autobahn i Tyskland för några år sedan trots att jag har haft körkort i över 10 år Oskyldig

Saphir
0

#33 hehe mja :P Jag får nog övningsköra ett tag då :P

Valkyrie
0

Har liza dvv rex? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Om jag skulle vilja ha en kanin ifrån liza, Hur mycket skulle jag behöva betala för "frakten"? Och hur mycket kostar ungefär en dvv rex? :)

Rest in peace Valkyrie!

Ljusta
0

#35 Ja Liza har rex också. Vad frakten blir beror på många faktorer, så det vet vi inte till 100 ännu. Vi vet säkert mer när rsan i april ägt rum :)

Vi kommer i första hand att ta hem kaniner åt Teddyklubben och Wienerteddyklubbens medlemmar, så att vår avel kan gå framåt, men blir det platser över sen kan vi självklart ta andra kaniner också :) Men just nu är det lite svårt att veta hur många platser som kommer att fyllas tyvärr.

Ljustadalens kaningård

Valkyrie
0

okej ,vet ni hur mycket lizas rexar är till salu för typ? När kommer resan bli av? :)

Kostar frakten ca 1000?

Rest in peace Valkyrie!

Ljusta
0

#38 En vanlig rex kostar 40 Euro, Satinrex kostar mer.

Som det ser ut just nu så åker vi sista helgen i juni, dvs runt 25-27/6. Men bara eventuellt, inget är skrivet i sten. Jättesvårt att tippa vad transportkostnaden blir, men kanske runt 1000 som du skrev??

Ljustadalens kaningård

Valkyrie
0

okej vad bra då vet jag :)

vad är satin? :P

Rest in peace Valkyrie!

Strumpa
0

Ett tips; kopiera texten från hemsidorna och klistra in i Google Translate så får ni texten på en kanske inte helt perfekt svenska, men klart förståelig :P

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Hermelina
0

#41 Ja, det är det jag gjort hela tiden när jag e´letat kanin på Holländska sidor :P Fast, haha vissa ord blir lite knasiga x)