Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 1411 ggr
Togla
0

Importera = inte speciellt igenomtänkt

Nu har jag minst sagt tröttnat på dom som importerar och deras spydiga kommentarer mot oss som nöjer oss med svenska kaniner. Att importera är ju inte speciellt igenomtänkt , för titta nu här:

Ni ser en hemsida med teddysar som är tillsalu i Holland, ni tänker såhär: Titta vad söt, en teddy, en hel teddy. Den ska jag ha!

Men har ni nu inte glömt en liten väldigt viktig detalj, temperamentet? Hur kan ni veta att denna söta kanin har ett bra temperament när ni aldrig ens klappat på den på riktigt? Hur kan man vara så säker på att kaninen är så snäll som uppfödaren kanske påstår? Hmm, detta kanske är nått ni ska tänka på?

MVH Elin

Trasdockaa
0

Det är PRECIS samma sak i Sverige. Ingen skillnad från Holland.

Sällan numera att man faktiskt åker hem och hälsar på hos uppfödaren och hälsar på kaninen innan man tingar den. Utan man ser den på hemsidan och tingar den efter att typ, exteriör och stam är det man söker. Sen räknar man med att inga uppfödare avlar på kaniner med hemskt temperament.

Vill hemskt gärna höra hur du gjort när du köpt dina kaniner? Har du köpt alla efter att du varit och hälsat på dem alla först?

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Togla
0

#1 Dom flesta har jag hälsat på men inte alla vilket jag ångrar. Så innan jag köpt av dom jag inte hälsat på först har jag från bekanta till dom sett till att få höra deras åsikter. Tycker dom att deras kaniner är snälla? Har dom varit nöjda med köpet? Om detta inte låtit bra så har jag avstått totalt.

MVH Elin

Trasdockaa
0

#2 Men hur kan du då klaga på folk när du inte själv varit och hälsat på ALLA? Du tycks ha bitit dig själv i tungan. Har själv varit nere i Hollan hos just dessa uppfödare för ett år sedan och köpt kaniner och hälsat på. Bättre temperament och kondition kan man sällan få tag i.

Vet iaf fyra kaniner du köpt utan att hälsa på innan. En från Tarja, en från Celine och två från Wera. Alltså har du gjort det upprepade gånger, men klagar ändå på folk? Aj aj aj… Inte bra där du.

Hermelina
0

Mitt tips till dig är att strunta i de som importerar, blir trevligare för alla då. Alla människor gör som dom vill och det kan inte du ändra på.
Och sen är det inte precis så att vi som importera inte nöjer oss med Svenska kaniner, det är ingen som sagt det.

Togla
0

#3 Det var just det jag sa, jag har frågat bekanta till dom och alla hade samma kommentarer: underbara kaniner.

MVH Elin

Trasdockaa
0

#5 Och vem säger att inte de som importerar gjort även det?

Tarja
0

Jag håller med Louise, ingen skillnad mellan att tinga kanin över nätet oavsett land.

Är lite nyfiken då jag själv inte sett någonstans där vi skrivit spydiga kommentarer, var är det vi som ska importera har skrivit spydiga kommentarer till de som köper kaniner från Sverige och vad har vi skrivit?

Togla
0

#7 Nu menar jag inte just NI. Ni är inte dom enda medlemmarna här inne. Jag tycker att sånna som köper importer verkar tycka att deras djur är bättre, säkert för att ni betalat mer för dom. Men för mig så är en teddy lika mycket värd som en dvv.

MVH Elin

Togla
0

Och om jag säger nått om en import får man alltid samma världelösa svar: gud vad du är avundsjuk. För vad är jag avundsjuk?

MVH Elin

Tarja
0

#8 Jag tycker inte att mina importer är bättre än mina svenskfödda kaniner bara för att jag har betalat mer pengar för dom, min Sessan betyder precis lika mycket för mig som min import Black Pearl till exempel, båda har lika underbart temprament och är riktiga myspluttar.

Denna kommentar har tagits bort.
Hermelina
0

Vilka är det som tycker deras djur är bättre? Ingen tycker väll så Obestämd

#9 Varför beter du dig då, om du inte är avundsjuk?

Togla
0

#12 Jag beter mig så för jag vill säga att det ni gör är fel och när jag har en egen åsikt är jag avundsjuk tydligen.

MVH Elin

Hermelina
0

Bra, då vet vi att du tycker vi gör fel. Kan du inte bara lämna det här nu? Idiotiskt att påstå att de svenskfödda kaninerna betyder mindre för oss än de holländska… (?)

breana
0

#8 Själv tycker jag att det är bra att person här, som tex Louise säger till att det finns lejon i släkten. Jag ska snart köpa min första teddy och blir glad om någon kan berätta att det finns lejon i släkten. Då är man ju medveten om vad man köper för någon kanin. Jag har själv bara goda erfarenheter av teddyuppfödare, tycker att alla jag har pratat med verkar ärliga och trevliga :)

Hermelina
0

#18 Tror faktiskt majoriteten tycker det! Och jag är Jätte glad över att ha Louise.

Ljusta
0

#14 Vad är det som alla (förutom du då…) gör som är fel egentligen?? Att informera om att en teddy kan fälla är dumt, eller?? Och varför i hela friden skulle det vara så ogenomtänkt att importera jämfört med att köpa svenska djur?

Vissa av oss vill ha helteddy som så gott som säkert inte kommer att fälla, och är då villiga att betala tusentals kronor för att få hem några som vi vill satsa på. Och har vi råd att göra det så varför inte? Vi kanske inte tycker att avelsutbudet i Sverige är så bra, och att stammarna kan behöva utökas. Vi är helt enkelt beredda att satsa på att rasen Teddyvädur ska bli bättre, och det gagnar alla som tycker om dessa teddysar här i Sverige. Och att temperamentet kanske till slut inte skulle vara det bästa på de djur man tar, det känns i sammanhanget ett pris man är beredd att betala för de fördelar man kan få!

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

#21 Mycket bra sagt!

Tarja
0

#21 Verkligen bra skrivet Helene! Glad

Hermelina
0

#21 Håller helt och hållet med :)

Saphir
0

Helt ärligt, vad grundar du allt på… som att jag te.x skulle gillar mina holländska kaniner bättre :/ Det är verkligen att dra alla över en kant. Jag tyker det är bra att Louise informerar folk när dem köpt lejon. Det är väl bättre att få reda på det så fort som möjligt än att man blir besviken? Tycker inte du beter dig särskilt moget genom att påstå att vi inte tänker igenom detta. Varför göra dig ovän med så många? Tycker det vore bättre att hålla dina åsikter för dig själv för du vinner inte det minsta lilla på det här.

teddykaniner
0

Helt sagt löjligt!

Det finns ingen chans att vi skulle tycka om importkaninerna bättre än de svenska kaninerna! Jag älskar mina lika mycket, beroende på
om de är "utländska" eller inte.

Vi litar ju på de uppfödare vi köper av, om vi inte köper in nya avlas det ju bara samma samma och åter samma igen, du har ju själv teddys (om de inte fällt..? vet inte) så du borde väl veta?

Du borde lära dig lita på folk!!
Du kan inte bara dra slutsatser hela tiden.

Med vänlig hälsning,
Jenny

breana
0

#14 Jag tror att de som ska importera har tänkt igenom det både en och två gånger. Jag är helt övertygad om att alla har gjort sitt bästa för att ta reda på så mycket som möjligt om uppfödaren/kaninerna. Och de har ju redan varit hos vissa uppfödare tidigare. Sen skulle de nu få hem en kanin som inte är av avelsmaterial (vilket jag inte tror) pga tempramentet så kommer de ju inte att avla på den. Precis som om det hade varit en svensk kanin med dåligt temprament.

[Wildglow]
0

Att importera är väl inget negativt? Alla som importerar tycker jag gör rätt, de köper från en uppfödare som oftast inte avlar på kaniner med dåligt temperament. De tar in nytt blod i svergie :]

teddybaby
0

Äsch import eller svenskfödd - who cares! :D Jag förstår de som väljer att importera med anledning av att andra länder har kommi tlängre i aveln mot godkänd rasstandard för teddyväduren än  vad vi i Sverige har. Jag har aldrig märkt av någon spydighet, dock kan jag tänka mig att de med svenskfödda äkta  teddysar känner att de får slå några extra slag för sina kaniner och verkigen bevisa att de är äkta, till skillnad från importerna som förutsätts vara äkta bara i och med att de kommer från Holland eller Tysklad. Så jag kan delvis förstå diskursen, men jag har personligen aldrig  upplevt någon vara otrevlig i det syftet. :)