Teddyväduren - hur ser framtiden ut?
Hur tror ni att framtiden ser ut för teddykaninen? Hur är det nu jämfört med förr?
Ni som är uppfödare - är det svårt att få ungarna sålda?
När jag letade min första teddyvädur 2010 så letade jag kanin från december till juni. I juli fick jag hem min efterlängtade grabb. Och då var inte mina krav heller speciellt höga! Men det fanns inte många uppfödare, och många ville ha en av dessa små lurviga underbaringar.
Hur ser intresset för rasen ut idag? Jag tycker det känns som att det svalnat, men hur upplever ni det?
Haha, lite funderingar såhär på kvällskvisten.
jag vet inte riktigt om det beror på var man bor, eller om man är en känd uppfödare som gör att man blir av med ungarna lättare.
jag upplever att det kan vara svårt att "bli av med" ungarna då folk tycker priset är högt. tycker aldrig man sett just några annonser ute på teddy förr, men det har blivit mer och mer. jag upplever att det inte är en så stor efterfrågan på dem längre
Jag tror och hoppas att intresset för teddyvädur och dvärgteddy ska öka, har ju varit lite lågt nu ett tag.
Kommer själv skaffa en teddyvädur igen om ett tag. Så hoppas på några vackra wienerfria ungar där som jag kan sparam:) Vet att någon pratat om att försöka få rasen godkänd (igen)? Är något jag jättegärna hjälper till med :)
När jag köpte mina första 2008 såldes de som smör! Det var JÄTTE svårt att hinna tinga några fina, särskilt de wienertecknade. Få uppfödare. Många köpare.
Nu är det lättare att hitta bra teddys och det finns fler uppfödare. Dock inte jätte många…
Jag föder ju upp och jag har ALDRIG haft svårt att de sålt på ungarna, alla hinner flytta innan de blir 10 veckor för det mesta. Däremot är det sjuuukt svårt att få sålt på lejonhuvade, jag har fått två kullar som tjuvparats teddy/korthår, dvs lejonhuvade ungar. Sjukt svårt så jag fick t.o.m sälja till en djuraffär för att hinna bli av med dom innan jag skulle flytta och börja plugga.
#2 Tror inte den blir godkänd då Dvv angora finns, finns två fullt godkända märkta dvv angora vit bö till salu här i Sverige :) ett avelspar.
#3 Hoppas får man ju, dem är ju egentligen helt olika :)
Jag såg dem på facebook, jättecoola :)
#3, sitter med mobilen så väntar med att svara mer tills jag sitter vid dator, men måste ju fråga, vem är det som fött upp dessa? Låter ju jätteintressant!
#5 Tror dem är importerade från Belgien :)
#1, Då har alltså vi sett samma sak, jag är ju inte uppfödare men upplever att man ser mer annonser ute nu än förr (då alla vart tingade från när de föddes typ) och att det inte pratas lika mycket om att folk vi ha teddys. Det du nämner med pris är ju också lite intressant, verkar ju som att det går neråt. Tidigare fick man betala minst 800, nu verkar många gå för hälften eller mindre. Personligen tycker jag det är en bra idé att priset för teddys är högt, men det är ju en annan diskussion.
#2, Jag hoppas ju också, verkligen! Teddyväduren är ju den bästa rasen, inga konkurrenter (haha, min åsikt iaf). Tror dvärgteddys också är riktigt trevliga men har aldrig haft turen att träffa på någon.
Skulle verkligen vara toppenbra om teddyväduren kunde bli godkänd som den är…
#3, Samma som jag upplevde då, men var kanske ännu fler som ville ha teddys 08? Upptäckte rasen där omkring, men var inte särskilt insatt då.
Måste hitta mer fakta om de där dvärgvädur angororna, tycker på riktigt att det låter riktigt häftigt!
Men om man ska stanna vid teddyvädur så är det i alla fall färre kaniner som fäller av nu än förr, och det är ju absolut en förbättring! Pälskvalitén skulle ju absolut kunna se bättre ut på sina håll men det är ju en annan femma. Dessutom har man ju bättre koll på defekter inom rasen numera tycker jag, och det är ju också ett stort framsteg.
Så aveln går framåt - men efterfrågan minskar?
Ja priserna har gått ner en del… Kanske för att kunna få förr köpare inom kelhemmen för annars är set nog uppfödarna som betalar mer. Jag har fortfarande 700-900 kr för mina beroende på färg :)
När jag fick upp ögonen för teddysarna så upplever åtminstone jag att intresset var större och uppfödarna var fler (?). Överlag så tycker jag att man hade mer energi, vilja och hopp om att få teddyn godkänd som rasstandard. Sedan kom en tid då väldigt många av kaninpälsarna föll av är det min uppfattning. Även avkommorna efter importkaninerna vill jag tro. Båda mina kaniners teddypäls föll ju av och jag tror att det är många fler som fick samma problem. Det tror jag kan ha en bidragande orsak till att luften gick ur en del av oss teddyintresserade. Eftersom att jag själv bara har mina djur till kel så har det aldrig varit något problem med att de fällt av.
Jag hoppas att vi fortsätter att värna om teddysarna här i Sverige för det är utan tvekan den mest underbara rasen som finns. Alla som träffat mina kaniner har älskat dem och de har blivit förvånade över deras lugna och trevliga sätt att bete sig. Jag skulle inte kunna tänka mig någon annan ras än teddyväduren.❤️