Vilka månader utomhus?
Hej! Jag bor i Mellansverige och undrar under vilka månader (eller vilka grader) som man kan ha sin innekanin utomhus på dagarna? jag har köpt en sommarbur där jag tänkte att min kanin ska bo på dagarna och sedan spendera nätterna inomhus. Fungerar den lösningen tro?
Vår kanin har bott inne vintertid och ute sommartid. Vi börjar vänja honom när det börjar vara grönt ute med att vara ute korta stunder, till flera timmar och heldagar. Sen får han flytta ut.
Har fungerat utmärkt de sista två åren.
I år blev det vår så snabbt så nu får vi skynda oss att vänja honom och fixa till buren 🙂
Jag har själv två kaniner, den ena är inomhus året om (undantag att han tas ut i sin bur eller i koppel) och den andra är utomhus (dygnet runt) från och med att det är nollgradigt på natten, resten av året är hon inomhus.
Men det hela beror också på bur, att kaninen har ett hus är bra så kan den ta skydd när det är vind och dåligt väder. Själv har jag satt in lite mysiga saker för kaninen i huset, extra mycket spån….lite egensydda filtar och lite annat som kan hjälpa henne att dels hålla värmen och som också kan vara lite kul för henne.
Viktigt är också att ha ett bra och hårt underlag kaninen inte kan gräva sig igenom, själv har jag sten med mycket hö och spån över men vissa burar har galler undertill.
Lycka till! :)
Det funkar under maj-september :) jag bor i mellansverige . Har mina ute dygnet runt denna årstid (en i hage jämt, resten i hage på dagen och bur på natten) så bor den inne på natten kan den vara ute i hagen hela dagen utan problem så länge det inte blåser mycket eller regnar. :)