Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 3088 ggr
[lolloita]
0

Rubinglans

Finns det någon som kan förklara vad rubinglans är? Någon säger att det visar zobelanlag…någon säger att det är havanna anlag.

Jag har fått en kull på 6 ungar varav 3 är vita blåögda och två av dem har rubinglans. Jag har fått flera ungar med rubinglans tidigare men aldrig på vita ungar.

Mamman är gul/brun japantecknad med rubinglans och pappan är antingen en ljus, ljus madagaskar eller kanel wienertecknad med rubinglans. Hans färg är det ingen som har kunnat fastställa. Någon säger att madagaskar har inte rubinglans!?

Se gärna bilder på min sida under kaniner. Mamman är Messalina`s Rachana och pappan är Möllans Bix

http://mollanskaniner.weebly.com

Storkebodas
1

Bix är madagaskar. Det är helt genetiskt omöjligt att han är kanel. Jag har hört att de kan ha rubinglans om de bär på zobel eller havanna, så det behöver inte betyda att han är det. Rubinglans är helt enkelt något kaninen får om den har dubbla bruna anlag eller är zobel. Ibland kan det också visa sig även om kaniner bara bär på det. Alla kaniner som är havanna får inte rubinglans, men jag tror att det är det vanligaste. De vita ungarna har troligen dubbla bruna anlag och det syns endast på ögonen. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[lolloita]
0

Panda som är pappa till Bix har rubinglans han också. Pandas pappa står som gulröd (det finns en bild och jag tycker nästan han ser viltgul ut). Pandas föräldrar står som röd och röd/svart…undrar vilken färg de tänker på då?

På Pandas mammas sida är mamman svart wienertecknad, brunögd och morfar är då havanna….och morfarsmor är kanel wienertecknad. Hur kan det då vara genetiskt omöjligt att Bix är kanel?

Ska se om jag kan ta en bild på Bix…närbild på hans öga för att visa att han ser ut att ha en brun slöja.

Ja, det var det jag tänkte att egentligen är de två vita ungarna som har rubinglans…om de haft färg skulle de ev varit tex gul/brun japaner?

[lolloita]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en närbild på Bix huvud…

[Wera]
2

Jag tycker verkligen inte att Bix ser ut att vara kanel?
Sen har väl Bix fått en kull med Rachana som är brun/gul japan? Där fick han väl enbart svart/gula japaner och vit blåögda? Hade han varit kanel (eller en annan brun färg) skulle kullen enbart bestått av bruna färger. Alltså kanel, beige, havanna, gul/brun japan osv. För två bruna kaniner kan tillsammans enbart ge bruna avkommor.
Så det är alltså genetiskt omöjligt. Glad

Rubinglans kan jag inte så mkt om, har en som har det och han är zobel.

[lolloita]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker bara han ser för ljus ut i slöjan för att vara madagaskar. Det kan ju vara för att han är så mycket wienertecknad.

Ja, han har fått en kull med gul/svarta japaner och vita blåögda där två av de vita har rubinglans och då skulle de ju kunna vara gul/bruna japaner om de inte varit vita. En vit döljer ju en annan färg…

Skickar med en bild på en madagaskar…

Storkebodas
0

Precis som Wera säger så är Bix magaskar eftersom att det kom svart/gul japan i kullen. ;) Panda bär ju på zobel, så det är nog det som skiner igenom. Med röd/svart tror jag de menar svart/gul japan. Jag tror att Panda har svaga anlag för rödförstärkning. Om man kollar på vad Panda gett för ungar så skulle jag gissa på att hans färgkod ser ut såhär: Aam Bb CC DD gg Xx y1 Och om jag "översätter" detta till svenska betyder det att han bär på zobel, gult, men inte brunt eller blått, och sedan att han är enfärgad, wienertecknad och bär på rödförstärkningsanlag. Men om han bär på brunt eller blått får vi veta säkert i kullen med Ricole. Och nu slog det mig att de kan vara lite rödförstärkning + svag slöja som gör att Bix inte riktigt ser ut som en madagaskar. Då skulle hans färgkod alltså se ut såhär: A_ bb Cc Dd gg Xx y1. Det betyder alltså att han är gul, bär på brunt och blått(vilket han måste göra eftersom att mamman är egern), är enfärgad och wienertecknad och bär på lätt rödförstärkning. Och nu eftersom att jag ändå sitter här och tänker så kom kag på att det kanske är lite rödförstärkning den gule ungen efter Bix har, så då skulle han mycket möjligt kunna vara viltgul också. Men det får man inte veta förrän man parar honom. ;)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Wera]
0

#6 Exakt :)

#5 Men madagaskar (särskilt hos långhåriga) kan ha olika toner. hde ex. en madagaskar som var "typisk madagaskar", lagom röd/brun osv. Ungefär som den på bilden. Sedan hade jag även en annan madagaskar som var väääldigt brun, knappt röd alls.

Har inte Panda parats med Ronja? Som är egern? Har fått för mig det iaf. :) Då vet mnan med iaf. ganska stor sannorlikhet att han inte bär på brunt eller blått om han inte fick det i den kullen.

[lolloita]
1

#6 Jo, jag tror också på lite rödförstärkning från Panda. Så då kan inte Bix och Rachanas gulröda unge vara kanel? Han har blivit mer åt det röda hållet nu än tidigare. Han är bara såå fin!

#7 Jo, Panda har parats med Ronja tidigare och då blev där en liten Bix och en hona som såg ut som brun zobel utan synlig wiener.

Varmt tack tjejer! Jag vet inte vad jag skulle gjort utan era färgkunskaper! Ni är så duktiga och det är så roligt att lära sig nya saker hela tiden! Flört

Misuki
0

Vilken unge är det som kom efter Rachana och bix? :)

[Nalle-]
0

Möllans Imma, som finns hos Violens teddys, är efter Rachana och Bix. :)