Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 749 ggr
Corazón
0

Fler lägger ner uppfödning

Är det bara jag som tänkt på att fler teddyuppfödare lägger ner?  Hur kommer det sig?  Synd är det iallafall, det är en mycket fin ras.

Storkebodas
0

Jag är ju en av dem som lägger ner min uppfödning nu. :/ För min del beror det på att det har visat sig finnas så himla mycket defekter i aveln. En av mina kaniner har fått bettfel, jag har fått muppar och en annan mycket skum sjukdom som kanske skulle kunna vara ärftlig. För att inte nämna alla kaniner som fällt av. 6 av 7 kaniner som jag köpt som säkra teddys har fällt av. Jag hade ju kunnat fortsätta och försöka avla fram en hälsosam dvärgteddy men troligen skulle det bli kaniner som fick lida på vägen dit, så jag väljer helt enkelt att sluta. Dessutom känner jag att jag är så fäst vid de kaniner jag har så för min del blir det bara jättehärligt att få många fina år med dem. :) För att dvärgteddyaveln ska kunna komma någonstans måste det till att någon riktig eldsjäl som har tid och plats satsar. Man måste erkänna att rasen har problem, nästan alla av de svenska dvärgteddyleden är kassa. Jag tror att det enda sättet att lösa detta är att importera, och att testpara mycket.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Nalle-]
0

Det är absolut många teddyuppfödare som lägger ner, särskilt de som hållit på ett tag vilket såklart är jättesynd! 

Har sett flera olika anledningar till att uppfödare lägger ner, så det verkar inte vara någon direkt gemensam nämnare.

Underbarn
0

Bristande intresse, mkt skit och inte kul att få in sådant när man lägger ner pengar och tid. Som bettfel.
Och det krävs mkt tid och lust att vilja borsta sina avelsdjur när man har många. Jag har inte den tiden därför har jag bara tre, max fyra teddys. Så det blir i småskalor.