Otippat
I stallet där min medryttarponny står har de kaniner. I somras bestämde de sig för att ta kull på sin hona som nyss blivit ensam, för att hon skulle få sällskap. Sagt och gjort lånade de in en hane av en vän och kaninen fick två kullar med fem veckors mellanrum. Önskar inte några kommentarer om det, det är inte mina kaniner och som jag förstått det visste inte ägarna att kaniner kunde få ungar så tätt inpå varandra.
Två av dessa ungar, ur den andra kullen, blev extremt fluffiga. Deras storebror var nästan lika fluffig som liten men fällde av det mesta ganska snart. Nu är han som en "vanlig" dubbelmanad kanin, fastän med väldigt mycket hår i ansiktet. De andra två syskonen är också "vanliga" enkel- och dubbelmanade.
Det konstiga är att ingen av föräldrarna ger någon ledtråd till att "bära" på teddypäls. För jag antar att fluffkaninerna är teddy, eller alt. någon angoravariant, för de har så extremt lång päls över hela kroppen. Bara på ryggen är hårstråna säkert 6-8 cm långa. Pappan är en "vanlig" dubbelmanad lejonhuvad (utan härstamning) fast liksom storebror med väldigt mycket "ansiktsfluff", och mamman är en enkelmanad vädurskorsning.
Låter det här rimligt? Jag trodde att ungarna skulle fälla av "teddypälsen" som storebror gjorde, men inte. Är det inte ganska otippat att para två slumpmässigt utvalda kaniner och få teddypäls? Jag vet inte riktigt hur genetiken bakom långhåringar ser ut men visst måste båda föräldrarna bära på det, eller är jag helt ute och cyklar?
Bilden är på en av "fluffen" som liten bäbis, skulle gissa att hon är 3-4 veckor gammal.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Om de bara är ett halvår så är risken stor att de fäller av i framtiden. :) Har du någon nyare bild på dem?
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
De kan som sagt fälla i framtiden. Brukar ta minst 1-2 år innan man är säker. Men lejonhuvade kan också ge "teddy". Dvs Teddylejon.