Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 1295 ggr
Storkebodas
2013-02-27 17:56
0

Allergi

Jag har allt mer börjat känna av mina kaniner nu, än så länge endast vid borstning, men eftersom att båda mina föräldrar är djurallergiger tror jag bara att det är en tidsfråga innan bägaren rinner över även för min del. För tillfället borstar jag kaninerna med munskydd… Hehe, det låter ju lite komiskt men det fungerar inte annars. Detta känns dock bara som en kortsiktig lösning. Att sälja kaninerna känns verkligen som en sista utväg, först kommer jag att testa att ha dem nedklippta. Än så länge reagerar jag inte när jag bara umgås med dem, utan det är bara vid borstning. Det jag funderar på nu är då hur snart man kan klippa ned dem. Jag har kaninerna ute just nu. Vad tror ni?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Storkebodas
2013-02-28 20:02
0

Ingen som har en aning?

Kram Elsa

Underbarn
2013-03-02 18:59
0

Hur varmt är det hos er då?
Jag bor i "södra Norrland". Här är det mellan 0 grader och ibland 10 grader (i solen) på dagarna sedan blir det mellan 0 och -5 grader på natten. Jag har klippt en av mina teddys (inte exakt överallt och inte så kort, men det värsta för att han har problem med pälsen) och det verkar inte vara några problem. Då bor de i en stuga så det drar inte alls och på dagarna är det väldigt "varmt" för att solen lyser på (stugan har dörr med fönster åt söder). Vattnet fryser inte alltid längre.

Jag tror säkert att du kan klippa ner lite, men spara på magen och under rumpan för att ge lite värmande skydd kring organen osv. Du kan ju klippa det värsta så att du inte behöver borsta lika mkt, och sedan klippa ännu kortare till sommaren.

Storkebodas
2013-03-03 16:00
0

#2 Det är väl cirka 5 + på dagarna och runt nollan på natten. I solen är det ju varmare såklart.

Jag klippte ned Vide så att han har cirka 3-4 cm päls kvar på kroppen. Vid magen eller rumpan tog jag inget, och det verkar fungera jättebra.

Tack för ditt svar! =)

Kram Elsa

Underbarn
2013-03-03 18:30
0

#3 Det ska han nog inte lida ut av 😉

Zakarias
2013-03-07 00:23
0

Har också allergi, men det funkar ganska bra när mina bor ute. Synd att det inte funkar så bra för dig, men hoppas det blir bättre!

[Nalle-]
2013-03-10 11:25
0

Tråkigt med allergi, är ju också allergiker och det är klart att det försvårar en del. Hoppas det hjälper med att hålla dina nedklippta! Då slipper du i alla fall borsta så mycket. 
Är det ett alternativ annars att ta allergimedecin när du ska borsta? Tänkte då kan du ju ha speciella dagar som du borstar alla, så slipper du iaf känna av nåt. Det har fungerat bra för mig när jag har klippt teddys.

[Nalle-]
2013-03-10 11:27
0

Och jag kan inte svara på när det går att klippa ner hos dig (här hade jag inte gjort det, var minus 28 i natt), men det verkar ju ha gått bra med Vide i alla fall!

Storkebodas
2013-03-10 12:45
0

Det har funkat jättebra att ha dem nedklippta. Dock har jag ju inte klippt så kort, de har cirka fyra cm päls kvar. Sedan har de ju en massa halm och så i burarna. Vi ha tur som inte har det så kallt, det är max ett par minusgrader på natten.

Kram Elsa

-Vattumannen-
2013-03-10 21:06
0

Tror ej det kommer att fungera att klippa kaninerna så att allergin blir bättre då det inte sitter i hårstråna utan i deras hud och körtlar. Men om det är för att du ska slippa att borsta dem så är det förstås ett alternativ! 

Ha det bra!

Storkebodas
2013-03-10 21:17
0

#9 Det är endast vid borstning jag känner av det, så därför vill jag inte borsta dem så ofta. =)

Kram Elsa

-Vattumannen-
2013-03-10 21:27
0

Om det är vid borstning du känner av dem som mest, så är det ett jättebra alternativ att klippa dem för att slippa att behöva borsta så mycket! Men det lär bli så att du behöver klippa de rätt så ofta och det kan absolut inte vara bra om du är känslig så då hade jag nog överlåtit det till någon som ej är allergisk så är risken inte lika stor att allergin blir sämre. Kom ihåg att allergier är som ett vatten glas! Så var försiktig! 

Med Vänliga Hälsningar, Johanna -Vattumannen-

[Nalle-]
2013-03-10 22:41
0

Fast om man ska gå in på det, finns det något som egentligen bevisar att allergin blir sämre om man utsätts för mycket man inte tål? I mitt fall har den nämligen blivit bättre med åren, trots mycket kontakt med djur som jag egentligen inte tål. 

#8, Skönt att det fungerade!

-Vattumannen-
2013-03-11 22:29
0

Så är det för mig med, det har blivit mycket bättre när jag hanterat djur. Har varit dö allergisk mot hundar, men idag har jag en hund! Tog ett tag innan jag inte kände av hundar, har aldrig vistas med hundar eller katter när jag var yngre förutom enstaka gånger och nu när jag sakta men säkert umgåtts mer och mer med katter och hundar har det bara blivit bättre. Är fortfarande väldigt känslig mot till exempel Labrador. Och katter känner jag fortfarande av. Men kaniner och hästar som jag haft hela mitt liv och vuxit upp med har jag inga som helst problem med! Men många är känsligare när de är yngre och växer ifrån sina allergier och det är just därför det är viktigt att vara omkring djur, och alltid hålla på med de djur man är allergiska mot, men kom ihåg att det är med motta! För rätt så det är så får du en allergiattack och det kan jag tala om att det är livsfarligt, så se upp. Men du känner förmodligen av hur allvarlig din allergi är, plus att om dina föräldrar är allergiska så finns det större risk för dig att vara det med. 

Men jag hoppas förstås att allt blir bra!

Med Vänliga Hälsningar, Johanna -Vattumannen-