Klippa kanin ?
Jag skulle behöva hjälp med att klippa min kanin som tyvärr har blivit tovig.
Ngn som har tips om var man kan få hjälp med detta ?
Var bor du?
Kan kanske finnas uppfödare i närheten som skulle kunna hjälpa dig. Annars tror jag man kan ta kaniner till veterinären för att bli nerklippta.
Att klippa själv är annars inte särskilt svårt, bara man är försiktig och klipper lite åt gången.
Har hört att hundtrim kan klippa ned kaniner, men jag är inte säker. Men det är inte så svårt att göra det själv. Klipp inte bort för mycket bara, det är fortfarande lite kallt ute.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Hej igen !
Vi bor i nordvästra skåne.
kaninen är dessvärre inte alls glad för att bli "hanterad" för borstning osv. Tror inte att jag klarar av att klippa själv…
jag har gjort det lite innan , men nu sitter det 2 stora tovor i baken :( Där vi inte får komma åt och kamma henne.
Hur håller ni en kanin som inte "vill bli fasthålld " för att kunna klippa ?
Om kaninen verkligen inte vill och sprattlar när ni försöker att komma åt de ställena så vira in kaninen i en handduk, så att båda bakbena är fast i handduken. När jag rengjort sår på de belgiska jättarna så har det gått alldeles utmärkt! Så testa det och säg hur det gick sedan! Går det bra när du ska klippa klorna då?
Med Vänliga Hälsningar, Johanna -Vattumannen-
Har ni försökt vara två när ni klipper? Så en håller ett hyfsat fast tag om kaninen i knät och den andra klipper/borstar.
Tycker det brukar gå lättare att hålla kaninen på alla fyra, än upp och ner.
Har du fått hjälp..? Jag bor i Ljungby och är neråt Skåne mellan varven.. Men jag är ganska van kaninklippare, så jag hjälper dig gärna.
Violens Teddysar, Annika
Maila mig i såfall: annikakarlsson@telia.com