Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 2279 ggr
Minrandigalama
0

Frågor! :)

Hej!

Har verkligen fått upp ögonen för dessa otroligt söta kaniner!
Så jag funderar på att köpa en, men det är inte aktuellt förens om ett år ungefär. Om inte min mamma går med på det tidigare såklart Flört

-Kan dom enbart vara inne kaniner eller måste dom bo utomhus?

-Vad ska dom äta?

-Bo ensam eller med kompis?

-Hur stort ska dom bo?

-Vad för underlag är bäst i buren?

-Burinredning?

-Bra att tänka på?

Lägg gärna upp bilder på olika färger som de finns på Teddyvädur! Då jag inte kan namn på några färger alls förutom vit kanske Glad

Som sagt är ett år innan det ens blir aktuellt, så har massa tid på mig att lära! Glad

Mvh

Sandra

[Nalle-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad roligt att du fallit för teddyväduren! Det är en helt underbar ras Glad

Kan dom enbart vara inne kaniner eller måste dom bo utomhus?
Det fungerar både ute som inne!

**Vad ska dom äta?
**Som andra kaniner, pellets, lite grönsaker och så hö förstås Glad

Bo ensam eller med kompis?
Det är upp till dig om du vill ha bara en eller två kaniner. Dock ska man tänka på att kaniner inte är flockdjur och därför inte alltid går ihop med andra kaniner, en av mina teddys gillar inte alls andra kaniner tex. Men en hona och en kastrerad hane verkar gå bra ihop för det mesta, och två honor som är syskon brukar också kunna fungera.

Hur stort ska dom bo?
I en bur som minst uppfyller måtten för jordbruksverkets regler (kan dock inte måtten i huvudet, de finns på jordbruksverkets hemsida). Har man kaninen inne kan man ju också välja att ha den frigående.

Vad för underlag är bäst i buren?
Inne verkar en matta och någon form av pellets i toalådan vara det bästa, utomhus tycker jag sågspån fungerar bra men har hört att vissa tycker det ger tovor så det bästa är att prova sig fram.

Burinredning?
Det är lag på en sitthylla i buren, dessutom har jag en tunnel till mina samt en aktiveringsboll som de har tillgång till ibland.

Bra att tänka på?
Att teddyväduren ändå kräver mer skötsel pga sin päls än andra kaniner. Särskilt under tonåren kan pälsen tova en del så då får man borsta ofta! När kaninen är vuxen kan det räcka med borstning från en gång i veckan till en gång i månaden, men det är så olika.
Du ska också vara noga i valet av uppfödare! Vissa avlar på teddyvädurar som egentligen inte är teddypälsade, utan har lejonpäls. Finns en bra artikel om det här inne Glad

De färger/teckningar som finns på teddy är bland annat vit (rödögd och blåögd), svart, havanna, sobel (vilt, blå och brun), japantecknat, siames, viltblå, viltgrå, viltgul, brokat i olika färger, isabella…

Min ena tös är vit rödögd, den andra viltsiames japantecknad (på bilden).

Zakarias
0

Tycker att #1 gav vettiga svar, så du får en bild på min Viltblåa hona istället :D

Minrandigalama
0

Tack jätte jätte mycket för ditt svar och att du svarade på allt! Uppskattas verkligen ! Skrattande

Och otroligt söta kaniner har ni båda två! Blir ju lite sotis Oskyldig
Ska försöka komma ihåg namnen på färgerna bara ! Flört

Ni får gärna lägga upp fler bilder på flera färger om ni vill! Bara bomba på Skrattande

teddybaby
0

Bra svarat #1! Jag har bara ett litet tillägg. Det här med matta i buren fungerar om din kanin blir duktig på att gå i lådan. Det är inte alla kaniner som blir duktiga på det, det är min erfarenhet att det är individuellt. Givetvis går det att träna dem till det, men om inte matta fungerar som burunderlag så kan jag dela med mig om vad jag tycker blir bäst. Jag har tidningar underst, därefter pellets och överst ett lager halm. :)

[Loca Diaz]
0

Kan dom enbart vara inne kaniner eller måste dom bo utomhus?
Det fungerar både ute som inne!

**Vad ska dom äta?
**Jag rekommenderar främst enbart ett bra hö. Ger man fri tillgång (som alla ska ha) så brukar de klara sig, och så lite grönsaker ibland :) Men vissa har svårt att hålla vikten och då kan lite pellets vara bra - särskilt utekaniner vintertid. Jag ger allt från ett par msk till en dl. Bra pellets är bl.a. hästfoder som Krafft groov 60, det ger jag och har ett högt fiberinnehåll. Annars finns det vanlig kaninpellets som Carrier.
Jag ger hösilage p.g.a. min häst äter det och jag får inte tag på något annat men det är ett väldigt torrt silage (högt TS) så det fungerar bra :)

Bo ensam eller med kompis?
Olika. Tror du att kaninen kommer vara ensam mkt (ex. om de bor ute) och du kan ge en stor yta (helst minst 1 kvm) så kan jag tycka att det är skönt med två. Men vissa kaniner trivs inte i grupp och vill bo ensam. Du får känna efter hur deras personlighet är! Har en hona som vill vara ensam, hon är lite "tjurig" och "ensamvarg" haha. Men har två andra honor som bor tillsammans med en kastrerad hane (3 alltså) och de trivs jätte bra. Man får bara se upp så att alla får i sig tillräckligt med mat. Den ena av dom äter FORT medan de andra två äter super segt så de äter ensamma för att hinna med.

Hur stort ska dom bo?
100x60 cm och lägsta höjd 50/60 cm - nya relger så minns inte. Men jag rekommenderar större om de inte får komma ut i en hage eller i huset varje dag från morgon till kväll.

Vad för underlag är bäst i buren?
Jag kör på spån. Men att ha spån sen halm över är bra hos unga teddys för underullen gör att det fastnar galet mkt ;) Är de över ett år går det bra med bara spån. Men inomhus kanske man vill köra på något annat…

Burinredning?
Sitthylla och ev. en tunnel om buren är stor :)

**Bra att tänka på?
**Att ha karda, kam och sax, borsta regelbundet. minst en gång i veckan första året och när de blivit äldre räcker det med ett par gånger i månaden.

tussen12
0

Jag har ingen teddy, Men har en Teddymanad Lejonhuvad så typ samma sak? Skrattande

-Kan dom enbart vara inne kaniner eller måste dom bo utomhus?

Dom kan bo både och! själv har jag min ute:)

-Vad ska dom äta?

80% av födan ska bestå av Hö, Jag ger mina grönsaker 1-2 gr i veckan. Pellets ska du ge i begränsad mängd. Jag ger min 1 msk per dag. Ett bra märke är Cuni Complete.

-Bo ensam eller med kompis?

Kaniner är inte flockdjur så det går bra med bara en.

-Hur stort ska dom bo?

Jag har mina kaniner på minst 150x50. Men nu har dom burar med måtten 190x70x80

-Vad för underlag är bäst i buren?

Som Teddy kankse matta är bäst :) själv har jag spån med halm i husen.

-Burinredning?

Det är lag på att ha sitthylla. Själv har jag pinnar,Hus,Höhäck och en massa leksaker :)

-Bra att tänka på?

Att dom har väldigt jobbigt  päls..

Ingen Teddy men min överpälsade lilla kille…

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Zakarias
0

#6 finns inget som heter teddymanat. Du menar kanske överpälsat lejon? :)

Tinkelbell
0

Jag har en teddy! Han är klippt för tillfället dock så har ingen "bra" bild på honom som är aktuell så att säga :)

Alla har sagt bra svar! Min åsikt angående burunderlag:

Min kille bor inne och är dessutom frigående (förutom på nätterna och när vi inte är hemma) och har spån i botten och sen en tjockt lager med halm :)

Man får plocka upp lite som följt med pälsen ut ibland med tycker det är bäst för det blir mjukt och gosigt för honom att sova på under natten :)

Här fungerar inte toalett. När jag haft en i så biter han tag i den och välter runt den i sin bur hela tiden. Så han vill inte ha den där utan använder 2 ställen i sin bur som toalett :)

Mvh Hela stora familjen <3