Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 1520 ggr
Tinkelbell
0

Trimma eran teddy?

Min fina herre är en Teddy, riktigt mysig sådan! Men han har tyvärr väldigt mycket "under-ull" vilket för att han tovar lätt (med otur blir det nästan kakor som måste klippas bort) trots att jag borstar honom minst 1ggn om dagen.

Så nu när han började fälla (förhoppningsvis det sista av bebispälsen så detta problem blir bättre) så klippte vi ner honom! Men detta gjorde jag ju med en vanlig sax och det var minst sagt jobbigt med en kanin som kan tänka sig att sitta till i knät ca 5 min men inte mer!

Men bör jag försöka lära honom detta inför sommaren? Är det bra att försöka hålla dom någorlunda ner klippta pga värmen?

Mvh Hela stora familjen <3

[Nalle-]
0

När teddysarna är ungdjur brukar ju vissa ha mer problem med päls som tovar än andra. Det brukar bli bättre med tiden Glad
Tycker det är individuellt hur man vill göra med pälsen. Får din teddy mycket tovor kan det absolut vara skönt att hålla honom nerklippt! Jag brukar klippa ner mina under sommaren, det är lättsamt och jag tycker de verkar piggare utan all päls. Men pälsen ska även kunna isolera mot värme så det ska inte behövas om man vill hålla sin tuss fullpälsad.

Vissa kaniner är ju livligare vid pälsvård än andra! Tycker du kan göra det i små etapper om det blir jobbigt - kanske börja med ryggen, ta en paus, fortsätta med ett ben osv… Är det en ung teddy du har, som det låter som, kan de ju ha en del energi Glad

Storkebodas
0

Det brukar vara svårt att trimma teddysar eftersom att de har så otroligt mjuk päls. Jag tror att det är lättast att klippa med sax faktiskt. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Tinkelbell
0

Ja jag provade trimmer, det hände ingenting :P Den bara gled förbi pälsen :P

Men vi får se hur pälsen blir nu när den blivit nerklippt! Kanske blir den lite mer lätthanterlig och då får han vara så fin som bara en teddy kan bli ;)

Annars blir det saxen så får han se ojämn och helt tokig ut :P Bättre de än att han ska tvingas ha massa tovor som drar i pälsen!

Mvh Hela stora familjen <3