Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: pälsvård
Läst 7378 ggr
MiracleWithPaws
0

Hur klipper ni era teddysar?

Bestämde mig för några månader sedan att sälja min hona, och då tänkte jag att den nya ägaren lika gärna kunde få bestämma hur hon skulle vara klippt, så jag har bara låtit pälsen växa. Men ännu har hon inte hittat något nytt hem och jag tycker faktiskt riktigt synd om henne nu! Hon tovar inte så värst, det är inte det är som problemet. Men hon SER ju inget! :P

Så nu undrar jag… Hur klipper ni era teddysar i ansiktet? Vilka redskap använder ni? Någon speciell teknik? Vart tar ni bort päls och vart lämnar ni? Speciella fallgropar man ska akta sig för/ställen man ska vara extra försiktig på? Givetvis får ni GÄRNA lägga in bilder på era mest lyckade klippningar, så man kan få lite inspiration. :)

Jag har pudel så är van både med sax och klippmaskin egentligen, men har aldrig klippt en kanin så det känns minst sagt läskigt.

[Nalle-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar använda en liten sax som är trubbig längst ut när jag klipper mina i ansiktet, lättare att hantera och känns lite säkrare Glad Klipper själv bara ner kort runt ögonen så de ser någonting, resten brukar jag lämna som det är.

Undrar du bara om att klippa i ansiktet? Där tycker jag inte det är särskilt svårt att klippa alls, svårare ställen är under hakan och mellan frambenen.

På bilden har jag klippt Puzzel lite runt ögonen och på huvdet.

MiracleWithPaws
0

Nja, vi får väl se imorgon när jag känner igenom pälsen igen. Men sist var det lätt att kamma ut i princip hela pälsen, så jag vet inte om det behövs under hakan och mellan frambenen? Eller tror du att det blir bekvämare för henne? Jättefin bild förresten!

[Nalle-]
0

På mina som bor ute brukar jag klippa ner hela pälsen till våren, känns som att det blir bekvämare för dem till sommaren även fast pälsen egentligen ska kunna stänga ute värmen :) Men ska du inte klippa ner henne så tror jag inte det spelar någon roll om du klipper ner under hakan osv eller inte! 
Tack :)

MiracleWithPaws
0

Okej! Jag får väl känna efter vad som blir bäst helt enkelt. :) Än så länge är det ju inte dags för sommarvärme (tyvärr). :P Ingen mer som har bilder och/eller tips?

Thowas
0

sä här klippte jag min hane. han hade hår som irriterade ögat hela tiden.

LisaKanin
0

Jag klipper mina runt ögonen och uppe på huvudet så de ser bättre, även under tassarna ibland om det blir för mycket päls så det blir tovor och obekvämt för dem att gå. Använder vanlig sax men det är såklart viktigt att de sitter stilla och det man ska akta är morrhåren, dem använder de ju för att känna/kommunicera med så de ska inte klippas bort. Kan vara klurigt eftersom de har morrhår lite överallt i ansiktet men man får försöka ta tag i en pälstuss man ska klippa och se så inga morrhår är med där. Här ser man lite hur hon är klippt, blir som punkfrilla på huvudet :-).

Misuki
0

¨Tycker också det är fint att trimma så ansiktet fortfarande behåller sin runda form . Jag har märkt att om man rundar till/kortar av pälsen ovanför ögonen och i pannan så blir "sikten fri" för kaninen. Men klipper inte helt kort utan mer så pälsen står rakt upp. Lite som #6

MiracleWithPaws
0

Jag vågade mig på att klippa tillslut! Måste säga att Nynna var SÅ mycket duktigare och lättare än jag trott. Så fort jag la handen på hennes huvud/öron blev hon stilla, så att jag kunde klippa. Trots det blev väl inte resultatet direkt toppen… Pälsen var så oerhört flygig och statisk - det var jättesvårt! Men jag ska nog ge mig på't igen imorgon. Då har ju pälsen "lagt" sig lite och det blir lättare att se vad jag missat. Det lurigaste är helt klart morrhåren. Jag är ju bara van vid att klippa pudel, och på de rakar man av morrhåren, så det känns onekligen annorlunda att behöva jobba "runt" dem!

Här är hon för klippningen:

MiracleWithPaws
1

Woops, missade bilden! xD

MiracleWithPaws
0
[Nalle-]
0

Haha så söt hon blev! Glad

MiracleWithPaws
0

Det första hon gjorde när hon fick komma ner från trimbordet var att försöka ställa frillan till rätta:

http://youtu.be/Vb_THTcV6kc

:D

LisaKanin
0

Tjusigt! Skrattande

diamantsorg
0

Behöver man klippa kaninerna runt ögonen? Min lilla sötnos har massor med päls i ansiktet, men hon verkar inte bry sig och hon ser hyfsat bra.

[Nalle-]
0

#14, Jag tycker man får bestämma själv hur man gör med det, jag klipper mina runt ögonen ibland och ibland inte Glad

MiracleWithPaws
0

Min lilltjej började springa in i grejer, så jag kände att det var snällast att klippa lite runt ögonen. :P

LisaKanin
0

Jag klipper runt ögonen om de inte ser ordentligt och om de får in päls i ögonen som irriterar. Har märkt att pälsen runt ögonen ibland växer åt alla möjliga håll och kommer in i ögonen. Kan inte vara skönt.

[Loca Diaz]
0

Jag klipper helst inte. Särskilt inte i ansiktet det är ju hela charmen med teddy (a) Jag klipper vissa sommartid för de blir piggare då (på kroppen).

Men jag har börjat klippa dom i ansiktet (lite grann, BARA luggen) vintertid för det fastnar snö, och blir det iskallt blir det typ "frost" och så fastnar hö i ansiktet på dom. Jag tar en vanlig sax (kökssax eller vad jag nu har hemma, bara den är vass) och klipper mellan ögonen, ovanför nosen och ibland även kinderna men inte så mkt (sparar ett par cm).