Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettmat
Läst 3513 ggr
dermot
0

Hur mycket mat?

Hur mycket pellets ger ni era teddyvädurar? Varför så mycket/lite? Hur gamla är dem?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

Ger mina ungefär 1 dl. Dem är 3 reps. 1,5 år :)

Jag tycker att vikten håller dig jämn vid den skalan, dock så har jag mycket torkade örter i min blandning.

Och så beror det ju på hur aktiva dem är, kommer ju att hoppträna med den ena och då måste jag kanske ge lite mer för att hon inte ska bli för smal.

dermot
0

#1 Okej! Jag ger också min hane 1 dl nu (född i mars i år), jag tycker han är något kantig, men inte jättesmal.. Ska jag ge honom mer eller är han bara byggd så? :)

Han är inte särskilt aktiv, är i buren, hagen och i sele. Men inget annat "krävande" så att säga.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

#2 Tycker att det är en bra mängd :)

Haha, tyvärr så är nästan alla teddysar är kantiga. Folk har bra avlat på fin päls, inte på en fin kropp. :/

Hoppas att ngn kommer ta itu med att få upp kroppen till det bättre.

dermot
0

#3 Okej, bra då fortsätter jag med det! :)

Aha.. Tråkigt, men det är väl för att de inte är godkända? Då brukar det väl vara så att man "skiter" i kroppen och bara vill ha fram de färger som går åt fort till kelköpare? :)

// Anka

Zakarias
0

#4 Ja precis, dock så kan man pröva att ställa ut dem som dvv angora. Men då kommer det bli minus på kroppen och pälsen eftersom den inte är så lik angorapäls.

dermot
1

#5 Jo det är ju klart!

Tack för hjälpen! :)

// Anka

Zakarias
0

:D

Storkebodas
0

Jag har ju inte teddyvädurar, utan dvärgteddys, men hoppas att det går bra att jag svarar ändå. ;) Ger mina 1/2 dl pellets. Men det beror ju lite på hur värdena i pelletsen ser ut. Vilken sort använder du? Jag tror att det är mycket bättre att ge en liten mängd pellets som är ganska näringsrik än att göra tvärtom. Och ang kantiga kroppar, visst beror endel av det på att man inte alltid avlat för att få fina kroppar, men jag tror att det största problemet är att många ger pellets med för lite protein. En teddykanin behöver mycket av den varan pga av pälsen, och din är också så pass ung, så det behövs mycket där. Kanske till och med uppåt 17%. Men då skulle jag inte tro att du kan ge honom 1 dl. Kalciumhalten behöver också vara lite högre.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Zakarias
0

#8 Vilket foder änvänder du? :) Vill nämligen byta till ngt bättre

Storkebodas
0

#9 Jag håller på och byter just nu, men det jag tänkt ha är spannex lusernpellets blandat med wiesenflakes. Och sedan torkade växter + lite rönnbär.

Kram Elsa

Zakarias
0

#10 Vars kan man beställa det? :)

Storkebodas
0

#11 Wiesenflakes (Pre Alpin) får man importera från Tyskland. Lusernpelletsen beställde jag från min närmaste återförsäljare av spannex. =)

Kram Elsa

[Nalle-]
0

Mina två får en liten näve var av pelletsen (Carrier), och så lite havre och oftast lite grönsaker till det.

Storkebodas
0

Har också haft Carrier men det är ju alldeles för mycket fett i det, och väldigt lite fibrer. Och havre är ju inte heller så bra att ge egentligen, men om man bara ger väldigt lite antar jag att de inte kan vara skadligt. Men det tillför inte så mycket bra iallafall. =)

Kram Elsa

Zakarias
0

#13, 14 Är carrier den gröna påsen från Granngården? :)

[Nalle-]
0

Exakt, det står Kanin och Marsvin på den :)

Zakarias
0

#16 Okej, hur tycker du att den funkar? :)

[Nalle-]
0

#17, Jag tycker den funkar bra för mina töser! Kan ärligt säga att jag inte har någon större koll på vad ett bra foder ska innehålla, men mina håller hullet bra på vad jag ger dom nu. :) Lite pellets och mer grönsaker och så frukt ibland. Och lite havre får de som sagt också, mest för att de verkar gilla det.

Zakarias
0

#18 Okej, jag har det också och tycker det funkar.

Men ska byta till Stampe då en uppfödare sa till mig att carrier inte är så bra för en hona med kull. och så är det inte så stor prisskillnad på Carrier och Stampe. Glad

[Nalle-]
0

#19, Har hört både bra och dåligt om Stampe, likt Carrier, men det är ju bara att testa och se vad du tycker verkar bäst! Glad

Zakarias
0

#20 Bra, ska testa och får se vad jag tycker :)

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger Apple och de andra Svenska foders Djur&Natur blandat med Salsa naturell grön.

Tänkte visa en bild på mitt lilla får :D

// Anka

Zakarias
0

#2 Haha naaw vilken sötis! :)

[Wera]
0

½ dl till vuxna. 1 dl till högdräktiga/digivande.

Storkebodas
0

Alltså med foder som Stampe och Carrier är nog inte problemet att det är svårt att hålla hullet. Det finns flera andra dåliga saker med dem.

1. För mycket fett, åtminstone i Carrier. Det innebär inte alltid att kaninen blir fet på utsidan, men runt dess organ sätter det sig ofta för mycket fett, vilket inte alls är bra. Det ökar risken för massor av olika sjukdomar samt förkortar ev deras liv.

2. På tok för lite fibrer. En kanin är byggd för att äta jättemycket av den varan, och i ett bra foder bör det finns minst 20 %. Det kan ge allvarliga magproblem om de inte får i sig tillräckligt. Jag tror faktiskt att detta är en av de stora orsakerna till att allt för månnga kaniner dör unga.

3. Nästa dåliga sak är att det finns spannmålsprodukter, soja och en massa andra onaturliga saker i dem. Inget av detta påverkar kaninens mage på ett bra sätt.

Sedan finns det ett antal andra saker som inte är bra, men jag orkar inte räkna upp dem alla.

Kram Elsa

Thowas
0

jag kör med Rabfor, då jag har läst här på ifocus att den är bättre än Stampe.  jag ger mina teddys en halv dl och mina större kaniner som fransk vädur och stora silver får 1 dl.

Zakarias
0

Kan uppdatera att jag kör med Rabbfor till min kaniner nu. Kommer snart också blanda in Pre Alpin Wiesenflakes i fodret :)

dermot
0

Jag kör också Rabbfor/solid 120 till mina.

Dock så har min teddy blivit avlivad idag pga bettfel. Rynkar på näsan

// Anka

Zakarias
0

#28 Åh vad tråkit! Att du alltid ska vara med om sådanna saker…  Gråter Är det genetiskt?

Zakarias
0

#28 Åh vad tråkit! Att du alltid ska vara med om sådanna saker! :'(

Vet du om det är genetiskt bettfel?

[Sara-]1
0

Jag ger min tjej 1dl rabbfor :)

tussen12
0

jag ger min kille 2 matskedar,Men ska antagligen öka då han är lite smal..:/

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

dermot
0

#29 Ja, jag blir snart helt nipprig! Men hoppas att jag slipper sånt här från och med nu.

Underbett så troligtvis ja.. Har kontaktat uppfödaren och hon sa att så vitt hon vet så är både syskon och föräldrar fortfarande i kelhem. (Hon la av i höstas)

// Anka

Zakarias
0

#33 Ja det hoppas jag med!

Jag tror jag vet vilka föräldrarna är, hmmm. PMa mig gärna hur stammen ser ut :)