priser på teddy
jag har sett priser allt från 6-800kr på en teddyvädur. Men är det sån efterfrågan på dom att ni uppfödare får dom sålda för det priset?
eller vad brukar ni ta för era djur?
Kaniner med ovanligare linjer och färger brukar oftast bli dyrare. Och kaniner med bra öronställning och bra kroppsform kan ligga runt 800kr :)
jo men jag har inga ovanliga linjer tex, så var kan man ligga i prisklass då?
#2 Du kan ligga runt 500-700kr på dina då tycker jag, beroende på utseende :)
Stora wienertecken o blåögda är enligt min erfarenhet mkt populära och eftertraktade. De honorna brukar jag ta mest för (ca 800kr om öronen är ok). Enfärgade brunögda (ffa hanar) är mest svårsålda. De tar jag minst för (ibland bara 300kr)
De med stora wienertecken brukar tingas nästan direkt då de kommer ut på hemsidan vid ca 3 veckors ålder. Min förra kull hade jag FEM som hörde av sig och blev utan unge- alla de ville ha stora wienertecken med blå ögon, men det var tre såna ungar i kullen o de var redan tingade. Har intresselistor, inte ovanligt med "kö". Har ca 4-5 i kö för vårens kullar redan nu..
Men det viktiga är ju att man avlar på färger man själv tycker om, men teddysar tror jag är väldigt lättsålda jämfört med många andra kaniner- oavsett om man avlar wienertecknat eller wienerfritt. Mycket tack vare deras lugna temperament tror jag..det är en extremt trevlig kanin och efterfrågan är stor pga att de är så svåra att få tag i. Uppfödarna kan inte ha så många då de kräver mkt pälsvård. De är verkligen värda 600-800kr med tanke på att uppfödarna lägger ner mkt mer tid på dessa kaniner (med tanke på pälsvård) jämfört med mer korthåriga raser. Också ofta dyrare burunderlag då spån ger tovor.
mvh Erika, Eklyckans
800 kr är ju ett bra pris att utgå ifrån, sedan kan man ju sänka om ungarna får dåliga öron osv. Tycker inte det är särskilt mycket att lägga på en kanin, det kan de flesta göra, men blir ungarna inte sålda kan man ju sänka med tiden. Tar jag kull på Pinea kommer priserna ligga på 800 kr men lär ju bli mycket vit rö, och de går ju inte alltid åt så snabbt 
#5 Jag köper gärna en rödögd efter henne!!! :D