Para lejon med teddy?
Jag tycker det är väldigt intressant att se vad folk tycker är ett godtagbart syfte till att ta kull. Eftersom att det idag finns en massa kaniner som behöver hem och många kullar föds dagligen tror jag vi är överens om att man ska ha ett syfte för att se till att ännu fler kaninliv skapas. Men frågan är alltså om ni tycker det finns något godtagbart syfte till att ta en kull mellan ett lejon och teddy.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Jag tycker inte att en fin teddypälsad hona ska gå till lejonavel. Men vill man para en teddyhane med ett lejon går det bra. Sålänge dem säljs som lejon så!
Edit: Syften är ju en helt annan sak, finns nog inte så många bra syften med en sån parning egentligen.
Själv kan jag faktiskt inte komma på något. Jag är ganska sträng när det gäller syften. Nackdelen med att göra en sådan här parning är att pälsen på ungarna kan bli svår att sköta. Och ungarna kan ju knappast användas till varken teddyaveln eller lejonaveln. Vissa har kel som ett syfte. Då skulle man ju kunna ta en kelkull mellan ett lejon och en teddy. Kelkullar tar man ju för att föräldrarna har ett bra temperament. Men allvarligt talat, om man skulle ta kull på varenda kanin med bra temperament skulle ju världen vara översvämmad av kaniner. Och det är den ju nästan redan… ;) Innan man tar en kull kan man ju tänka efter: Kommer denna kombination leda till ungar som "tar kaninvärlden framåt"? Finns det redan tillräckligt många kaniner av liknande typ? Om man då tänker pekingar med bra temperament och lite jobbig päls. Hm, för min del finns det tillräckligt många sådana. Nu menar jag verkligen inte att pekingar är mindre värda än andra kaniner, men det innebär inte att man måste avla på dem. Men detta är mina funderingar och tankar. Det blir intressant att se er andras!
Kram Elsa
#2 Jag lade till syften i mitt inlägg, glömde bort att skriva det :P
Jag avlar både rena teddys o peking/teddy. Detta pga många saker. Men delvis så är det många som efterfrågar det lurviga utseendet men vill ej ha riktigt så mycket päls som teddy, bara nästan. Tror det med pälsarna är olika. De pekingar jag har, har mycket, o då menar jag verkligen mycket, lättare päls än mina teddysar. Pekingarna kan få en o annan tova under hakan o vid baken medan teddysarna får tovor på flera stället o deras tjocka täta päls kräver mer borstning än mina mer "tunnhåriga" pekingar (eller rättare sagt mera korthåriga). Så många av mina kaninköpare tycker pekingar är alldeles lagom i pälsvård (mina pekingar då..)
Så jag avlar alltså peking för att få något mindre päls än teddys för att matcha efterfrågan samt att det inte heller kräver så mkt pälsvård från mig. Satsar naturligtvis alltid på kaniner med bra temperament o fina färger, gärna blåögda.
Så jag har ett ganska klart syfte med min pekingavel MEN jag säljer dem naturligtvis som som överpälsade lejonhuvade dvv (peking), ej teddy. Det är jag noga med. Så jag tycker inte nåt är bättre än nåt annat, bara man har ett mål och är ärlig i sin avel. Det är upp till köparna vad de vill ha. Tycker inte heller det finns för många såna som mina pekingar då färgerna är ovanliga o också faktiskt mittemellan-lurvigheten, många kaninköpare uppger att det inte är så lätt att få tag i kaniner som är lurvigare än lejonhuvade men inte ändå som teddys. Jag har stor efterfrågan på mina pekingungar (och på teddysarna), vilket känns kul. Tror framför allt det beror på de vackra färgerna i kombination med lurvigheten..
mvh Erika, Eklyckans
#4 Kul att höra en annan version! Jag visste faktiskt inte att det var någon särskilt stor efterfrågan på pekingar. Du verkar ha ett bra och tydligt syfte till att bedriva avel på pekingar.
Kram Elsa
Problemet som jag ser är väl att även om man säger till köparen att kaninen i fråga är lejon och inte teddy, är det ju inte säkert att köparen lyssnar på det. Säljer köparen dessutom vidare kaninen så är det ju inte alls säkert att den köparen får den informationen, och antar att kaninen är teddy eftersom den ändå är fluffig (och är den kring året är det ju inte säkert att kaninen fällt än). Används då denna i avel så blir det ju igen ett flertal "teddys" som fäller av runt två år. Är ju inte särskilt kul när det var en teddy man ville ha! Är ju inte alla som kollar upp sin teddy flera led tillbaka innan köp.
Det jag menar i tråden är förresten inte någon typ av målmedveten pekinguppfödning. Utan när man korsar lejon och teddy. Jag tycker det är fullkomligt onödigt med en sådan parning. #6 nämner ju ännu en anledning.
Kram Elsa
Nja..
För att få någon bra eller "unik" färg - funkar ju inte för varför ska man få fram en bättre färg genom just dessa raser när de inte är godkänd och man har inte kommit särskilt långt än, det kan man göra med andra raser/kombinationer.
För att få härliga temperament - nej för det har nästan alla andra kaniner också hos andra raser.
För att få bättre päls - nej det blir det ju inte.
För att få bra hoppare - nja det är väl inte direkt den bästa hopprasen.
För att få bra keldjur - även rasrena kan vara bra keldjur.
För att få bättre kroppsbyggnad - Nja, satsa först på pälsen sen kroppen. Så att blanda in lejon med teddy för att ex. få bättre kropp funkar nog inte så bra då hela pälsen istället blir osäker.
Jag brukar tänka att man gör en egen "intressekoll" genom att antingen göra ett inlägg om det eller annat sätt. Så att man är säker att man kan sälja/skänka bort dm så att dom får ett hem i villket fal.l Inte är det onödigt att ha kull bara för att om man inte kan behålla dom själv förståss! :D Men ofta inom teddyaveln brukar dom vara väldigt populära men endel teddysar blir ju inte sålda "direkt" för att många vill ju såklart andvända dom till avel och då vill man ju ha "en riktig". teddy med bra h-bevis/släktträd och bra pälsm.m men med andra raser kan ju folk vilja andvända kaninerna till utställning m.m och då vill dom/man ju också ha bra i släkten och självsa kaninen. Så jag tycker att man ska göra en intressekoll av nåt slag först så att man är säker att kaninerna får ett hem! 
#6 Jag har sålt många pekingungar ( ibland mamman peking-pappan teddy i brist på pekinghane), men vad jag vet aldrig till någon uppfödare utan som rena sällskapskaniner. Muntlig o skriftlig information om pälsen har givits och köpare har valts ut noga- endast de som verkar mkt seriösa får köpa av mig. Så jag tror att man kan styra det där ganska mkt själv som uppfödare ändå.
Sedan tänker jag också att någonsstans måste man släppa ansvaret som uppfödare. När man givit korrekt information både muntligt och skriftligt så är det ju faktiskt köparens ansvar att inte "ljuga" om de skulle ta någon kull o sälja ungarna. Sen är det ju vissa individer som trots en pekingförälder blir teddy trots allt, men det ser man ju inte säkert förrän efter ett par år.
Som tur är har de flesta teddyuppfödare i sverige vad jag vet, ganska god koll på de linjer som finns i dag.
#8 Håller med dig. Är syftet att avla teddy tycker inte jag att man ska blanda in lejon. Det förstör mer än vad det ger. Skulle aldrig våga blanda in lejon i mina "rena" teddyled på mina honor, skulle tex ej para en teddyhona med en lejon eller pekinghane.. (som #1 skriver) - ser jag som slöseri-vi behöver varenda kull som de rena teddyhonorna kan ge..med teddyhane då. Däremot tycker även jag (som #1) att teddyhanar kan paras med pekinghonor om man ger ärlig info om pälstypen -men ser ej syfte med vanliga lejon- tillsammans med pekingar (honor då) KAN det ju trots allt bli teddy. Sen finns det ju lejon bakåt i alla led någonstans, men det är skört detta med pälsen o vi ska vara rädda om den päls vi faktiskt fått fram på många individer nu så långt det bara går. Teddy ska vara teddy ..
Men inget är ju rätt eller fel egentligen, alla har rätt till sin egen åsikt, och olika tycker vi ju, vi människor- det viktiga tycker jag som sagt är att man inte lurar någon och är så ärlig man kan i sin avel.