Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1132 ggr
[Nalle-]
0

Teddyåret 2012

Inte ens en vacka kvar av 2012 nu! Hur blev ert kaninår? Som ni tänkt er? Bättre, sämre? Vad har ni gjort? Berätta! Glad

[Nalle-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt teddyår blev verkligen inte fy skam - hämtade ju min fina Pinnen från Josefin! Kyss Så har blivit mycket bus och gos med båda mina damer under året.

Men i övrigt var det inget speciellt som hände det här året tror jag? Förra året byggde jag buren och en uppsättning med hinder, då var jag ju mycket för hoppningen så det blev ju en del träffar med kaninhoppningsfolk samt Puzels första (och enda haha) tävling. I år stannade vi hemma, men vi hade det allt bra mysigt för det!

Storkebodas
0

Nej, för min del har det inte varit ett så bra år. Jag har förlorat fem av åtta kaninungar av flera olika anledningar. Dels så råkade jag ut för muppanlaget och en unge kom ur bolådan och frös ihjäl. April och Juni dog utav en okänd anledning, men det var lika hemskt för det.

Detta har ju gjort att jag inte tänker avla på någon av de djuren jag har just nu. Det har visat sig finnas många olika defekter i deras led.

Sedan har flera av de vuxna varit sjuka, Vide fick förstoppning och Bambi bettfel. Önska blev angripen av en räv när jag var bortrest. Dock klarade jag livshanken på alla de vuxna och det är jag mycket glad över.

Nu vet jag inte riktigt hur det ska bli med uppfödningen, om jag ska satsa på en annan ras eller hur det blir. Kaninerna jag har nu får iallafall stanna.

Så, som sagt, 2012 har inte varit något bra år. Men jag får se framåt och hoppas på att 2013 blir bättre.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Nalle-]
0

#2, Låter inte alls som ett roligt år för dig :( Hoppas nästa blir bättre!

kaninfantasten
0

För min del så har jag importerat tre kaniner från olika ställen från tyskland. En av dem är snart tre år och alltså garanterat teddypälsad, har också sparat en unge från henne. De andra två verkar lovande och känns som riktig teddy båda två. Den ena av dem har tom "för lång päls" på ryggen, ca 10-11 cm så det är svårt att tänka sig att han kan komma att bli lejon. Ytterligare en importerad kanin tingad i slutet av året- Messalinas Rachana som nu bor hos Theresa, Pysselgårdens. ÄNTLIGEN efter många års kämpande känns det som att jag lyckats få ihop ett gäng riktigt bra avelskaninerGlad. Tårarna har varit många genom tidigare år då kanin efter kanin fällt av, men nu känns mina niners pälsar riktigt bra! Och att jag också lyckats få in nytt blod i min avel- fyra nya linjer till sveriges avel känns också riktigt bra (medräknat Rachana som Möllans importerade från början). Så för mig har det varit ett riktigt bra år ur den synvinkeln.

Sommaren avslutades med mjällkvalster och en unge som blev trampad i ögat. Det har jag dock lyckats få bukt med efter mkt städande o medicinerande. Över 6500kr kostade kalaset så det var ju förstås mindre roligt.. Men nu är vi på banan igen o 2013 känns riktigt lovande med de avelsdjur jag har nu Skrattande Så jag hoppas att 2013 blir ett riktigt bra år.

För övrigt har det varit ett lika mysigt år som vanligt med våra goa kaniner. De skänker glädje varje dag.

www.eklyckanskaniner.se

/Erika, Eklyckans

kaninfantasten
0

#2 Ps: Ge inte upp Elsa, du måste ha tålamod även om du byter ras, händer tyvärr mycket tråkigt ibland när man pysslar med kaniner, men kämpa på så ska du se att det vänder…det gjorde jag, var på väg att sluta ggr flera, men nu känns det bra igen. Och teddysar är ändå teddysar, inte mkt som slår det.. Synd att vi inte visste detta i somras. Uppfödaren i Leipzig som jag köpte från hade dvärgteddys också som hade kunnat samtransporteras. Ett tips om du (eller nån annan) vill importera: sök på teddywidder på google, gå in på "teddyklubbsidan" (minns ej det tyska namnet men det låter liknande det svenska), där väljer du nåt med "zuchter", det finns en länk i vänstra menyn där då en karta visas över hela tyskland på de uppfödare som är med i deras teddyklubb. Hittar man några aktuella kan man sedan ta kontakt med olika hästtransportföretag i sverige (sök på google). De kör lite överallt i tyskland o kan frakta kaniner också. Vi hade sån tur, letade i 5 månader, hittade av ren slump en annons från en privatperson som skulle flytta tillbaka till sverige från München, han tog med tre kaniner till min kompis Caroline o mig, de andra jag köpte från Hamburg var också mkt tur med transporten, en annan uppfödare som köpte dvärgteddy hade redan bestämt att resa o tog med sig mina två också. MEN vi hade annars löst det med hästtransporter, så transportlösningar finns bara man har tålamod- och är beredd att betala en del förstås. Önskar dig all lycka 2013 och att du får tillbaka gnistan o glädjen igen. Vet hur det känns när allt går emot..men efter storm kommer sol sägs det ju ;)

Kram Erika

Storkebodas
0

#5 Jo, visst händer det tråkiga saker. Det får man vara lite beredd på när man sysslar med kaninavel. Men nu kan jag inte avla på 4/5 av mina kaniner pga defekter i linjerna. Den femte har fällt av… Om jag skulle börja köpa in nya kaniner och lyckas få tag på defektfria (som uppenbarligen är svårare än jag trodde att hitta) så kommer ju istället problemet med avfällning. Och det är inte litet det heller…

Jag har redan kaniner från nästan alla svenska och danska linjer nu, och som jag skrev innan bär 4/5 kaniner från dem på defekter. Så mitt enda alternativ är att importera kaniner. Och det är grymt svårt att hitta uppfödare som har kaniner med riktig teddypäls. Skulle man lyckas med det vill det till att de inte bär på dvärganlaget, det är tydligen rätt vanligt i Tyskland och Holland.

Sedan är det sista problemet att jag är så fäst vid de kaniner jag har nu. Och det skulle nog bli lite många om jag började importera för att hitta något guldkorn som det går att avla på.

Men jag är ju sugen på att fortsätta och försöka lyckas med det omöjliga. ;) Som det ser ut nu tar jag ett litet uppehåll och behåller de kaniner jag har. Sedan får vi se hur det blir i sommar och resten av året.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

kaninfantasten
0

#6 Jättetråkigt för dig.

Kanske teddyvädurarna vore nåt för dig i framtiden istället? Finns ju lite större utbud av dem nu än vad som finns hos dvärgteddysarna. Men visst, det har ju varit en del defekter hos teddysarna också men känns ändå som att det blivit bättre. Hoppas du får ha det bra med de kaniner du har nu i alla fall.

Oj, denna tråd kanske flöt ut nu, ursäkta, men ville ändå skriva tillbaka till ElsaFlört