Reda ut tovor.
hej! :) Min kanin björn har fått en stor tova vid baken, Allså stor! Har inte märkt det förens nu… Hur får jag bort den? Vill inte klippa för mycket och vill inte heller borsta då han verkligen HATAR att bli borsad.
Tacksam för svar!!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Du kommer nog få klippa ändå, stora tovor brukar inte gå så bra att reda ut med borste, särskilt när han inte tycker om att borstas. Kan inte tänka mig nåt annat sätt! Varför vill du inte klippa?
Klipp med sax, vågar du inte så ta en trimmer.
Han bor ute, Kommer han inte frysa? Kan man ta balsam medel som man har till hundar för att reda ut tovorna? :)
#3 Tror inte balsam hjälper på teddy (antar att du har en teddy?) för de har underull och om tovan är så stor osv brukar den vara ganska "tät"? Tror det kommer tova sig ännu mer om man blöter ner osv.
Jag tror inte han kommer att frysa för att du klipper bort en tova på rumpan. Jag har klippt mina teddys i ansiktet för att det fastnar snö där (iof inte samma sak) 
Klipp! Trimmer brukar inte funka om man inte har en riktigt bra trimmer förstås. Att klippa bort tovan är det överlägset bästa alternativet, och då gärna nu eller helst igår eftersom at tovor har en tråkig tendens att successivt krypa närmare huden. Jag hade jätteproblem med tovor på min ena kanin och det var från början nästan omöjligt att klippa tovorna eftersom att han blev så arg när jag skulle göra detta. Tovorna sitter ju inte sällan på känsiga områden såsom runt könsorgan, och då vill man inte att kaninen rycker till när man ska klippa! Jag gick till veterinären ett antal gånger, men de var sämre än mig på det där. Det finns säkert veterinärer som kan bättre än vad den veterinären kunde i för sig. Jag hittade tillslut ett jättebra sätt att hantera det där. För det första så är det bra att hålla kaninen hyfsat nedklippt om de ofta får problem med tovor. De kan fortfarande vara supersöta även om de har lite kortare hår kring de kritiska ställena (rumpa, mage, runt könsorgan etc). Ett annat tips är att gå ut i skogen och placera kaninen på en hög sten. På så sätt så sysselsätter sig kaninen förhoppningsvis med att äta på något gott från naturen medan du samtidigt har rätt arbetshöjd och kan jobba med att klippa honom när du står upp.
Olika typer av balsam brukar inte fungera på tovor, inte på hundar heller tycker jag. Brukar spraya min hund med balsamspray när jag borstar honom för att lättare reda ut när pälsen "vaddat" sig. Skulle själv inte använa det på kanin men om det är farligt eller ej kan jag inte svara på.
Tror inte heller kaninen kommer frysa om du klipper ner bara runt rumpan, har klippt mina teddys på magen och under hakan på vintern utan problem.
Bara man inte klipper ner hela kaninen ska det inte vara något problem.
okej tack för svaren! :)
Det finns också Tov knivar att köpa dom är igentligen tänkta till hundar men funkar utmärkt till kaniner också :)
Bambis. Det finns nån ny stor tov-skärare om man kollar på djuravdelningen på vanliga mataffärer. Det står att den ska fungera på känsliga katter skinn också..och torde funka till kaniner. Men jag undrar jag hur bra den är!? Jag har testat sådanadär små men de ska man ju också kamma genom pälsen men och tycker de drar för mkt i skinnet på dem då när man ska igenom tovan. lättare att klippa bara rakt av tycker jag.
Har också en liten en som blir väldigt spattig när tovor ska bort. Så ska köpa mig en sax med trybbiga ändar så man inte riskerar att skada kainnen när han får sina tok-ryck.
Använt tov-skärare (eller vad de heter) på min hund, tycker de fungerar väldigt dåligt. Den delar snarare upp tovan i fler små tovor, så man måste ändå klippa. Dessutom luggas det otroligt på dom så jag skulle själv inte använda det på kaniner.
Ok har skälv inte använt :)
Okej! :)
Vi köpte från typ djurmagazinet för de rekomenderade den, men var inte värt pengarna tycker jag..
badade magen och rumpan på min teddy i dag och efter noggrann torkning (han är innekanin dessutom enda anledningen till att ja badar honom mitt i vintern) så syndes tovorna jättebra och var lätta att klippa ur pälsen! Ett tips! Använd milt hund el smådjursschmpoo.
12#Tråkigt att dom verkligen rekommenderar tov knivarna fast dom inte är värda det dom kostar :( #13 smart idé!
Kaniner ska man inte bada, men om man måste så bör man inte använda schampo.
Annars så kan det ju vara en bra ide att blöta ner lite vid tovan om det blir lättare att få ut den. 
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Han är nu helt tov fri! Tack så hemskt mycket för dom bra svaren! : )
#16 Vad härligt! Ett litet tips för att han inte ska bli tovig igen är att klippa av någon enstaka tufs här och där. Det ska vara så lite att det inte syns något.
Det gör att pälsen inte binds ihop på samma sätt, jag testade det och det funkade över förväntan. Eftersom att det är så lite man klipper märker kaninen ingen skillnad, det påverkar inte förmågan att hålla värmen.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
okej tack :)
Vad roligt att höra att det gick bra