Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 900 ggr
teddybaby
0

Vad innebär att ha kanin på foder?

Hej!
Vad innebär det att ha en kanin på foder? Vad är orsaken till att man tar emot en kanin som ska vara "på foder" hemma hos en?

I vår flyttar jag ut till hus, vilket kommer innebära mer plats för kaniner. Jag är dock osäker på om jag har möjlighet att ta mig an ett till liv som kommer att finnas där i många år. Av den anledningen har jag funderat på möjligheten att under en period ta hand om ett djur. Men jag vet inte alls om folk gör på det viset? Glad 

Ni får gärna förklara för mig.

[Nalle-]
0

Uppfödare kan lämna ut sina djur på foder om det är ett djur de vill använda sig av i sin avel, men inte har plats för det själv. Hanar brukar då uppfödaren ta hem ett par gånger för att para sina honor med. Honor verkar inte vara så vanligt att uppfödare lämnar ut på foder i kaninvärlden, men med hundar så brukar uppfödaren ta kring 2 kullar på tiken (antingen hemma hos sig eller hos fodervärden).

Pratar man hund finns det också både halvfodervärd och helfodervärd, vet inte exakt vad de två innebär och vet heller inte om man är lika noga med olika benämningar i kaninvärlden. Glad

teddybaby
0

Tack för svaret! Jag funderade på om det skulle vara något för mig, att ha en kanin på foder, men det verkar inte finnas någon efterfrågan. Det är kanske vanligare i hundvärlden!

[Nalle-]
0

Mycket vanligare i hundvärlden tror jag! Men vissa sätter ju ut sina hanar på foder ibland som sagt, så du kan ju höra av dig till uppfödare om du är sugen :) 
Du kanske kan öppna något slags "kaninpensionat" annars? Flört

teddybaby
0

Det har jag själv tänkt på! Vi får se hur våren blir. Glad

[Nalle-]
0

Spännande! :)

[Loca Diaz]
0

Jag har lagt ut vissa av mina hanar på foder p.g.a. tid och plats, men att jag fortfarande vill ha dom i min avel. Dock har jag aldrig lämnat ut dom på foder för att jag inte hittat rätt hem. Men jag kan tänka mig göra det. För mig är helfodervärd: du lånar kaninen och står för alla kostbnader under den perioden (mat, strö, bur) och eventuella skador och sjukdomar sonm uppstår under den tiden kaninen är hos fodervärden står fodervärden för i första hand. Men jag kan hjälpa till med en andel.
Halvfodervärd är inget alternativ då ddet är för mig att båda sköter om djuret och står för kostnaderna tillsammans.

Man gör ett "kontrakt" på en tid, sen kan man utöka tiden om man vill eller skicka tillbaka kaninen till ägaren igen.