Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 3013 ggr
zappzoon
0

Färg hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag skulle vilja ha hjälp med färgen på den här ungen.

Är inte viltblå och inte viltgrå. Är brun som havanna fast har ju vilt i pälsen.

Pappan är havanna och mamman är viltblå.

//Elin littlemellowskaniner.weebly.com

zappzoon
0

En till utan blixt.

zappzoon
0

Magen=)

MiracleWithPaws
0

Om den ser ut som havanna men med vilttecken borde den väl rimligen vara viltbrun, eller? Tittar snabbt på kaninfarg.se bara, är inte bra på de bruna färgerna.

Söt var den hur som helst!

Storkebodas
0

Viltbrun eller viltgrå rödförstärkt kanske? Kan inte säga något säkert, svårt att se på bilderna. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Rozza
0

det kan mycket väl vara viltbrun håller med vad #4 säger.

Zakarias
0

Tror som dem andra :)

zappzoon
0

Jag uppdaterar med nya bilder när de växer=)

Tack för svaren

/Elin

Tuvullenskaniner
0

Någon av mina viltgula tedde sig rätt så bruna som små, men som du/ni ser var dom ljusare i ansiktet. Med den stammen och med jämförelsen med bilden av en av mina tror jag på viltbrunt. Grattis :)

[Wera]
0

Häftigt om det är viltbrunt, första i Sverige?! SkrattandeFörvånad (vet att en finns men den är överpälsad lejon/peking)

Mn då är det en annan sak… är det Chippes avkomma Abby som är mamma? Vad jag vet har kaniner ur denna linje aldrig gett några bruna färger och jag har allitd trott att de inte har havanna i stammen. Men brunt är ju reccessivt så det kan ju ploppa upp långt bak från leden men hur stor är sannorlikheten? Abbys pappa Chippe har inget brunt så långt ögat kan nå, Abbys mamma vet jag mindre om men O'boy är väl morfar och han har parats med havanna och aldrig gett några bruna avkommor.

zappzoon
0

Kommer med nya bilder nu i veckan.

Tycker han/hon har ändrat färg lite..

/Elin

littlemellowskaniner.weebly.com

Rozza
0

#9 kan inte den bruna färgen komma från zobel brun? Oboy är ju det och mistänker att Bettan också r det fast väldigt mörk. När jag avlade på dvärg hare blandade jag mycket vilt och zobel för att jag inte hade annat till min väg till viltblå hade jag blå zobel och viltgrå som gav vilt brun som i sin tur gav vilt blå med en blå hona. på dv hare finns det ju såkallade havannor men dom är igentligen inte havannor utan fejkade sådana som är en typ av zobel dom också. hade kan ju finnas liknade på teddys också. dom ser äkta ut och kommer att typ vara det inte enns en dommare kan se skillnaden om den fejkade havannan inte skulle ha för mycket rubinglans på ögonen. det är i alla fall värt en tanke.

zappzoon
1

Nu kommer det nya bilder som jag tagit i dag=)

/Elin

zappzoon
0

¨Ser ut som den kommer få blå ögon?

zappzoon
0

Ryggen

zappzoon
0

En till..

De smottingarna var på rymmen i morse. Hästen hade vart och öppnat buren=)

Fick tag på alla ungarna efter mycket om och men. Nu kan man andras ut när alla är i sin bur=)

Zakarias
0

Väldigt likt viltbrun nu!

#15 Hur kan hästen öppna buren? :P

zappzoon
0

Okej.

Ja hästen hade rymmt ut på stall planen och öppnat…

Kommer byta till andra rejäla haspar.Som öppnas åt sidan inte vanlig som sitter på nu det ska var skjutregel.

Så får man ha ungarna i fred=)

Storkebodas
0

På de senare bilderna du tog ser ungen verkligen viltbrun ut! Tror dock inte att den får blå ögon. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Wera]
0

#11 Jag förstod inte riktigt, om det är "fejkhavanna" är det väl inte riktiga brunanlaget och då ger de väl inte riktiga bruna färger heller. För brun zobel är egentlligen svart så den har ingenting med brunt att göra. ;P

Rozza
0

#19 helt rätt det är inte riktigt brunanlag men den ser så äkta ut att den går igenom. men som du är inne på så är egentligen brun zobel svart och den egentliga bruna zobeln är "havanna"/brun zobel som ser havanna ut.

Här är en länk till en bild på en zobel havanna och en sånn här skulle kunna gå igenom på utställning i sverige har vi inga dvärgharar som är rikktiga havannor så.
http://cdn.publishdev.se/cdn/5-1/1934479/images/2010/kanin-029_97011591.jpg

Och här är min dvhare pojk som nu mer är såld men som har en vilt grå pappa och en blå zobel mamma (med brun zobel i stammen) finns ingent brun anlag vad jag känner till i den stammen
http://uploads.ifokus.se/uploads/bd5/bd558b0e9bfbf21c4ff68c024a1b00ee/datte.png

zappzoon
0

Det visar sig väl om någon vecka vad de blir av henne=) Zobel havanna.. att de är godkänt. Tyckte den på bilden såg ut som en vanlig havanna… Men den färgen är bara godkänd på dvärghare då?

//Elin

Rozza
0

#21 det är det dom inte är zobel havanna är ingen godkänd färg men havanna är och dom kan gå igenom som havanna dvärgharen är godkänd i alla standarns godkända färger och teckningar. men säg den dvärghare som inte bär på zobel anlag om man bort ser från vilt.

Rozza
0

BTW tycker jag att unge ser mycket viltbrun ut och det skulle inte vara så otroligt heller nu får vi hoppas att den blir lika snygg i pälsen som morbror :) det kul och se att nått jag avat fram kan ge nått så fint även fast jag älskar viltblå så är viltbrun så fint det med.

Misuki
0

Inga nya bilder på denna Elin? :)

Zakarias
0

#24 Finns det på hennes hemsida, under honor :)

zappzoon
0

Ja precis under honor.

Jätte fin dam. =)

//Elin

Skickar också med en bild=)

Zakarias
0

Kan inte jag få henne av dig Elin??? :DD

zappzoon
0

Du kan få köpa henne om du vill. =)

zappzoon
0

Ingen blixt dock

Zakarias
0

#28 Hihi ok :)

Lina R
1

Ser verkligen viltbrun ut, från födsel till vuxen :). Grymt vacker färg!

Vill bara tillägga så att folk inte blir förvirrade, det finns inget "fejkhavanna". Det låter ju som att det skulle vara ett helt annat anlag som ser havanna ut (som chinchilla vs viltzobel). Det finns bara 1 anlag som ger den bruna färgen, och det är c (c som i choklad, som jag brukar säga :P).

Zobelhavanna är genetiskt en äkta havanna (förstår ni hur jag menar? en isabella är genetiskt en äkta blå)! Fast den är något mer också, den är zobel, och det vill man ju inte ha. Det är inte en godkänd färg, och inte zobel egern heller. Bara zobel (svart) och zobel blå är godkända. Zobel gul och zobel isabella, dom heter zobelsiames brun och zobelsiames blå :P.

Zobelhavannor har alltså dubbla anlag för havanna, de ÄR havanna, men de är ju oturligt nog också zobelblekta. Precis som en chinchilla havanna ÄR en havanna :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Misuki
0

Har du sålt denna hona nu Elin? :) Vad fin hon är!

zappzoon
0

Nej hon finns kvar till salu =)

//Elin

littlemellowskaniner

Rozza
0

Lina, man lär sig då alltid nått nytt av dig Tack för den bra förklaringen :)

#33 Elin fy vad jag blev sugen på henne viltbrunt är såå fint.

Lina R
0

Höhö jag har inte kunnat låta bli att börja hänga här igen, när jag ändå sitter vid datorn hela dagarna på jobbet :D… Illa…

Jag stör mig jättemycket på att vi på svenska har så dumma färgnamn, det är jätteförvirrande. Hur ska folk förstå skillnaden på zobel brun och "vanlig" brun (havanna) och sen zobel havanna (som då egentligen också borde heta zobel brun)…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Rozza
0

#35 kan inte annat ett hålla med vad det gäller färgerna finns fler färger som är knepiga. Har själv slutat hänga här var med i en bilolycka och blivit tillfälligt handikappad och tycker det jobbit att sitta och läsa och skriva.

Förlåt om detta blev lite off :)