Seriös avel enligt dig
Som rubriken lyder: vad är seriös avel enligt dig? Några följdfrågor: hur många kullar på en hona per år är okej att ta? Upp till vilken ålder? Hur många kaniner tycker du en uppfödning max ska innehålla? Vilka krav tycker du man ska ställa på temperamentet? Vilka syften är seriösa? Är det okej att ta kull på en kanin som har någon typ av hälso-/beteendeproblem? Tex rinnande öga, aggressiv vid brunst mm. Skapar endast denna tråden då jag tycker att det är ett intressant ämne att diskutera. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Tycker själv att det är väldigt viktigt att få fram att kaninavel inte är någon hobby för nioåringar, som ju tyvärr är den bilden samhället har. Det finns redan massor av kaniner till salu, så varje kull man tar ska ha ett speciellt syfte. Sedan vilka krav man bör ställa på avelsdjuren beror ju lite på vilken ras det är. På dvärgteddys räcker det med att båda föräldrarna är fullpälsade och trevliga individer utan hälsoproblem. Men bland dvärgvädurar finns det så otroligt många som är hyfsat rastypiska så där kan man ställa ännu hårdare krav. Och sedan för att svara på följdfrågorna, 1-2 kullar på en hona per år tycker jag är lagom. Upp till cirka 4 års ålder kan man fortsätta avla enligt mig, men givetvis får man kolla på honan för att se skicket hon är i. Sedan ang hur många kaniner en seriös uppfödning bör ha. Jag tycker att en duktig uppfödare ska ha såpass få kaniner att hen känner alla mycket väl och vet om deras egenheter. Och sedan ska tiden finnas till att städa burarna, låta kaninerna vara ute i hagen flera dagar i veckan, mata dem och umgås. Och så i teddysarnas fall sköta pälsen. Temperamentet är superviktigt och avelsdjuren ska inte uppvisa någon form av aggressivitet! De ska vara sociala, trevliga och lätthanterliga. Syften som att få söta kaninungar är givetvis inte seriösa. Jag tycker att det är bra syften att förbättra rasen och få fram riktigt duktiga hoppare. Och på sista frågan svara jag nej. Självklart inte, man ska endast avla på det bästa. Ang rinnande öga kan man ju inte heller vara säker på om det är ärftligt.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
En seriös uppfödare/uppfödning är enligt mig en som har tydliga mål med sin avel och bidrar med att få rasen/raserna framåt. Man anväder bara avelsdjur som man vet att dem inte bär på något skit eller annat.
Man ska också vara väl påläst och kunna sin sak ifall något skulle hända.
hur många kullar på en hona per år är okej att ta?
2 kullar tycker jag är en maxantal, men man får se över med honan om hon kan behålla hullet annars så kan man bara ta 1 kull per årper år.
Upp till vilken ålder?
Beror ju somsagt på hur duktig mamma hon är och i vilken kondition hon är. Men har hon lätt att föda och i bra form så kan man ha honan i avel i 4 år, men man får inte ha för långa uppehåll mellan kullarna.
Hur många kaniner tycker du en uppfödning max ska innehålla?
Sålänge man har tid att sköta om sina kaniner så dem mår bra så får man väl ha så många man vill.
Vilka krav tycker du man ska ställa på temperamentet?
Man ska ställa höga krav på dem, en kanin ska vara snäll och inte visa några aggresiva beteenden .(under "tonåren" kan man ju ha överseende med det)
Vilka syften är seriösa?
Att föda upp djur med ett bra lynne och nu i teddysaras fall en bra pälskvalitet och längd. Och man ska vilja driva rasen framåt och använda dem bästa möjliga avelsdjuren till att göra det.
Är det okej att ta kull på en kanin som har någon typ av hälso-/beteendeproblem?
Nej, djuret ska vara friskt och inte gå på någon typ av medicinering. Dem ska också vara mogna vid sin kull så dem kan ta hand om sina ungar. (beteendeproblemet sket sig ju litegrand för mig då)
Jag tycker seriös avel handlar mycket om hur man bryr sig om sina kaniner! De ska inte bara få sitta i burar och ha ungar, de ska få bli mysta med och få komma ut och busa. Självklart ska de vara i fint skick också. Sen ser jag en seriös uppfödning som en som kan planera framåt, och inte köper in och säljer avelsdjur till höger och vänster.
Några följdfrågor: hur många kullar på en hona per år är okej att ta? Upp till vilken ålder?
Jag tycker två kullar om året är max, med långa mellanrum. Och kanske runt fem år som högsta ålder?
Hur många kaniner tycker du en uppfödning max ska innehålla?
Det beror ju helt på hur mycket man själv orkar med! Vissa kanske tillbringar timmar i sträck hos sina kaniner men andra inte. Jag har själv mina två honor och det räcker gott.
Vilka krav tycker du man ska ställa på temperamentet?
Inte avla på agressiva kaniner (dock är det kanske inte hela världen om de skulle vara lite småbråkiga under "tonårsperioden", har dock inte haft det på mina teddys). Sedan kan ju vissa vara med framåt och sociala än andra, men så måste det ju få vara.
Vilka syften är seriösa?
Allt som för rasen framåt! Vare sig det gäller färger, päls, lynne osv. Temperament ska ju dock alltid vara viktigast. Men sen kanske man inte avlar med en teddy med kass pälskvalitet och dåliga öron bara för att den har ett trevligt temperament tex.
Är det okej att ta kull på en kanin som har någon typ av hälso-/beteendeproblem? Tex rinnande öga, aggressiv vid brunst mm.
Skulle inte gjort det, men det är väl upp till uppfödaren beroende på vad det rör sig om. Köpare borde dock få veta om det i så fall.
Bra grundkunskaper inom vård/skador/sjukdomar, färg och rasstandard. Trevligt temperament inte revirbenägenhet eller så. Inte ärftliga defekter. Så många avelsdjur som mm har tid kunskap plats och pengar till. Man ska kunna hålla koll på varje individ i hälsa och beteende samt hinna ta ut alla, kela och borsta. Max 4 år på en hona i avel med bra hull och hälsa. Max 2 kullar per år (olyckor kan ju hända - dvs tjuvparningar). Syfte - bra beteende eller kropp och öron, men hellre ett syfte med att behålla eller sälja till bekanta än enbart massproducera olika färger eller bra kroppar och inte kunna ta hand om alla på ett bra sätt och bara behålla enstaka. De flesta syften kan va bra :) utom "skulle va kul och gulligt" utan kunskap tid pengar eller plats.
Vad är seriös avel enligt dig?
När personen som avlar tar stort ansvar och har mycket kunskap. Samt avlar på pigga friska djur och med ett syfte.
**Hur många kullar på en hona per år är okej att ta?
**Jag skulle inte ta mer än två. Kan tycka tre är okej om kullarna är ganska små och honan får vila mycket efter.
**Upp till vilken ålder?
**Jag tycker de ska få sista kullen vid 4 år. Sedan leva som pesnionärer. Har de fått få kullar så kanske vid 5. Men tycker personligen det räcker vid 4. De ska inte behöva vara bebisproducerande maskiner :)
**Hur många kaniner tycker du en uppfödning max ska innehålla?
**Så många man klarar av att sköta om, så det är nog väldigt individuellt hur många man klarar av. Så länga alla kaniner får motion, kärlek, ren bur och mat dagligen så tycker jag inte antalet spelar roll. Så säger ju sig själv att ingen kan ta hand om t.ex. 100 kaniner på ett bra sätt tycker jag.
**Vilka krav tycker du man ska ställa på temperamentet?
**Temperamentet tycker jag ska vara prio ett. Kaninen kan vara hur fin som helst men är den agressiv är det ingen som kommer vilja ha den och en kanin som biter går knappast att ställa ut eller hoppa med. Så temperamentet ska alltid komma först och är inget man ska kompromissa med tycker jag.
Vilka syften är seriösa?
Jag tycker de flesta syftena kan vara seriösa. Tjäna pengar är väl den enda jag inte kan tycka är så seriöst. Annars handlar det om hur man föder upp och vilket ansvar tar upp.
Jag tycker det är lika rätt att föda upp kelisar med weinerteckning som ser ut hur som helst som utställningskaniner och hoppkaniner. Så länge det sköts på ett bra sätt. Ett uppfödare som föder upp till utställning och ser sina kaniner som saker som vinenr priser tycker jag är lika oseriöst som en 8 åring som parar sina kaniner utan mammas vetskap för at kaninungar är söta.
**Är det okej att ta kull på en kanin som har någon typ av hälso-/beteendeproblem? Tex rinnande öga, aggressiv vid brunst mm.
**Inget som påverar temperamentet för somsagt ska det vara prio ett. Även om den bara är agressiv vid brunst så tycker jag inte att kaninen ska användas i avel.
Hälsoproblem beror ju på vad det är. är det en tillfällig förkylning så fine, men är det något kroniskt eller allvarligt tycker jag garanterat att man ska avstå.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
En seriös uppfödare enligt mig är en uppfödare som bryr sig om djuren, umgås med dem, inte säljer och byter djur hela tiden som många tyvärr gör, och ser kaninen som en individ och inte en avelsmaskin som man tar kullar på och sen bara skickar iväg. hur många kullar på en hona per år är okej att ta? Det bror ju helt på hur honan är och så men inte mer än 2kullar! :) Upp till vilken ålder? Hmm bror på honan med här, men högst 4år skulle jag säga Hur många kaniner tycker du en uppfödning max ska innehålla? Sålänge man har tid, ork och råd att ta hand om dem kan man ha hur många man vill. Bara man inte låter någon kanin bara sitta i sin bur. Vilka krav tycker du man ska ställa på temperamentet? Så höga krav som det går! Tempramentet är ju det viktigaste och det man borde prioritera högst. Vilka syften är seriösa? Hmm bra syte enligt mig kan vara olika.. Ett bra syfte kan vara att föda upp kaniner till bara kel, uppfödning, kött eller hoppning. Så finns väll inga dåliga syften. Är det okej att ta kull på en kanin som har någon typ av hälso-/beteendeproblem? Nej, klart det inte är djuren ska vara helt friska.
Hur månag kullar per år är det ok att ta? upp till vilken ålder?
1-2 kullar per år beroende på kondition. Dem ska ha normal vikt och inte vara under fällning. Jag tycker också att dem ska få ett uppehåll mellan kullarna. Brukar dela upp det så att kaninen får vila i 2 månarer efter att ungarna har flyttat. Och på ett år hinner man lätt ta hand om 2 kullar och se till att dem blir vana vid hantering. Det finns väl vissa som är lika pigga som när dem var yngre när dem är 5. Dem kan få sista kullen vid 5 utan problem. Då är det ju tillståndet som räknas snarare än åldern. Men jag tycker också att i vanliga fall den sista kullen bör vara vid 4 år.
Hur många kaniner ska en uppfödning innehålla?
Jag tycker upp till 5 är lagomt för dem som har uppfödning. Så man har tid med dem. En del är hemma ganska mycket. Dem kanske hinner mer ca 6 stycken långhåriga utan problem. En kaninuppfödning med endast korthåriga kan innehålla 10 om ägarn bara har tid. h*n måste kunna ge alla bra omvårdnad i sådana fall. Antalet får anpassas efter hur mycket man dagligen låter varje kanin springa fritt i ett större område. Dem ska inte sitta i en liten bur hela dagarna.
Vilka krav på tempramentet tycker du man kan ställa?
Att dem är lätthanterliga, lugna, tillgivna, och inte sprättiga eller bitiga. Och att tempramentet är det man sätter störst värde på. Det är viktigare än tex päls öron, vikt och kropp. Om man märker dåligt temprament får man ta ur den ur aveln och satsa på dem bästa tempramentmässigt istället.
Vilka syften är seriösa?
Att man ser sina kaniner som sällskapsdjur med unika personligheter. Att man tänker på djurets bästa. Inte överproducerar eller tar en kull och sen blir less på sin kanin och säljer den. Att man har planerat långt i förväg. Att man har tänkt igenom sina avelsplaner och avlar med sunt förnuft!
Är det ok att ta en kull på en hona som har någon typ av hälso/beteendeproblem?
Nej, om man vill ha friska och bra gener är det viktigt att inte låta sådant sådant gå vidare.
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
#8 "gilla!" :) Tycker också temprament är av största vikt!
#8, #9 Sjukdommar och sånt är väl också ganska viktigt? Sånt ska ju inte få finnas i släkten :)
Självklart. En frisk och trevlig kanin är väl vad man minst av allt kan kräva från en bra uppfödare.
Hihi tänkte väl :)