Frågor om teddysar
Jag funderar på att (kanske) köpa min kompis lillasysters kanin då hon inte lägger så mycket tid på den lille längre. Den bor i en liten bur med saltsten och lite hö, en typisk scen tyvärr :S
Dock har jag aldrig haft en så långhårig kanin och undrar lite saker;
Fungerar det bra att ha teddysar inne? Eller blir det för varmt?
Upplever ni att de har mer problem med ögonen än andra kaniner?
Fodermänniskor; är det så att teddysar ska ha mer protein i pelletset för pälsens skull?
Ingen som kan svara på nån av frågorna? :)
Mer ögonproblem hos teddys har jag iaf haft. Rinniga ögon men utan infektioner, typ päls som irriterar och det hjälper inte att klippa… Haft problem på tre st. Mer protein i födan tror jag inte behövs. Det fungerar bra att ha dom inne ja :)
Eftersom teddyns päls inte växer som angorans så behövs inga ytterligare proteiner i maten. Om dem får problem med ögonen så ska man tvätta med koksaltlösning. Och har bara haft det på mina kaniner lite då och då. Beroende på hur luften är.
Jag har två teddys och ingen av dem har haft några problem med ögonen alls. Däremot har den ena återkommande mjällkvalster och de är riktigt svåra att upptäcka i den långa tjocka pälsen, märks inte vare sig vid vanlig borstning eller när man klappar, så man bör ha som vana att kontrollera inne vid pälsrötterna genom att titta och känna där ca en gång i veckan. De är innekaniner båda två och det funkar utmärkt. Inte hört talas om behov av extra protein i pelletsen.
#3, Ah, okej!
#4, Okej, bra grej att komma ihåg!
Okej, så om man håller koll och ev klipper lite runt ögonen så ska det inte vara några problem me dem? :)
Så bra att de funkar som innekaniner, då kanske det blir en liten teddykompis till Molly sen…
#5 Hon borde inte få några problem med ögonen, men om hon får det så kan du klippa runt ögonen.
Men ibland klipper jag luggen och runt ögonen bara för att dem ska se något :P
Jag klipper också luggen och runt ögonen, de ser ju absolut ingenting annars stackarna! Har märkt att min äldre kanin trivs mycket bättre med bättre synfält också, den lilla har jag inte hunnit klippa än.
Klipper mina också runt ögonen för att minska risken för att ögonen ska bli irriterade av pälsen :)