Hur mycket pengar?
Hur mycket pengar lägger ni på era kaniner under en månad, ungefär? Vad går de pengarna till? Vad betalar ni själva och vad står tex föräldrar för? :)
Jag betalar allt till mina kaniner själv, men kan säga att jag kommer lindrigt undan. Spån och hö får jag gratis av morbror som är bonde. Maten går på kring 200 med frakt för en påse på 10 kg och räcker drygt två månader (längre sommartid). Och så blir det 1-2 påsar halm på 50 spänn i månaden vintertid, beroende på hur kallt det är. Grönsaker står föresten föräldrarna för så det vet jag inte vad det går på. Annars är det ju småsaker som selar, kanske någon rosett, skålar osv som köps in ibland, men slår man ut det blir det inte många kronor i månaden. Får se vad resten svarar om jag glömt något men kommer inte på mer nu!
Hö får jag gratis av en hästbonde i närheten. Mat och halm och sånt betalar mamma och pappa, men istället så får jag ingen månadspeng.
Köper Pellets, halm, "toa lätt" på en gång så det går väl på ca 300 kr, men då blir ju det inköpet varannan/ var trejde månad.
Och nu kommer jag börja köpa halm från bonde, så då kommer det bli mycket billigare. :)
Jag står för allt själv. Har 6 kaniner. Det går åt en påse spån 10 kr, en tredjedel påse pellets 200/3=ca 75 kr. Hö och halm får jag gratis så det blir ca 100 kr i månaden på kaninerna - billigt. Det dyra är veterinär vilket sker en gång i året i snitt och ibland mer. Plus bensin till att hämta hö blir någon hundring i månaden.
Hö köper jag 10 kgs balar för 20 kr st. En bal räcker i ungefär en vecka.
Halm köper jag även det i 10 kgs balar för 10 kr st. En bal räcker väldigt länge, ca 2 månader.
Spån köper jag även det i väldigt stor förpackning för ca 55 kr. En sådan räcker i ungefär 1-2 månader.
Pellets köper jag 25 kg för 274 kr, räcker ca 2-3 månader.
Jag betalar allt själv men blir somsagt inte så dyrt :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com