Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: avel-och-kaninungar
Läst 3153 ggr
Jo3ef1n
0

hermelin fuchs + tung dvärgteddy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom min teddypälsade dvärgkanin Wilma är så stor bör jag blanda in något mindre. Jag kollade runt lite på korsningar mellan teddy och fuchs. Det ser ut som att det brukar bli fuchspälsat, varken teddy eller korthår. De teddy + fuchs jag hittade såg ut som fuchs, men dem hade lite mer päls i ansiktet. Jag har tänkt mig pyttesmå kaniner med superkorta öron, och då har jag förstås valt att blanda med en hermelinfuchs som är riktigt riktigt liten, men ändå lite långhårig.

Teddyn har små lätta öron i förhållande till hennes kropp, men fuchsens öron sitter något närmare varandra, som på en hermelinkanin, vilket är bättre. Då blir ungarna ''bärare'' på teddy och dem blir utan wienerteckning, dessutom är den låga vikten ett stort plus. På fuchsens sida är den ena föräldern importerad och har väldigt bra kropp, dessutom är den utställd på 94,5 p. Den andra föräldern till fuchsen har väldigt bra päls och är utställd på 95 p. Jag hade inte tänkt satsa på zobel från början men jag vet att både honan och hanen bär på det och det är svårt att avla bort från teddy-linjer. Jag har kommit fram till att hon är en riktigt mörk variant av brun zobel för hon har en brun ton, visst syns bruntonen på bilden?

Nu är jag ganska säker på att hon ska få ungar. Förra gången var jag också ganska säker på det. Det blev inga ungar då, men den här gången är jag mer säker. Så förhoppningsvis hittar man några små sötnosar i boet om ca 16 dagar, vi får se! :)

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Jo3ef1n
0

Håller på att bygga en hemsida nu också för det skulle vara riktigt kul nu när man har startat uppfödning :D jag kan ju länka här när den är klar!

Storkebodas
0

Vad synd att du troligtvis får in dvärganlaget då, annars hade jag kunnat vara intresserad.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Jo3ef1n
0

#2 Japp, jag är ganska säker på det. det e synd!

Det här med dvärg har jag inte riktigt lärt mig helt hur det funkar men jag skulle tro att dem kommer väga mellan 1,3-1,7 som vuxna.

Storkebodas
0

#3 Om du sedan parar någon av ungarna med en annan kanin som bär på dvärganlaget så kommer 25 % av ungarna att dö inom några dygn efter de fötts. Jag tror också att de kommer väga någonstans mellan 1,3 och 1,7, så vikten blir det nog inga problem med.

Kram Elsa

Jo3ef1n
0

#4 Ok så då kommer 75 % av ungarna att klara sig, va bra att du talade om det!

Jag hoppas att den här kullen kommer att klara sig!. Förra gången dog alla inom 2 dygn, men det var första kullen för henne. Det borde gå bättre den här gången :)

Lurvas
0

Dör dom?? Hermelinerna dör ju inte?? Vad har jag missat?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Zakarias
0

#6 Dem föds med dubbla dvärganlag (Mupp)

Lurvas
0

Men inte så mycket som 25% av dom. Jag har haft hermelinkullar och bara fått en mupp någonsin.Glad

Råttliv på Runnavägen

Storkebodas
0

#8 Om båda föräldrarna bär på dvärganlget blir 25 % muppar.

Kram Elsa

Lurvas
0

Ja, statistiskt sett är det nog så som du säger Rynkar på näsan.

Kanon fin din wilma. Synd bara att du kommer att förlora i öron och ansiktsbehåring i åtminstone första ledet, det är juså himla fiiint.

Bebisar i boet?

Råttliv på Runnavägen

Jo3ef1n
0

#10 Ja nu är det ungar i boet! Precis det är synd att få in kortpälsat ansikte och öron. Men det är många bra egenskaper som jag gillar hos dem här ungarna. Roligt att du berömmer wilma, blir så glad :)

Dem såg inte ut som teddys som små, inget V på ryggen. Men nu när dem har börjat bli större är pälsen jättelång och bara växer, öronen ser ganska korthåriga ut men huvudet är långhårigt. Dem är zobel som mamman. Om man jämför med Wilma så är dem både mindre och har kortare öron, lika bra eller bättre psyke. Pälsen är glansigare och mjukare, den lägger sig platt på ryggen vilket är synd. Jag klippte ihop 2 bilder, på mor och son när dem är ungefär lika gamla.

Storkebodas
0

Ååh, så fin ❤ Jag är ju sjukt sugen alltså. Råkar du ha någon otingad hona?

Kram Elsa

Lurvas
0

Det är nog lite mer täck hår än ull hår i från fuchsen så den lägger sej därför, men visst är vikten och öronen viktiga och riktiga argument för att ta in fuchs - håller jag fullt med om.

Råttliv på Runnavägen

Jo3ef1n
0

#12 Jag har ingen otingad hona nu men planerar att ta en till kull i vinter, det blir säkert garanterade teddys i den. Den ena föräldern ska vara utan dvärggen precis som i den här, så då kommer det inte kunna bli några muppar, tror det kommer minimera risken för dubbla dvärganlag i senare led också! :)

Jo3ef1n
0

Fast Astie är föressten otingad. ;) Tänkte välja mellan hon och Alwin som är på den förra bilden. Det blir nog Alwin som jag behåller, här är en bild på Astie!

Storkebodas
0

Ååh, hon är grymt fin, men det finns trots allt risk för att hon bär på dvärganlag. Vill verkligen inte ha in det i min avel. Dessutom lär transporten ner till småland bli svår att lösa. För du bodde i västerbotten va? Men jag är himla sugen ska du veta! =)

Kram Elsa

Lurvas
0

Astie - ujujuj!!

Råttliv på Runnavägen

Jo3ef1n
0

Den ena kaninen Astie blev som en angora, klippte den igår. Hon blev superliten =D

Zakarias
0

Finns det någon hona kvar till salu? ;)

#18 Är kvaliteen på hennes päls likt en Angora? Isf kan du ju ställa henne som Hermelin angora :) (om hon nu är märkt)

Jo3ef1n
0

Ja, den som ser ut som en angora är till salu =)

Jo3ef1n
0

# 19 Ja jag hade funderat på det, men jag satsar ju mest på dvärgteddy med mer ansiktsbehåring!

Jo3ef1n
0

så här ser den andra ut, som jag har dvärgteddy-planer för

Zakarias
0

Hur mycket vill du ha för hon?

Har du frågat Lina R om hon är intresserad?

Jo3ef1n
0

# 23, 500:- typ,….som vuxen 800:- om hon behåller samma täta päls, men har inte frågat någon och inte annonserat så mycket för jag behåller gärna båda kaninerna.

När det gäller pälsen så är kvaliteten på ungdjurspälsen mer som en bra pälsad teddy. Det är inte som pappan och mamman när dem var lika gamla. Man kan inte veta hur vuxenpälsen kommer att vara. Ungdjurspälsen är såklart annars än vuxen. På ryggen kommer hon alltid att vara långhårig. Det är mer underull och jag gissar att den får den fluffigaste ullen av mina kaniner. Där växte ju pälsen riktigt fort för innan jag klippte var det närmare 5 cm. Tät i kvaliteten i jämförelse med fuchsens på 3 cm som delar sig i benor vid samma ålder. Det måttet mätte jag efter pälsen på ryggen. Jag kallar det trots allt för fuchspäls även om det inte riktigt är det.

Jag måste i så fall ta en kull på Astie om det finns någon hane under 1,5 kg innan jag vill börja märka och ställa ut. Tanken är i så fall att ställa ut ungar men angorapäls även om pälsen är som enkelmanad teddy!? med för lite päls i ansiktet. Astie är 50% fuchs och jag bör inte ställa ut en kanin med så mycket av den rasen. Jag älskar fuchs men vill inte ställa ut en med så mycket av det. Sen vill jag inte korsa med det igen för det kan förstöra teddygenerna. Det krävs att den hanen jag lånar eller köper bär på teddy eller angora. Den ska förstås inte vara wienertecknad. Lyckas jag med det går det åt rätt håll!

Zakarias
0

#24 Okej :) Hoppas allt går som du planerat.

Lurvas
0

#22 Guuuud så vacker!!

Råttliv på Runnavägen