Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: allmänt
Läst 2028 ggr
annaforsgren
0

Rinner alltid i höger öga

Hej min teddykanin Xtra rinner konstant i sitt högra öga och det vill inte gå över. Har hört att många har problem med sina teddykanin att fe just rinner från ögonen. Han har haft det här problemet i flera månader nu och jag vet att jag borde ha besökt veterinär vid det här laget men det har inte blivit värre. Han mår jättebra annars och hans öga är inte svullet eller rött. Det rinner en klar vätska bara som gör att all päls runt omkring blir blöt. Har testat att droppa i silky eye men det har inte hjälpt. Han är en utekanin. Någon som har köpt nåt på Apoteket och behandlat själv eller har ni något annat tips? Om det inte går över snart så kommer jag att åka till veterinären. Med vänlig hälsning, Anna

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Zakarias
0

Nova har också lite problem med det ögat. Det går upp och ner, ibland så rinner det inte på en vecka, och sen så börjar det om att rinna…

Vill också gärna veta vad som kan funka :)

[[Westmills]]
0

Det finns Zilkeye att köpa receptfritt på apoteket! Har hjälpt på mina teddys

Zakarias
0

#2 Står i texten att hon har använt det, men det har inte funkat.

[Wera]
0

Jag har en teddy hemma som har ett rinnande öga, det rinner lite hela tiden. Det är inte gult eller infekterat, inte svullet eller så. Men det blir som hos Xtra, blött och fult runt ögat. Jag har provat koksaltlösning och ett receptfritt medel som är för människor (men går att använda på djur) som en veterinär rekommenderade. Kommer inte på namnet.
Den funkade inte för henne men den funkade hos min andra teddy - dock hade han gult och tjockt kladd som var infekterat så det rinner inte för honom i normala fall.

Hennes öga har runnit i ca 8 månader, inget hjälper och ja för mig känns det som att det bara är att acceptera… hon lider inte och det ser inte fel ut.

Det är nog inte ärftligt heller då hon har fått ungar utan problemet så jag tror att det är något strå som stör fast jag ser inget…

Zakarias
0

#4 Har du varit och spolat ögat hos veterinären? Skulle kanske funka :)

[Nalle-]
0

Puzzel hade lite rinniga ögon förra hösten, men det gick över och hon har inte haft några problem sedan dess. Testade tvätta med ett ögonvatten från apoteket, som också skulle gå att använda på djur (kanske samma som Wera hade?) men tror inte det hjälpte särskilt mycket.

annaforsgren
0

putt, han rinner fortfarande..

[Nalle-]
0

Har du testat klippa ner all päls runt ögonen på honom? Det brukar jag göra på mina just för att slippa päls som irriterar.

annaforsgren
0

aa jag har klippt han runt ögat flera gånger, såg igår att han inte rann i ögat, men jag ska kolla idag igen :)

kaninfantasten
1

Skulle åka till vet. Det kan ju vara en skada i ögat som inte är synlig. Då kan det behövas antiinflammatoriska ögondroppar eller antibiotika. Risken finns att det kan bli mera irriterat och slutligen inflammation som går in i ögat. Då kan det om du har otur tom leda till döden. Åk till vet snarast, ingen tvekan.. har man ett djur har man också ett ansvar att se till att det får den rätta vården o inte ta onödiga risker som kan göra att djuret lider i onödan, samt längre tid än vad det behöver. Vet. kan även göra ögontest för att se om skada finns. Silkeye är endast för att göra ögat fuktigare, det hjälper inte mot skador eller inflammationer. Ger bara en "skönare" känsla o bättre miljö i ögat. Är ingen "medicin" på det sättet. Kan ju vara så enkelt så att det beror på väderomslaget/hösten (vissa kan rinna på hösten), men jag skulle inte chansa (om det nu fortfarande rinner), då skulle jag boka en tid.

mvh Erika, Eklyckans kaniner

Glennfisen
0

Kan vara tänderna med! Om tänderna bli förlånga så trycks tandroten mot tår kanalen och gör så att ögat rinner. Dock kanske man hade märkt andra problem då att han inte äter osv. Men det är iallfall en tanke :)

// Sara

annaforsgren
0

jag ska åka till veterinären med honom :) känner att det är enda utvägen på att få bukt på problemet,

[Nalle-]
0

Du får uppdatera oss sedan om de kom fram till nåt! Kan ju vara bra att veta om man får liknande problem Glad

Zakarias
0

Funderar också på att fara in med min kanin som har lite problem med ett rinnande öga..