Börja föda upp!
Hej
jag är en 26 årig tjej från mellersta sverige som haft kaniner som hobby sen jag vart liten. Länge länge väntade jag på min första kanin som vi hyrde över sommaren. En vit lantras som jag kallade mimmi. Kommer fortfarande ihåg hennes registreringsnummer hon hade tatuerat i örat.
VAr sedan medlem i SKAF och fick medlemstidning och skickade handskrivna charmiga brev med nyfikna frågor till redaktionen tillsammans med min bästis som också var kanin-nörd. Hade en utekanin under ett par år och sen kom killarna och hundintresset in i bilden. Gick SKKS hunduppfödarutbildning och hade två tikar som det tyvärr inte blev några valpar på.
Nu har jag börjat arbeta lite smått, är halvvägs inne i min förskollärarutbildning, barnen som jag har tillsammans med min sambo sen 10 år tillbaka har kommit år de riktiga småbarnsåren och jag har börjat hitta tillbaka till mitt djurintresse på riktigt och då gäller det kaniner. Känner att detta är så rätt och är så öppen och nyfiken på detta med kaninavel. Vi bor ännu i lägenhet så vi ska bara ha max 2 honor i avel och vill verkligen satsa på att avla fram fina teddysar som är små i storleken och är friska och goa med härliga och lättskötta pälsar.
När vi flyttar till hus så vill jag ha stora beteshagar ute på tomten och gjärna ett hobbyrum där jag kan ha rejält med plats för min hobby :)
Här på forumet bland andra kaninnördar kännar jag att jag passar! Tänkte bara skriva denna presentation då det känns så rätt för mig att starta med detta och kankse hitta likasinnade att lära mig av nu och i framtiden.
Finns en bra artikel här inne om kaninuppfödning som du kan kika på. Råder dig förstås att läsa på så mycket du kan om att föda upp kaniner innan du börjar
Tänk bara på att det inte är alltid som ungarna blir sålda på en gång, så man ska alltid ha extra burplats.
Annars vill jag bara önska dig välkommen hit! Teddyväduren är en underbar ras på alla sätt och vis. Har du frågor och funderingar finns det alltid någon som kan svara 
Kul med nya uppfödare
särskilt när det inte finns så många med just denna "ras".
Åh vad kul att du också har fått upp ögonen för Teddydvärgväduren. Vad kommer du satsa på för färger? Wienertecknat eller wienerfritt? :)
ja du…..de är så svåååårt..för jag tycker både wienertecknar och Wienerfritt är fint. Så kankse både ock i framtiden. Stoora wienertecken ska det dock vara. En dröm vore att föda upp madagaskarfärgade teddysar som "ren" färg och sedan ha linjer med fina wienertecken paralellt. :)
#4 Bara du inte korsar wienerfria med wienertecknade :)
Madagaskar är väldigt fint, kolla på kaninfarg.se där kan du läsa om madagaskar.
Nej nej de är inte tänkt att blanda. :) Men Honey som jag har nu är utan vitt på men hon har massa wienertecknat bakom sig så wienerfri är hon ju inte endå. Så det kommer säkert födas ungar med vitt på i hennes kull även om inte hon har något vitt på sig. Right? Anlagen bär hon väl på eftersom de ligger på både hennes mor och fars sida.
#6 Om hanen har tillräckligt mycket vitt på sig eller är vit blåögd så kan det bli wienertecknade.
Mamman till honey är iaf wienerfri, även om hon har wiener bakåt. Men det kan ju ändå ploppa fram
#6 Hon behöver inte bära på anlaget, men chansen/risken finns! :P Parar du med en wienerfri (eller iaf. fenotypisk, som hon) är nog chansen stor att du får ungar utan wiener, dock kan några ändå bära på anlaget.
Ok. Hur ligger det till med zobelsiames? Är det en "bra" färg att kombinera med? Förlåt om jag bombar med frågor men det får ni stå ut med. Många här verkar väldigt duktiga när det kommer till färger coh genetik så jag hör mig för och lär mig allteftersom. Reccensiva och dominanta färger och så har jag haft lite koll på tidigare när de kommer till hundsidan iallafall men de har börjats glömmas bort så nu "lär jag om" ;)
#0 Det ger zobelglans mer än så vet jag inte för jag har aldrig avlat zobelsiames. Jag har lånat in Xtra (som jag antar att du tänker på) en gång med en kanel hona (alltså en gulbrun färg med slöja, din är blågul med slöja). Där dök det upp japan och madagaskar och inga zoblar.