Bitig?
Hej!
Jag har en underbart kelig och mysig liten kille men råkar man göra något han inte riktigt gillar händer det att han nyper till ordentligt. Det händer till exempel när man öppnar buren och han vill komma ut men man stoppar honom (sätter armen för luckan så han inte kan skutta ut), om man råkar fastna lite med kammen när man borstar och en gång när jag skulle fösa ihop lite hö inne i buren för att kasta det. Då morrade han, rusade fram och bet mig i handen.
Jag håller mig cool men säger ifrån på skarpen eller säger pssscccchh. Då backar han. Sekunden efter tigger han kel igen. Så han är ingen dålig kanin på något vis!
Kan det vara hormoner? Han är född i slutet av april. Är kastration ett alternativ vid sånt här beteende eller kan det gå över av sig själv?
Låter som att han har ett oregelbundet temperament. Kan ju kanske bero på att han blir könsmogen och kommer in i tonåren.
Hade en hane som var likadan i den åldern. Men värre…..Men efter ett tag så kom han ur den perioden och nu är han hur mysig som helst!
Men jag skulle inte tolerera ett sånt beteende på en vuxen kanin……
Men prova att göra en likadan tråd på kanin iFokus, där finns det väldigt duktiga kaninmänniskor som kan hjälpa dig att få bort hans beteende.
Har han varit sådan tidigare, eller kommit in i det på senare tid? Jag tycker det låter som om han kommit in i en tonårsperiod. Förhoppningsvis kommer det bli bättre med tiden, men det vet man ju aldrig tyvärr!
När det gäller kastrering så kan det ju bli bättre, men det kan också gå åt andra hållet. Har själv ingen erfarenhet av kastrering på kanin men du kan ju googla runt lite och se om du hittar något :)
Lycka till!
Jag har kastrerat en agressiv kanin förr (han var 1 år så det kanske var "för sent" då) han blev det i tonåren iaf. Men han var ju mkt värre än din. Det började med att han var revirbenägen, attackerade när man stoppade in handen för att ta matskålen etc. Sedan kunde man sitta i hans gård och han bodde bredvid en annan hane med galler, när den kaninen sprang längs långsidan och min kanin skulle "följa efter" och jag satt ivägen, då nöp han till en. Sen blev det värre och man kunde tillslut inte hantera han i buren, utanför när man väl fick tag på han gick det bra. Men kastreringen gav inget resultat trots ett år senare…
Men han KAN ju lugna sig, men ska han inte användas i avel så - vrf inte prova med kastrering? :)
Tack för er hjälp!
Nej han har inte varit sån innan. Han har gjort utfall mot en sopkvast medan jag sopade upp hö på golvet när han varit ute två gånger tidigare, men aldrig mot oss. Det va mycket mitt fel också för han fick först fnatt och verkade så glad. Som om han trodde att kvasten va en kompis. Men sen gick han till anfall. När han gjorde det andra gången slutade ja sopa medan han är ute.
Så jag tror helt klart att det är hormoner det handlar om. Han har inte bitit jätte hårt och bara helt plötsligt. Han blir alltid glad när man öppnar buren och kommer direkt fram och "parkerar sig" framför handen med sänkt huvud för att bli klappad på huvudet. Alltid lätt att ta i buren osv. Så han är ingen kanin som har problem på något vis. Tror bara han inte riktigt kan kontrollera det som händer i kroppen just nu.
Men ville höra era åsikter eftersom jag vill ta ett snabbt beslut. Jag är rädd att han kanske blir värre om jag väntar och att det då inte går över. Jag tror att ju fortare man kastrerar innan det blir ett stort problem desto större chans att de lugnar sig helt.
Säkert därför det inte lyckades för dig som hade en 1årig kanin med det beteendet du beskriver. Det är likadant med katter som går okastrerade och tex används i avel och sen kastreras. Deras skvättande osv blir som ett inlärt beteende så det är risk att de fortsätter även när de inte har sin könsdrift kvar.
Ringer veterinären imorgon :-)
Här är bild på det lilla fluffmonstret
#4 Jättefin!!!! :3
Lycka till och hoppas allt löser sig!
#4 Precis :) Vi har en katt (okänd ålder) men vi hade han i 7 år innan han kastrerades… hans urin luktar ju förstås inte längre men han kan fortfarande få för sig att kissa inne på konstiga platser… Våra två hanar som kastrerades vid ett års ålder tog det över ett år innan de slutade skvätta >.<
Låter som hormoner som spökar 
Bra, då tänker jag rätt då :-)
Alla hanar jag haft (5 st) har mer eller mindre varit såna vid könsmognad, vissa nästan bitit av fingrarna på mig
MEN det har gått över på alla. Mina är super-dupersnälla nu o bits aldrig någonsin eller gör nåt annat dumt. Det är väldigt vanligt o "normalt". På mina höll det i sig ca 3 månader o sen lade det sig för att sedan helt försvinna.
mvh Erika
Ps: men det skadar ju inte att kastrera ändå i och för sig, blir ofta väldigt lugna o jämna i humöret vilket ju kan vara skönt :)
Det låter ju kanon kaninfantasten! Känns skönt att höra. Är lite nojjig eftersom vi först köpte en lejonhuvad hane som va hemsk i temperamentet! Han lämnade vi tillbaka efter en månad. Så fick vi köpa denna lille ängeln av Möllans och jag blir lite nervös när han gör sådär.
Nu när han skulle få kvällshö började han springa runt runt i buren (så som han kan göra runt mig på golvet, uppvaktning antar jag för han är inte alls rädd av sig) och då sprang han in i pipen till vattenflaskan. Det kändes nog för han fräste/morrade och bet efter mig. Han trodde nog att det va jag som nöp till honom eller något :-S Stackarn.
Nä, kastrera hade jag ändå tänkt göra för att kanske slippa skvättande. Ska ändå inte avla på honom och då tycker jag det är snällt att kastrera faktiskt. Hade tänkt vänta en månad till eftersom det är dags för vaccinationer för katterna o sånt nu denna månaden. Men jag ringer redan imorgon. Känns skönast att ha det gjort.
Hoppas allt går bra för lillkillen! :)
Jadå, han är lite svår att ta i buren just nu och att ge mat eftersom han uppvaktar och går till anfall om vartannat hihi. Borstningen går väl lite sisådär eftersom han får lite fnatt ibland. Men mest är han sitt vanliga underbara jag.
Nästa vecka åker kulorna och jag har kontakt med en uppfödare som har små teddybebisar just nu som blir leveransklara lagom tills hans hormoner bör ha gått ur kroppen. En liten tjej får det bli :-)
#12, Men det låter ju perfekt! :) Du får skriva sen så allt gick bra. Åter igen, otroligt söt liten tuss!
#9 Men det kan ju inte vara normalt att de är så aggressiva under tonåren? Hoppas du inte avlade på dem, det är ju ingenting man ska sprida vidare. Till TS: lycka till med kastreringen! Tror att det är det bästa valet. Jättevacker är han. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Tack Elsa! Det tror jag med, men alltid nervöst att kastrera. Brukar va jätte nervös när katterna gjort det men lär nog bli ännu värre när det gäller kanin. Men Violens Annika bor ju i grannbyn och när jag frågade sa hon att hon bara haft bra erfarenheter av kastrering av kanin hos den smådjurskliniken så det går säkert bra.
Och tack Nadja, glömde jag skriva.