Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 950 ggr
Sofia_N
0

Vilken päls blir det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Nu är det så att jag ska ta min första kull till våren. "Pappan" är korsning mellan teddylöwen och lejonhuvad, "mamman" är korsning mellan lejonhuvad och dvärgvädur (kullen kommer alltså vara till kel). Så nu undrar jag hur ungarna troligtvis blir? Kommer dem få teddypäls eller vara mer som mamman? Nu vet jag inte om man kan förutspå det men frågar ändå. ;)

Melwin "Skrutten" (Blivande pappan):

/Sofia

Sofia_N
0

Molly (blivande mamman):

/Sofia

Zakarias
0

Kaniner kan bara få teddypäls om båda föräldrarna har det.

I vissa fall kan teddy+lejon få teddysar. Men då med dåligare kvalitet på teddypälsen.

Jag ser inte att hanen är teddypälsad utan han har den klassiska kortare pälsen på ryggen d.v.s Överpälsat lejon. Btw så är löwen tyska för lejon.

Teddypälsen är jämnlång (5-10cm) och tät över hela kroppen, med undantag från nosen där den är normallång.

Dubbelmanad+normalhårig bli enkelmanade. Och honan ser ut att vara enkelmanad

Ungarna kommer nog bli dubbelamanade lejon så en blandning av båda :)

Sofia_N
0

#2 Okej, tack för svaret! Jaha, jag menade iaf att han har lång päls över hela kroppen, är ingen expert på vad det kallas ;)

/Sofia

Zakarias
0

#3 Okej, men är den samma längd över hela kroppen? Bilden kanske luras med mig? hur gammal är han? :)

[Wera]
0

Mamman är enkelmanad, pappan är troligtvis dubbelmanad vilket betyder att ungarna kommer bli dubbelmanade, men vissa kan även bli enkelmanade. Så de kommer se ut som ett mellanting (lite mer päls än mamman men mindre päls än pappan - vissa kan få mindre, som mamman och vissa kan få mer, som pappan.) Men ingen blir teddy. Enkelmanade kan inte få teddy. Det krävs två dubbla anlag.

Anema
0

#5 - Min teddypälsade hane är efter en dubbelmanad och en enkelmanad. Han är 6 år i år och har fin teddypäls över hela kroppen.. så det är inte omöjligt för en enkelmanad att få teddy..

Zakarias
0

#6 Nästan genetiskt omöjligt. Men isf måste det finnas antingen angora eller fuch bakåt i hans linjer.

Visa gärna en bild på han! :)

[Wera]
0

#6 Det är väl genetiskt omöjligt ?? :P Är du säker på att den enkelmanade inte är dubbel då? Det syns inte, hur vet du det? :)

Anema
0

Har själv ägt båda föräldrarna till honom och är hundra procent säker att den ena var enkelmanad och den andra dubbelmanad. Den enkelmanade var helt normalpälsad på hela kroppen förutom lite längre hårstrån och fjun runt huvudet, ingen kjol i huvudtaget. Dessa två gav även ungar med fuschliknande päls samt enkelmanat, dubbelmanat och även teddys. Min hane behöll sin teddypäls. Så helt genetiskt omöjligt är det, men det måste ju finnas gener längre bak som #7 säger.

Zakarias
0

#9 Visa lite bilder på han! :)

Sofia_N
0

4#Jo jag har kollat och han har lång päls över hela kroppen, kan lägga upp en bättre bild på honom senare. Han är lite över ett år 😊

/Sofia

Zakarias
0

#11 Okej då är det inte så kontigt att han har lång päls över hela kroppen. Oäkta teddysar sk. Peking, dem fäller inte av teddypälsen föränn 1,5 år-2 års ålder. Så han kan vara teddy, men han kan även vara peking. Även fast det inte syns.

Här är en bra artikel om pekingpälsen :)

[Wera]
0

#9 Men det spelar ingen roll om den "enkelmanade" hade lite man, för det syns inte! Det syns endast när den är ett par dagar gammal, genom att den har ett bepälsat "V" på ryggen som går ner mot rumpan. Det handlar inte om att ha man och kjol eller enbart man som många tror. :P

Sofia_N
0

Här ser man bättre hans päls på ryggen :)

/Sofia