Dum fråga...
Vi har just nu vår första långhåriga kanin som ju självklart är Teddy ;-) Men jag har många gånger undrat om han ser överhuvudtaget… Han har ju världens kalufs. Sätter upp det i en liten tofs ibland men bara när jag håller på o borstar eller när han är ute under uppsikt. Hur gör ni? Är det synd om dom med massa hår för ögonen?
Jag brukar klippa min i ansiktet och hon verkar tycka att det är väldigt skönt!
Du har ingen bild på frisyren så jag ser hur jag ska klippa?
Tyvärr så har jag inte det. Brukar dock inte bli såå snyggt, försöker undvika morrhåren så gott det går och inte ta där precis men tar uppe på huvudet och under ögonen. De blir inte speciellt vackra men min ser nöjdare ut!
Kan tänka mig att de tycker det är skönt. Ska prova att klippa lite försiktigt kring ögonen och se hur mycket det hjälper. Annars får det väl bli snaggad med liten tuppkam kanske haha X-)
Gör så, du märker ju om han verkar gladare och hoppar runt mer ;)
Förlåt, men jag måste skratta lite hihih. Så himla fulsöt! Men ja, att se är nog viktigare för dom än att vi ska få titta på flufftroll, även om de är himla söta. Ska klippa lite mindre än du gjort först och se hur det funkar :-)
Ja det gör det absolut! Jättefin kanin du har :-) Jag klipper redan lite på undersidan eftersom det är där skräp vill fastna och det lätt blir tovor oavsett hur mycket jag kammar känns det som. Klipper under tassarna också. Han halkar mest bara runt på golvet annars hihi.
Tack! Är min dotters egentligen men hon är för liten för att sköta djur;) heh
Jag har väldans tur med Rozie som kaninen heter, pälsen tovar inget alls. Behöver sällan borsta henne. :P Drar igenom pälsen då och då i alla fall men aldrig några tovor. Hon får inte hoppa på golvet då hon är så svårfångad då. Men ibland blir det sele ute!
Och vår kanin är sonens. Han är nio år så han sköter det här med att ge foder och sånt, men just pälsvården står jag för.
Grattis! Gibsons päls tovar sig över natten bara. Men det börjar bli bättre. Va ännu värre när han va liten :-)
Min dotter är 6 år och är matskålen tom så fyller hon hela med pellets så får tömma och berätta ofta att de inte ska ha sååå mkt pellets utan hon får ge hur mkt gräs och hö hon vill ;D hah
Låter jobbigt. Är glad för pälsen på vår då. =)
Om du inte vill klippa bort det kan du sätta upp det med en liten gummisnodd.
#8, vilken söt skrutt du har!
Precis, vill man klippa fram ögonen på sina teddys är det ju bara att göra det, sett många som klipper av pälsen på huvudet :) Har själv inte upplevt att mina töser störs av päls över ögonen men det är ju olika! Som #13 säger kan man ju annars bara sätta upp pälsen på huvudet om man hellre vill det, men se då till att det inte stramar för dom.
#11, Hur gammal är kaninen? Pälsen kan ofta vara jobbigast när de är ungdjur, men jag hoppas det blir bättre för dig :)
#14 Min kille är född i slutet av April så hans päls kommer säkert förändras till det bättre snart. Har läst att det kan ta upp emot ett år innan de fått sin vuxenpäls ordentligt och att den är mer lättskött.
Jag klippte bara lite runt ögonen igår och jag fortsätter sätta upp den tufsen han har kvar på huvudet. Det är ju rätt sött ändå även om min son inte tycker det haha.
Här är ett kort från idag.
#15, Helt riktigt, tror säkert den kommer bli mer lättskött :) Han var ordentligt söt!
Söta fina Gibson!
Tycker han är jättefin i sin tofs! KLipp inte pälsen för nära ögat bara för ibland kan det bli så att han får den klippta pälsen just in i ögonen.
Man kan ju om man vill klippa…klippa från nosen upp till öronen…men rekomenderar att inte klippa med saxen ända ner mot huden utan en bit ifrån så att det blir sk "stubb"…testa dig fram…det växer ju ut igen!
Hihi ja han är såå söt. Du har gjort ett bra jobb med honom ;-) Vill helst inte klippa av allt på huvudet för jag älskar ju det där fluffet hihi. Får köpa lite bättre klämmor och snoddar istället och prova. Jag har ju inte haft teddy innan så jag kanske bara är tramsig. Han ser kanske mycket väl utan min hjälp :-P
Då jag och Tabita har klippt pälsen på Bettys huvud (typ pannan) så har det gjort otrolig skillnad! Hon blev en mycket mer "rörlig" (eller vad man ska säga) kanin och hoppade runt mycket mer. Så märker hon lättare då man kommer också just för att hon ser än. Ibland då pälsen är längre på pannan och hänger ner så att hon inte ser kan man behöva skrika, ja skrika, för att hon ska höra då man kommer. Pratar man med normal röst så hör hon inte, samma om man höjer rösten men då man just är på gränsen mellan hög röst och skrik så "vaknar" hon till och tittar upp. Men man vill ju inte behöva skrika på sin kanin, även om det inte är för att man är arg så jag tycker det är mycket bättre att klippa :)
Oj, hör hon dåligt? Min kanin hör när jag pratar eller när någon kommer in i rummet. Men jag tycker ibland att han går in i saker haha. Det får bli en liten tur till affären imorgon och köpa lite hårgrejjer tror jag hihi.
#20 Jag tror det kan vara så att hon hör dåligt men samtidigt känns det som att hon hör bra då man pratar med henne också, förvirrande ;) Men just då man ska fånga hennes uppmärksamhet så är det svårt. :)
Hahaha det kallas för selektiv hörsel. Hon hör kanske det hon själv vill höra. När hon vill höra ;-)
#22 haha ja typ ;) så fort hon hör prasslet från höpåsen så vaknar hon men ska man "säga till henne" att man kommer så är hon "döv" haha ;)
Hahaha ja men klart hö är roligare än ditt tjat ;-)
#24 Ja jag är nog för babblig för betty haha ;)