Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpälsvård
Läst 2256 ggr
Linus-the-bunny
0

Tovor!

Min kanin har tovor vid baken (hårda bollar eller knölar) och när jag klipper är dem fortfarande där. det gör mig galen! har ni några tips?

Vill inte heller klippa Ted då det kommer vinter snart. En till sak med hans päls är att han är naken vid nacken. Han har ingen päls på sig där, när han sträcker sig syns det.

[Nalle-]
1

Du får bara försöka klippa och karda om vart annat tills du kommer ända ner! Tror ändå det är bättre att han blir naken om baken ett tag tills det växer ut än att han ska ha kvar tovor där hela vintern, tovorna drar i skinnet så det kan göra ont på dom och till och med bli sår.

Om det ser rent ut i nacken, inte massa vita flagor eller så, är det nog ingen fara. :) Han har nog bara fällt pälsen där, den kommer säkert tillbaka.

Tuvullenskaniner
0

Tovorna måste bort innan vintern! Har du provat att klippa efter hårriktningen? Alltså inte parallellt med skinnet utan tvärt om? Stick in saxen nära skinnet och klipp utåt. Ofta behöver man klippa parallellt med skinnet först, så att man får kortare päls där och ser vad man gör. Lycka till!

Kalhet i nacken utan mjäll kan förresten vara kvalster. Bara att kvalsterna inte hunnit göra så stor skada än. Var noga med att se att det växer tillbaka, annars kontakta veterinär.

Linus-the-bunny
0

tack så mkt för svar!  Ska köpa pälsvårdsgrejer imorgon och fixa domdär rackarna!

Såg idag att det kommit fjun i nacken så pälsen håller väl på att komma tillbaka hoppas jag :)

Zakarias
1

#3 Ursäkta mig men, har du en teddykanin men inga borstar eller något?! :o

Benne
1

#4 Han menar säkert lite "finare" grejer för att få ut tovorna ordentligt skulle jag gissa :)

Zakarias
0

#5 Jag tolkar pälsvårdsgrejor som karda och stålkam. Tycker att det funkar bäst mot tovor. Och så nämner TS inte i tråden att h*n använt borste eller liknande för att få bort tovorna. Så jag gissar att TS inte har det? :)

Benne
0

#6 Ja precis, lite "finare" grejer eller vad man ska säga som de flesta borde ha men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att TS inte haft sin teddy så länge (?) så då kanske TS bara har haft "vanliga" borstar och kammar :)

[Nalle-]
0

Är övertygad om att TS har borstar till sin kanin, och om denne inte har det kommer skaffa det nu :) Se bara till att klippa bort alla tovor så fort som möjligt, så kaninen hinner få tillbaka lite päls innan vintern!

Zakarias
0

#7 Jaa, tror också att TS klippte ner kaninen när h*n fick hem den. Men TS har köpt borste så problemet verkar vara löst :)

Linus-the-bunny
0

Joo såklart att jag har borste. Men köpte lite bättre grejer som karda och sånt. Har inte haft han så länge heller så chill.. :) Har bara haft korthåriga.

förövrigt är jag tjej… :P

Zakarias
0

#10 Du har ju grejorna nu så! :D Haha misstänkte att du var de :)

Linus-the-bunny
0

haha jupp.. Nu är han fin och glansig hehe ser ut som en riktig modell. Han älskade den nya kardan också väldigt mycket blev lite förvånad men han tyckte det var väldigt skönt sp huvudet trodde han skulle somna :P Kyss