Teddyklubbarna?
Jag funderar lite över att det finns två teddyklubbar (wienerteddyklubben och teddyklubben, eller finns det fler?). Varför finns det två föreningar? Vad är deras olika målsättningar?
Som jag förstått det hoppas teddyklubben på att kunna få raserna upptagna hos KAF och vill därför "få bort" wienertecknade kaniner ur sina linjer. Finns det någon hopp om att de (dvärgteddy och teddyvädur) kan bli godkända, eller är de för lika de andra långhåriga kaninerna?
På wienerteddyklubbens hemsida står det att de strävar efter bra pälsar och att få bort lejon ur linjerna. Har teddyklubben någon annan tanke om det?
Finns det någon slags "rivalitet" mellan klubbarna, eller är det helt enkelt två olika klubbar för två olika intressen inom raserna? Jag hoppas att det här inte är ett känsligt ämne. Är nyfiken och intresserad bara. :)
EDIT: Hmn. En följdfråga. Är klubbarna verkligen aktiva fortfarande?
Det var jag som startade Wienerteddyklubben av den enda anledningen att det då fanns massor av uppfödare som avlade på "Teddyvädur" och kallade dem för det trots att det fanns lejon i linjerna överallt. Så det fanns ett gäng av oss som ville renavla Teddyväduren pälsmässigt och få dem att följa någon sorts standard, och även om det är svårt att göra det iom att vissa kan fälla jättesent så fanns ambitionen att avla så att de skulle få bättre pälsar o dyl. Skillnaden är att wienerteddyavlarna inte har utställningsitresse men vill ändå ha säkra teddypälsar. Så att man var medlem i klubben/klubbarna visade att man hade ambitionen att avla för att få helteddys som inte fäller av, men det kan ju såklart ta olika lång tid…
Då arbetade Teddyklubben för att de skulle bli godkända och ville naturligtvis inte ha in wiener i sina linjer, därför så samarbetade vi i klubbarna och det fanns ingen som helst rivalitet. Teddyklubben blev bara glad att vi startade upp då det i förlängningen är bra även för dem då teddysarna blir bättre pälsmässigt.
De som inte blev glada var ju de som ville fortsätta att avla lejon på teddy och kalla dem för helteddy. Vi var lite rasistiska tyckte de ;)
Jag har ingen insikt i hur avelsarbetet går på Teddyvädren längre, men vet att det importerades ett gäng "teddysar" från både Holland och Tysklan som visade sig vara lejon så då stod man på ruta ett igen :/
Ljustadalens kaningård
Näe, vad tråkigt att även importer blev "fel"! Har försökt läsa på så mycket jag kan här i forumet och på olika uppfödares hemsidor. Det verkar vara en riktigt lurig "ras" på så sätt att det tar tid innan man vet helt säkert om det verkligen är en fullpälsad teddy.
Tack för ditt svar förresten! Det är så virrigt att försöka läsa i gamla trådar och utröna vad som fortfarande är aktuellt och inte. Satt just och läste igenom en tråd som handlade om en teddyförening också. Den finns inte kvar eller?
Jag försöker själv komma fram till vad jag vill. Tycker om utställningar och skulle helst vilja avla på kaniner med stamtavla. Men jag tycker att teddysar är SÅ mycket mer tilldragande än lejonhuvad dvärgvädur som egentligen är det enda "godkända" alternativet. Cashmere tycker jag är lite för stora (även om jag avlade på dem när de klassades som dvv fuchs). Är det någon som vet hur det går med det här att få teddyväduren godkänd i Nordisk kaninstandard? Det står ju på teddyklubbens hemsida att de siktar på att presentera de tio bästa djuren år 2012 för att försöka få den godkänd. Det känns som gammal info?
De kommer med största säkerhet inte att bli godkända som Teddyvädur. Dock så har Dvärgvädur blivit godkänd i pälslaget angora, så det kan ju vara värt att satsa på om man vill :) Har läst och sett bilder på en som avlat fram Dvärgvädur angora på Kanin-net. Så vitt jag vet är hon den enda som har riktiga Dvv angora och som kommer från angorapäls? Satsar på vit blåögd.
Teddyföreningen startades ju kommer jag ihåg… Men det verkade inte vara något seriöst och hade inte ens några "riktiga" kontaktpersoner. Lite anonymt och den rann ut i sanden tror jag.
Ljustadalens kaningård
Jo, jag har läst på om dvärgvädur angora också, men tappade intresset helt när jag läst på angorauppfödares hemsidor att de inte säljer till sällskap pga. pälsen är så mycket jobb. Fick samma svar (på Kanin-Net) från en som håller på att avla fram det, kanske samma som du pratar om? Jag vill kunna sälja till familjer och folk som inte är intresserade av att karda och spinna och ha sig, även om JAG tycker det är kul. Då är teddyväduren lättare, så vitt jag kan förstå? Visst behöver den pälsvård, men man kan ändå sälja den till "privatpersoner" eller vad man ska säga, så länge man förklarar tydligt vad pälsen kräver?
Tråkigt att den förmodligen inte kan bli godkänd. Jag viiill ju ställa ut, men kan inte släppa teddyvädurarna alltså… Så ruskigt fina, och verkar ju ofta ha ett härligt temperament också. Attans, vad svårt det blev! Tur att sambon ännu inte gått med på att jag skaffar fler kaniner. :D Men det är bara en tidsfråga förstås… ;)
Jag tycker inte att man ska sälja teddypälsade alls till kel egentligen då det kan gå hiskeligt illa om de hamnar hos fel personer. Så man behöver vara riktigt oga vem man sljer till där med. Teddypäls kan vara trasslig och behöver oftast borstas minst en gång/vecka, så i det avsendet är ju angorapäls mer lättskött (men behöver ju klippas regelbundet).
Ljustadalens kaningård
Jag tycker det är så svårt att få grepp om det här med att pälsvård ska vara så svårt. Kanske är det för att jag har storpudel i utställningsfrisyr och långhårig katt? ;) Samtidigt kan jag nog förstå skillnaden lite. Folk har nog mer bilden av att en kanin är något som man kan sätta i buren och lite grann "glömma bort" om man inte har tid. Det KAN man inte göra med en hund (eller katt på samma sätt heller), och då är man kanske mer uppmärksam på när pälsen behöver borstas, badas, klippas etc. Jag har ju som sagt fött upp fuchs och där var det inte så kinkigt. Jag var bara väldigt noga med att förklara för alla köpare att de kan tova, särskilt när de är små och ungdjur. Kanske borde jag ändå satsa på cashmere. Men teddysarna är ju så mycket charmigare. :(
Men då undrar jag… Var gör ni teddyuppfödare av alla kaniner? Inte kan det väl finnas så många uppfödare att ALLA ungar går till uppfödare och inte familjer eller liknande?
Jag tror nog att alla säljer även till kel såklart. Det gjorde även jag och trodde jag var noga med hem. Men så fanns det ju en och annan som man önskar man aldrig sålt för de blev lämnade toviga i sina burar. Har haft jättebra köpare med så det är ju såklart olika. Men har hört om många andra som tagit emot teddysar som de fått raka ner helt för att de varit så toviga in på bara skinnet. Så det är aldrig lätt att veta att den man säljer till kommer att orka med pälsvård varje vecka flera år framöver tyvärr. Men alla gör ju sitt bästa såklart för att hitta bra hem.
Ljustadalens kaningård
Nej jag tänkte väl det. Inte kan jag tro att teddyuppfödare slaktar alla överblivna kaninungar som man inte lyckats sälja till uppfödare. Hmn. Mycket att tänka på.
Tusen tack för att du tar dig tid och svarar på alla mina frågor!
Jag tycker att intresset för teddyväduren verkar ha ökat bland "allmänheten", och det tycker jag är kul för det är ju en underbar ras. Det är förstås viktigt att noga informera om pälsvården när man säljer en unge. Jag brukar säga att man behöver ta sig tid att kamma en kaninunge var annan dag första året, om man ska köpa en teddy. Däremot så är pälsarna åtminstone på mina vuxna väldigt lättskötta. Kammar kanske 2, max 4 ggr/månad. Det är ett ansvar tycker jag, att som uppfödare för det första vara noga med att avla på lättskötta teddypälsar och för det andra att så klart välja köpare med omsorg.
Mvh, Michaela, Tuvullens kaniner.
Tack för ditt svar Michaela! Jag håller helt med dig, givetvis måste man vara noga med att köpare vet vad det är de får, och vad som krävs av dem. Så är det ju med alla djur, och som sagt, jag är ju "pudelmänniska" och därför inställd på att man alltid måste vara noga med att förklara pälsvård, och ibland också visa hur man gör. Sen finns ju också alltid alternativet att klippa/raka ner, om man inte orkar borsta. Ja, i alla fall om de bor inomhus.
Jag är så himla sugen på en teddyvädur alltså… Fyller år nästa vecka och har satt "tillåtelse att skaffa en till kanin" högst upp på önskelistan till sambon. xD
#10 Låter bra det, med önskelistan menar jag!
Kan någon länka till hon som föder upp dvv angora? :)
Jag kan länka till en fransk uppfödare som avlar på både angora och teddyvädur samt blandar dem båda…ser ut att ha riktigt fina pälsar.
Wienerteddyklubben är högst aktiva, men däremot verkar teddyklubben vara slumrande.