Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 1425 ggr
Linus-the-bunny
1

Hur kom teddys?

Jaa, som rubriken lyder. Vart kommer teddysarna ifrån egentligen? Aldså vad jag har hört är det inte en riktig ras som funnits som tex dvärgvädur.

Såå aa hur kom teddypälsen egentligen?

:)

[Wera]
1

Jag är väldigt osäker men jag gissar på att de härstammar från lejonhuvad kanin där det i någon form av mutation blev för lurvig typ x) finns ju exempel lejonhuvad som ger Teddy trots lejon igenom hela stammen och de fäller aldrig av sina fjun.

Linus-the-bunny
0

Joo det tror jag också faktiskt. Med tanke på att vid nacken på min teddy är det lite längre hår. Ser ut som en lejonman litegrann :) Sen är han ju vädur. Det är så häftigt liksom hur en kanin kan se ut sådära. Nu fick jag en såndära konstig tanke om människor och aper. Men ska inte gå in på det.. XP

Jo3ef1n
1

Ja, jag läste någonstans att angora uppkom det av någon sorts mutation. Inte vet jag om det stod skrivet i någon pålitlig källa för det var så länge sen. x) Typ att munkarna som fick fram dem genom att para två korthåriga. Det kan ju vara så med teddy.

En teddy skulle ju alldrig överleva i det fria men det finns ju helt klart vilda kaniner med mer och mindre lång päls. Och skulle den fåfänga människan vara där och bestämma hur aveln skulle se ut bland vildkaninerna så skulle säkert långhåriga uppkomma även där. xD

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Lina R
1

Det stod ju i KU att "teddy" skulle motsvara astrex (Astrakan Rex), men Åke är en gammal man och jag tror inte att väldigt få yngre förstod att han tror att teddy syftar på teddytyg, sånt som gamla Helly-Hansen-tröjor är gjorda av…. Dessutom har han missat att astrex finns, de är inte utdöda…

Namnet teddy kommer från Tyskland eller Holland, där de först avlades fram.

Teddy verkar vara släkt med angora-anlaget. Jag och en uppfödarkollega teoretiserar om att ull-pälsarna är nära besläktade med varandra (teddy, lejon, angora) på samma sätt som brokad-teckningarna (scheckarna, mantel, dalmatin). De ser rätt olika ut men det är bara varianter på samma mutation.

Hon parade ett dubbelmanat lejon med en angora. 3 hittills fullpälsade, som angoror men med extra stora luggar och kindskägg), 3 lejon.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Jo3ef1n
1

#4 Kan det vara så att det ''finns mycket angora'' i teddy men att dubbelman-generna hindrar att pälsen blir som angorans.

Att teddy kommer från upprepad avel med dubbelmanat i angoralinjer. Om det är det som ligger bakom och har gjort teddyn till ett eget pälsanlag så bör det betyda att bra teddys bär på mycket angora samt bevisa att ju mer angora i linjen desto bättre pälsade ungar.

I så fall är din kanin Athena ett enkelmanat lejon med angorapäls och har anlaget för lång päls i ansiktet och på öronen tyckte jag det såg ut som. Hon ser ut att ha lång päls i ansiktet men inte precis intill ögon och nos, visst är hon messt lik en angora.

Att lejonhuvad + angora får extra långa pannluggar och kindskägg bör väl resultera i att angoror kan vara enkelmanade, ha lång päls på öronen och i ansiktet men dem kan inte vara dubbelmanade. Om en angora är dubbelmanad och har päls alldeles intill ögon och nos så är det ingen angora utan en teddy i så fall.

Kan enstaka lejonhuvade vara angorapälsade och kan en dominant gen hindra angorapälsen på vissa ställen som på ryggen.

Kan det vara samma gen som skapar problem i teddyaveln och gör att dem fäller av. Är det den som skapar obalans om man inom teddyavel parar en angora eller en lejonhuvad med en teddy?. :)

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)