Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettlåna-låna-ut-kanin-till-avel
Läst 2598 ggr
[Wera]
0

(Sökes) Avelshane

Eftersom jag just har tingat bort min sista avelshane är jag på jakt efter en lämplig avelshane att låna in för parning inför 2013.

Jag har varken tiden eller platsen att köpa in en avelshane där av vill jag låna. Ungefär i mars 2013. Så även de som är ungar idag är intressant.

Honan jag har tänkt para är min egenuppfödda teddydvärgvädur i färgen havanna. Hon har blå, gul och brunanlag och hanen ska därför ha lika anlag.

Kort sagt:

Hane med bra, tät och lång päls, gärna välpälsade öron och lugg. Tunga öron med kraftiga öronknutar. Kompakt och gärna lite "muskulös"/kraftig. Brun, gul och blåanlag.

Honans stam är:
e. Safir, havanna
ee. Elliot, svart/gul japanwienertecknad blåögd
eu. Hörröds Cinderella, havanna

u. Rania, blå brokad
ue. Blitzer, havanna
uu. Honey, vit blåögd

Det spelar ingen roll om de är besläktade på längre avstånd. Övriga färger som finns i stammen är viltgrå, zobelsiames, madagaskar, kanel och flera blåa samt gula japaner.

Plus: Kanel, zobelsiames blå, viltblå, viltjapan, beige. Wienertecknat, blåögt.

Kaninen kan finnas kring Gävle, Uppsala, Dalarna. Om inte ni själv har vägarna förbi ibland.

Storkebodas
0

Hur vet du att hon har gulanlag? =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Zakarias
0

Kolla med borgbackens om hon har någon :)

[Wera]
0

#1 Nej jag vet ju inte till 100 % men chansen finns iaf! :P Då pappan har det. Så det kommer väl märkas. :)

#2 Hon har en blå men jag vet inte om han har anlag för brunt. Hon har en brun zobel men vet inte om han har anlaget för brunt han heller :)

Zakarias
0

#3 Oboy som finns i Nemos släkt hade en morfar som var Havanna wienertecknad :)

[Wera]
0

#4 jaha är du säker? :) trodde inte oboy (om du menar tussilagons) hade anlag för brunt då han inte gav några havannor ihop med en Havanna hona. Dock kan ju det bara ha varit ett tillfälle :)

Zakarias
0

Kolla på louises hemsida, för kan man se lite av oboys härstammning. Kanske humla bär på havanna? Fråga johanna vetja, eller madde :)

Benne
0

Jag säger lycka till, hoppas att du hittar någon! :)

kaninfantasten
0

#5 Jag är ju kass på färger, men jag hade en son till Oboy förut (där mamman var havanna-kanske den kullen du menar?) o han i sin tur gav flera havanna-ungar tillsammans med min hona som bar på havanna. Sonen var liksom Oboy brunzobel.

Men som sagt jag förstår inte mycket av detta med färgerna, men borde inte Oboy bära havanna då?

[Wera]
0

#8 nej jag har haft hans kullbror :) i och med att mamman är Havanna så är dom självklara bärare av brunanlaget. Men det betyder inte att pappan (oboy) bär på brunt. Jag tror chansen för att han bär på det är liten då han inte gav någon brun variant med en Havanna hona :)

Zakarias
0

Haha ångrar du att tingade bort Chippe nu? ;)

[Wera]
0

#10 nästan men jag kan inte ha han kvar ändå, sen tror jag inte han har brunanlaget.

Zakarias
0

#11 Hehe, men han har lite madagaskar på mammas sida. Men det är väl inte brun?

[Wera]
0

#12 nej det är gult :)

Zakarias
0

#13 Som jag trodde då :)

Rozza
0

Chippe bär på både gult och blått ångrade mycket att jag sålde honom för gud vad fin han är den bästa teddyväduren jag haft.

[Wera]
0

#15 jag och "cloud-x" har valt att ha han tillsammans 50% och dela för han är så fin :) blir en kull mellan han och lykta troligen. Har även hittat en hane jag kan låna som antagligen har alla anlagen då han har en bror som är beige :)

Rozza
0

hade också viljat vara delägare i en så fin kanin om jag fortfarande håll på med avel och kaniner

Zakarias
0

#17 Kan du inte börja igen någon gång? :)

Rozza
0

#18 blir inte än på några år ska jobba och plugga så det går inte ihop

Zakarias
0

#19 väldigt synd, men vi hoppas på framtiden ist då :)