Teddydvärg Swarschgrannen projekt
Tänkte starta en liten tråd om mitt projekt, dvärgteddy/hermelin angora i swarschgrannen :-). Har tingat en angorahona i swgr som förhoppningsvis kommer hit nästa onsdag och har spanat in en hermelinhane åt henne, chinchilla m gulanlag. Swarschgrannen är en gul chinchilla, den är i normalhår vit med bruna ögon och svarta toppar, men ullhåret ser helt vaniljvitt ut. En teddy skulle bara ha svarta toppar på nosen och på de få täckhåren på kroppen och således se ut som vaniljpulver ungefär :-). Det kommer dyka upp chinchillor och viltgula i avelsarbetet. Någon som vill haka på :-)? Målet är wienerfria utställningsbara dvärgteddy i en riktigt cool färg!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag älskar Swarschgrannen!! Skulle vara riktigt häftigt på en teddypälsad kanin. Stort lycka till!
Du får hålla oss uppdaterade om hur det går.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Täker du korsa hermelin med angora för att få fram både rätt päls och storlek alltså? Vilket spännande projekt!
Åh jag önskar dig stort lycka till, ska bli kul och se hur det går!
Jag är dock mer inne för teddydvärgvädur.
Ja, hermelin angora är dessutom godkänt :-). Som jag ser det så är det bästa sättet att bygga upp en ren stam utan wiener och svåra färgmixer. De dvärgteddy som finns i Sverige idag har stora, vställda öron och hemsk kroppsform… Angororna har bra kropp och det finns många fina hermeliner, så det kändes lika bra att börja där :-). Planen är att importera viltgula dvteddy från Holland sen, vill ha från Yarmidas Place som har riktigt små och dessutom har börjat ställa ut dom på prov. Kravet är att föräldrar och kullsyskon ska vara utan synliga wienertecken.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Häftigt. Kan tänka mig att det blir populär färg! :-) Lycka till!
Måste se kul ut när en hermelin hane ska försöka para sig med en angora hona, (med tanke på storlek och all päls om den inte är klippt)Om den inte är klippt lär den inte komma åt haha. 
#5 säg inte det vill dom så kan dom :P
#6 Ja absolut, men jag tycker själv det brukar vara svårare ibland att para två fluffiga kaniner för det verkar svårare att komma åt om dom inte är klippt, lika så när jag parade min dvärgvädur med en mycket större kanin, han kunde knappt komma upp på henne ordentligt och få till det sedan blev han trött och då gick det inte mer. :) För med två korthåriga kaniner i samma storlek tycker jag det går jätte fort och snabbt om dom är villiga förstås.
Säg till om du får några kaninungar? jag är också inspirerad av wienerfritt och tror på ditt projekt. 
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
Hoppas man får följa i bild och text höll jag på att säga, men skulle vara kul med uppdatering lite då och då så man får veta hur det går! Spännande! Lycka till :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag säger detsamma, det skulle va kul! :P
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
Honan är bara 5 månader så det blir kull först i vinter :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Men det är alltså mer hermelin angora du vill få fram om jag förstår dig rätt?:)
Dvärgteddy och hermelin angora tycker jag personligen att det är rätt stor skillnad på, dvärgteddy har mer små och runda öron som sitter en bit ifrån varann medan hermelin har korta smala öron som typ nästan sitter ihop. Det finns ju en hel del annat som skiljer dem åt också.
Ska iallafall bli väldigt spännande att följa ditt projekt!;)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Rasstandarden för holländsk dvärgteddy är konvergent med den för hermelin :-). Det finns olika hermelintyper. Sen så blir ju pälsen grövre med ren angora, men och andra sidan tovfri och behöver inte kammas.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
måste bara få fråga hur smart är det att korsa en teddyvädur med en angora? jag vill ha fram dvärgvädurs angora.
Jag hade kanske kunnat hänga på ditt projekt. Eftersom vi inte bor så jättelångt ifrån varandra! :)
Kanske får fundera lite på det! :) Efter som jag tänkt skaffa en till teddy till våren! :)
Men tycker annars att det ska bli roligt att se hur det går.
Lycka till! :)
#14 Om inte annat så gör det för att få reda på mer om teddy-genetiken! Om teddy bara är en annan variant av angora så kommer du få fluffon på direkten! Om det är olika anlag får du korthåriga =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#16 intressant teori det måste jag prova i vår om jag har plats och tid, ska bli jätte kul om det blir av. Men mer spännande ska det bli att följa ditt projekt :).
#16 Jag skulle tro att det blir enkelmanade med mer eller mindre man i en sån kombination, men det skulle vara intressant att se om det blir det. Då stämmer min teori angående teddyanlaget :) Personligen skulle jag nog inte blanda in teddypäls om man vill ha angora då teddpälsen oftast är av en helt annan kvalitet.
Ljustadalens kaningård
#18 Visst kan det bli så men det återstår och se i så fall. Jag vet inte alls vad det kan bli efter som att det är så luddit med vad man till grunden lagt på teddyvädur om det är lejondvv och fuschdvv eller om det är angora eller om det är allt eller nått helt annat. om det är lejon eller fusch tror jag som du att dom blir lejon men tror ändå att det bra att göra parningen tänkt göra det på båda mina honor just för den ena har ett säkert teddyanlag du vet efter Oboy och Joanne men den andra har ju samma + chippes anlag (som är som en angora pälsen bara växer och växer och när den blir för lång slutar han äta pricis som en angora skulle gjort. sen kanske inte dom har samma ull kvalité men det är ju förståligt).
Vi vill veta hur det går lina :)
lycka till! :) håller med #20
Verkar som ett spännande projekt men jag säger som #20, hur går det? :)