teddy eller inte?!
Hejsan!
Jag har precis fått kaninungar och jag undrar om man kan kolla om de är teddy dvärrgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur. Pappan vet jag inte om han är teddy eller lejonhuvad! 0ch jag vet att på både mamman och pappans sida finns det teddypälsade.. men jag har sett att dom är dubbelmanade och knappt har fått ngn päls i nacken. Så hur kan jag kolla om dom är teddypälsade?! En sak till! Om pappan är teddypälsad men mamman är lejonhuvad, blir det blandraser då?
tacksam för svar!
Du kan inte se på en nyfödd/ung unge om den har teddypäls, sen kan man anta olika saker t.ex att det blir lejonhuvade eller teddypälsade men du kan inte veta säkert försen de är ca: 2 år :)
Edit: Bild på pappan ksk skulle hjälpa så kan vi på teddykaniner iFokus kanske kan se om det är teddypälsad :)
Det blir då lejonhuvad dvärgvädur. Kan bli fullpälsade ungar också men de kan fälla av efter ca ett år.
//Elin
littlemellowskaniner.weebly.com
#3 Han ser ut att vara en lejonhuvad dvärgvädur :)
Okej vad bra!
Men jag undrar bara! Om han skulle ha varit teddy, skulle ungarna blivit blandraser då? :D
#3 Är han från Tegner? Minns inte hennes uppfödarnamn :) Han är iaf. lejon.
#5 Blandras emd olika pälstyper ja, men rasen är fortfarande dvärgvädur :) Jag har en kull efter teddy och korthår - jag kallar dom ändå lejonhuvad dvärgvädur, dom är ju det ändå :)
Tack så mkt!! :D Jaa, han är från Sofia Tegnér som har Humlevägens kaniner! mamman är också därifrån :D pappan är doc. inte uppfödd av henne! :D
Om du känner till henne kanske du vet någon som har min kanins mamma eller pappa? dom heter Yatzie eller speedy? :D
#7 Speedy ägde Little Mellows (om vi tänker på samma, gul wienertecknad teddyvädur). Han är dock död. Jag har själv en avkomma efter honom :) Yatzie vet jag inte men hon var väl en lejonhuvad dvärgvädur? (Eller en som behållt teddypälsen, för hon har en lejonförälder?)
Har köpt kaniner av Sofia, tre lejonhuvade för många år sedan.
Jaa, vi tänker nog på samma Speedy!
Tror du att du kan skicka hans härstamningsbevis, då min kanins har försvunnit och jag bara vet föräldrarna… Min kanin har fått ungar nu och det skulle vara bra om jag vet vilka som finns bakom henne?! :D
#9 du får maila mig på wera.berggren@hotmail.com, jag har dock bara en liten del av hans stam.