Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 1534 ggr
MiracleWithPaws
1

Teddy + normalhår

Jag förstår att det inte är helt säkerställt hur de olika pälsgenerna hänger ihop och hur de ärvs. Men jag antar att det finns de som gjort testparningar mellan en 100% säker teddy och en normalhårad kanin (utan andra pälsanlag) och då undrar jag… Vad har det blivit för ungar i sådana kullar? Blir alla korthåriga (vilket skulle betyda att teddyanlaget är recessivt)? Eller blir det något annat utslag? Är det inblandning av lejon som gjort att vissa ungar som man först tror är teddy, senare visar sig vara peking/lejon? Eller kan det bli peking/lejon även i kombinationen teddy+normalhår (vilket i så fall skulle innebära att teddy och lejon är samma anlag i olika uppsättning eller något sånt)?

Jo3ef1n
0

Jag vet inte, det undrar jag också! :) men jag gissar på att det är ressesivt, det kanske kan bli både och fast flest korthåriga!

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Zakarias
0

Det blir enkelmanade ungar :)

Izzi
0

Så teddy + lejon blir enkelmanade?

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sådan kull just nu. Dom är enkelmanade allihopa :)

Zakarias
0

#3 Teddy+ lejon blir sk. Pekingar. Alltså överpälsade.

MiracleWithPaws
0

Men enkelmanad, är det = lejon? Eller har enkelmanade mer/mindre päls än lejon?

Jo3ef1n
0

#6 När jag hör enkelmanad så ser jag lejon/ rastypisk lejonhuvad. Jag är väldigt intresserad av vad det uttrycket för jag har även sett att dem med tunnare man kan kallas för enkelmanad!

[Wera]
0

Enkel och dubbelmanad är gener (MM och Mm) som enbart syns när kaninen är ca 3-4 dagar till drygt 10 dagar gammal ungefär. Är den dubbelmanad ska den ha ett "V" över ryggen som oftast är mer bepälsat. Saknar den detta (som även alla normalhårade gör) är den enkelmanad. Hoppas ni förstår :) sök runt så hittar ni nog bilder :) Man kan alltså inte se detta när en kanin är vuxen. En del tror att en enkelmanad enbart har man medan en dubbelmanad har både man och kjol men detta stämmer inte! Dock är båda varianterna lejon.

MiracleWithPaws
0

Aha, okej, tack Wera! Så både enkel- och dubbelmanade kan som vuxna få bara man eller man+kjol?

[Wera]
0

#9 Ja exakt :) teddy är alltid dubbelmanade, men det finns även dubbelmanade lejon ^^ Vet dock inte va som är mest uppskattat i utställning. Är inte så insatt :)

Storkebodas
0

De dubbelmanade lejonen är dem som främst ställs ut för att de vanligtvis har lite mer man, men det är som sagt inte något säkert sätt att se skillnad.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Storkebodas
0

Förresten, om man skulle para en enkelmanad teddybärare med en teddy skulle det ju bli 25 % dubbelmanade lejon, 25 % enkelmanade lejon, 25 % dubbelmanade teddysar och 25 % enkelmanade teddysar. Tor inte enkelmanade kaniner kan behålla pälsen på samma sätt som de dubbelmanade, men är inte säker. Men om de inte gör det, skulle det inte vara lätt att se vilka som blir teddys av de enkelmanade då? =)

Kram Elsa

[Wera]
0

#12 nu förstår inte jag kan ens teddys vara enkelmanad? De är väl alla dubbelmanad?

Storkebodas
0

#13 Ja, det tror jag de kan. Om teddyanlaget är ett separat reccesivt anlag bör ju även kaniner utan man kunna ha vara teddys, men kanske inte lika välpälsade som de andra teddysarna. Om man då får fram en enkelmanad teddy och parar den med en dubbelmanad teddy bör man ju redan från födseln kunna se vilka som blir dubbelmanade = bästa teddysarna(?). Har ingen aning om detta funkar efter som att det inte är säkert vilken gen teddyanlaget finns på, om det ens finns något. Det skulle vara kul att höra vad ni tror/vet om detta.

Kram Elsa

Jo3ef1n
0

#14 Vilken intressant tanke, det ligger mycket i det!. I så fall var det en sådan parning jag gjorde, alltså med en enkelmanad och en dubbelmanad. Jag kunde se vilka som skulle bli mest långpälsade när dem var 3-4 veckor. Dem hade krusigare päls(även mitt på ryggen), och dem som hade glansigare päls hade förmodligen större schans att fälla av.