Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4031 ggr
Borgbackens
3

Vad har ni för bottenmaterial?

Har för tillfället matta i burbottnen, sen papperspellets i toalådorna. 
Men papperspellets (Toa-lätt) är ju ganska så dyrt, och räcker inte länge.. Så hade tänkt testa något annat, billigare :)

Så, vad har ni för bottenmaterial till era teddysar? Vad kostar det, samt vart finns det att köpa? Och hur funkar det?

Glad

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[lolloita]
1

Jag har bytat till träpellets (6mm) som jag köper på BAUHAUS för under 40:- för 16 kg

Det luktar godare och är billigare. Detta har jag alltså i toalådorna. Sen är det olika på botten till olika individer. Vissa har en bit hundfäll sk vetbed och vissa har spån underst och halm överst.

buffas77
1

Jag har träpellets i mina toalådor och tycker det fungerar jättebra! Bra lukt blir det också av detGlad. Köper det på Bygg Max och 15 kg kostar ca 40:-

Mvh Madde/Solvikenskaniner

[ÖstergärdetsKaniner]
1

Jag har spån med ett lager halm i buren, och sedan har jag en "papperspellets", liknande Toal-lätt i toaletten :)

Spånet (eller stallströ som det heter), finns på Granngården och kostar 70:- för en stor bal. Halmen köper jag hos en bonde jag känner i närheten, det kostar 30:- för en stor bal.

"Toalettpelletsen" har jag inte koll på vad den kostar, men det är en 10kg säck.

Borgbackens
1

Tack för snabba svar! :)

Ska ta & kolla efter träpellets.. :)

Hälsningar Johanna ~

[Sara-]
0

Heter de bara "trä pellets" de ni använder :)?

[lolloita]
0

Kan heta eldningspellets också

[ÖstergärdetsKaniner]
1

Jag har tidgigare haft den träpellets som Carita & Madde har, den är toppen! Nu bestämde jag mig för att testa en annan sort, men tycker inte att den fungerar lika bra.. Så jag ska gå tillbaka till den gamla "träpelletsen". Jag köper det på granngården, 16kg för 50:-Glad

[Wera]
0

Helt vanlig kutterspån från Granngården, en bal för 79 kr. Fatnar inte så mkt ipälsen så länge inte det är en ung teddy (förutsatt att dom har bra kvalité) - Fungerar kanon och jag har alltid kört med spån. Har inte ens halm över som jag hade förr.

Borgbackens
1

Var på granngården idag och köpte Träpelletsen, så ska testa den imorgon!

Tack för alla kommentarer! Glad

Hälsningar Johanna ~

[Sara-]
0

#7 okej det vill jag nog prova på! har det något "märke" så man lätt kan hitta den i affären :p

Borgbackens
0

Har haft träpellets ett tag nu, och funkar super! :)
Luktar mycket godare, och fastnar mindre i pälsen.

Hälsningar Johanna ~

Litenburk
0

# Denhär hundfällen som du använder, är det helt ofarligt ifall de tuggar i sig? Fliece ska vara ok i alla fall. Jag använder mig utav Rustas billiga dörrmattor. Suger träpellets upp lika mycket som papperspellets?

Mvh Tanja

Borgbackens
0

12, Hundfäll? :) Jag tycker de olika pelletssorterna suger upp lika bra :)

Hälsningar Johanna ~

denice95
0

Jag använder, och har alltid använt mig av 6mm träpellets som jag köper på granngården för ca 50 kronor, tycker det fungerar jättebra :)

Borgbackens
1

#14, Ja, det jag inhandlade senast också, funkar bra här också :)

Hälsningar Johanna ~

Tabettan
0

Andvänder just nu spån i bur&toa men det funkar ej för det fassnar nt i pälser m.m så jag ska byta till "eldpellets" på byggmax(6mm) 16kg säck 45:-

Borgbackens
0

#16, Jo, är sådant träpellets jag har också, super! :)
Fast skulle ej rekomendera att ha det i bottnen på buren, då det kan bli hårt för kaninernas tassar :) Men lägger du lite halm ovanpå blir det nog super!

Hälsningar Johanna ~

Tabettan
0

#17 ok men vars finns detv att köpa billig halm? någon rekommendation?

Borgbackens
0

#18, Brukar väl finnas att köpa på Granngården eller liknande, vet dock inte om det är så billigt där.
Jag får ta så mycket halm och hö jag vill från en bonde vi känner, om han får en snusdosa :)

Hälsningar Johanna ~

Zakarias
0

#19 Haha bra byte! ;)

Andvänder just nu toa lätt, men ska byta till billligare 6mm pellets med halm på :-)

Borgbackens
0

#20, Ja, haha, de har även super hö!

Hälsningar Johanna ~

Tabettan
0

Jag ska se vi bor nära en bondgård så vi kan säkert få köpa billigt där kom ja på m men  ack för tipsen :)

Vincent...
0
  • nu har jag spån och halm när det är kalt.

• i sommras hadde jag en matta i buren.

• jag har kattsand  i toa-lådan.

• har funderat på torv men inte hittat någor stans där jag bor

HAHAHAHAHAHA…..

Tabettan
0

tack för tipsen!

Tabettan
0

nu har jag kollat med bonden hon sa:"-vi brukar ge gratis halm tll kaniner så ta så mycket du behöver":så jag får gratis halm:) nu återstår det bara att kpa träpellets! :9 är 6mm eller 8mm bättre? För på byggmax så finns det tydligen bara 8mm…. Och jag bor utanför skellefteå så jag har ej tillgång att kpa från t.e.x bauhaus :(

Borgbackens
0

25, Men det var ju bra! :) Jag har 6mm, har inte testat 8mm, men tror säkerligen det skulle funka!

Hälsningar Johanna ~

Zakarias
0

Prova på granngården, där har dem säkert 6mm

Tabettan
0

#27 ok ska kolla… :) bara det ärhyfsat billigt :)

Tabettan
3

bra nu nar jag fått hem gratis halm av en bonde :)

Tuvullenskaniner
0

Kör fortfarande med spån. Jag tycker att det fungerar helt OK, men så kammar jag ju ninisarna var annan dag ungefär.

Violens
0

Testade Träpellets. Tyckte det var urdåligt. Så för mig är det inget annat allternativ än att ha Toalätt. Det är perfekt. Men dock dyrt. Lägger i lite kattsand i mellanåt.

Men ni som använder träpellets, smular det inte sönder för er?? Känns som bara en massa torkad trä i smått smått….

Zakarias
1

Använder också toa lätt.

Men det är bara till Bettan som har en päls som tovar sig lätt.

Anväder spån till dvärgväduren.

Violens
0

#32# Jag andvänder Toa-lätt till Teddysarna och spån till mina vanliga vädur. Jag finner inget annat att andvända som är perfekt..Flört

Borgbackens
0

#31, Träpelletsen jag använder funkar toppen, tycker ja. Blir dock, som du säger, till smulor efter kontakt med vått. Men inte så att det blir jobbigt :)

Hälsningar Johanna ~

karska01
0

Jag har just nu spån till min lilla kanin, men det fastnar så mycket i päls och tassar så hela huset blir fullt av spån. Funderar på om matta är bättre, men vad för matta kan man ha (naturligtvis måste den vara ofarlig för kaninen)?

[Wera]
0

#35 Trasmattor och gummimattor brukar funger :)

maay
0

#36 Så man kan ha trasmattor/gummimattor istället för spån? (:

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

Tabettan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#37 ^^

Zakarias
0

#38 ???

Borgbackens
2

#37, Ja, det kan man. Väldigt lämpligt om man har långhåriga kaniner Glad
Fast man får hålla koll så att inte ev. kanin tuggar på mattan.

Hälsningar Johanna ~

maay
0

#40 okej (: Vad skulle du rekommendera, Tras - eller gummimatta?

//Linnea

Borgbackens
0

#41, Har inte testat någon av de, har själv en isärklippt sådan här matta åt mina teddysar. Det funkar super Flört

Hälsningar Johanna ~

maay
0

#42 okej (: så bra!

//Linnea

Jo3ef1n
0

Underst har jag trasmatta och över den har jag en filt eller ett lakan som jag byter ut och tvättar. Jag är noga med att inte ha en massa strö som dras med ut på golvet när det hoppas ut ur buren.

Jag vill att min kanins bur är fräsch och luktar gott. Wilma trivs med att det är nystädat, hon brukar hoppa in i buren direkt när jag har bytt filt/lakan.

Jag har 4 filtar 2 lakan och 2 trasmattor så att det alltid finns tvättade reserver.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Jo3ef1n
0

# 34 träpellets har fungerat bra för mig! fick höra idag att det kunde ge blåsor på tassarna.

Är det sant eller bara en myt?

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Tabettan
0

#45 har ingen aning,

Vincent...
0

har en matta i buren på sommaren.

den håller ganska länge hos mig, så länge dom inte kissar på den eller biter sönder den .

tar bort den sedan vid höst.

HAHAHAHAHAHA…..