Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 4223 ggr
[Wera]
0

Tians kull 004

Nu har tians fått sin andra kull :) men mamman tar inte hand om dom då jag fann dom döendes utspridda i buren. 5 stycken. Två brokade, en blå eller svart och två havanor. Nu ligger dom varma i boet och jag hoppas att dom snart blir starkare. Dom orkade knappt få i sig maten när jag la dom på mammans mage. Men alla fem lever dock är dom tunna men ikväll ska jag åka med dom till en surugatmamma som fick ungar för två dagar sedan :)

[lolloita]
0

Håller tummarna att de överlever! Förvånad

[Wera]
0

Ja jag fattar inte varför hon inte sköter dom för hon har haft kullar förr och tagit hand om dom bra. Detta är andra gången hon gör så här :S och hon är bara 2

Tabettan
0

Konstigt….

Hoppas ungarna överlever ialafall

Linus-the-bunny
0

Hon kanske inte är redo för ungar eller något.. Kan inget om kullar :s Men hoppas verkligen att dom överlever!

Kram.

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Trodde jag förut, då hon fick under vintern men nu är det ju sommar och varmt… hon har varit en kanon bra mamma hos tidigare ägare…

Iaf. har dom blivit starkare nu efter att ha värmt upp sig lite. De äter bättre men det verkar vara dåligt med mjölk (eller ens något alls) hos Rania och Ängla har knappt kvar för hennes ungar är 4 veckor nu. Så jag stödmatade dom och de fick i sig drygt 1 ml var (de ska ha kring 2 ml/dag som nyfödd läste jag). Ska avvakta och se om de får nå runda magar under natten annars åker de iväg till surugatmamman (en frasse).

Här är lite bilder.

Brokad (mörkare irl, svart?)

[Wera]
0

Ännu en mörk :)

[Wera]
0

Det här är den ljusaste och klenast samt minst.

[Wera]
0

[Wera]
0

Havannan, finns en till som ser likadan ut.

[Wera]
0

De stannar som sagt här över natten nu har de fått i sig både kaninmammans mjölk (dock mkt lite) och 1 ml av kattmjölken inför natten :) De är fint bäddade (har alltid päls undansparat efter klippning) och jag tror (hoppas) de klarar sig över natten :) Imorgon ska Rania få hallonblad för att öka mjölken :)

Det ser iaf. ut att vara två enfärgade havannor, en brokad havanna och en svart eller blå) brokad samt en svart (eller blå) wienertecknad (bläs över nosen upp mot pannan).

Benne
0

#10 Skönt att de fått i sig något iaf :) Så hallanblad hjälper till för att öka mjölkproduceringen? Det hade jag ingen aning om men man lär så länge man lever ;)

Lurvas
0

Hur går det med bebisarna?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

[Wera]
0

#12 Dom har överlevt och mår bra nu :)

Lurvas
0

Åh vad skönt! Det är så jobbigt när det inte går bra.

Råttliv på Runnavägen

Asplyckans kaniner
0

hoppas att det går bra med dem små Glad

är supersugen på en havana , hona , om det skulle va nån hona av dem havanorna så vet du nu att jag är suuper intresserad  ! Kyss

dermot
0

Förlåt för OT men var har du köpt flaskan i #8? :)

Synd om bebisarna.. hoppas att allt går bra med dem i fortsättningen!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Noa-Nisse
1

Men om honan bara är 2 år, och den har fått 2 kullar där hon inte vill ta hand om sina ungar och innan dess har hon fått flera stycken kullar som har har tagit bra hand om.

Är det inte lite väl många kullar på en så pass ung hona? lite oansvarigt enligt mig. bara för man har en hona så ska man inte pressa den på kull efter kull…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lurvas
0

#17 Men hallå, kan man inte hålla sånt för sej själv?? Eller käns det väldigt viktigt att agera privat polis?Obestämd

Råttliv på Runnavägen

Noa-Nisse
3

#18. Ja tydligen så tycker jag det är väldigt viktigt att agera "privat polis", annars hade jag väl inte skrivit något?!

Vad tycker du själv egentligen? Honan har fått 2 kullar som hon har på något vis stött bort och sen skriver Wera i ett inlägg "hon har haft kullar förr och tagit hand om dom bra" vilket betyder att hon har haft minst 2 kullar förutom dessa två ofungerade kullarna. Så MINST 4 kullar på en 2 årig hona tycker jag är oacceptabelt. Sen får folk tycka att jag är polis, tycker synd om den stackars kaninen iallafall…

[Wera]
0

#16 på Granngården :) ingår i kattmjölken.

#17 Hos den förra ägaren hade hon haft 1 eller 2 kullar, jag minns inte och hon kom till mig vid nästan 2 års ålder i september, då fick hon en kull på en st, som var död. 8 månader (2.5 år nu) fick hon denna. Så för mig är det inte mkt med över ett halvårs vila där hon dessutom inte ens hade hand om kullen för den dog.

Nog om det. Jag vet iaf. att hon mår bra.

Kullen har nu vuxit på sig. Såå tjocka och söta. Det är en havanna wienertecknad hane, en havanna hane, en svart wienertecknad hona, en svart brokad hona och en havanna brokad hona som stannar.

[Wera]
0

Funderar även på att behålla denna, men får se hur dom utvecklas. Den är så fin med två svarta fläckar över ögonen. Änu finare om den blir blåögd :)

[Wera]
0

Havanna brokade honan, så liten i jämfölse med dom andra!

[Wera]
0

Havanna wienertecknade hanen (vit svans)

[Wera]
2

Havanna hanen.

dermot
0

#20 Tack så mycket!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Noa-Nisse
0

okej, men om honan fyllde 2 år i november så skriver man väl inte NU att hon är 2  år. Om någon frågar mig hur gammal jag är så varar ju inte jag att jag är 20 år, men berättar inte att jag var 20 år för 2 år sedan :P jaja… oavsett så tycker jag det är lite väl många kullar. Men man prioriterar ju olika helt enkelt.

Söta kaninungar…

[Wera]
0

#26 Hon är ju 2. 2.5 om du nu vill vara mer exakt. Hon fyllde sista december.

[lolloita]
0

Jättefina tussar! Så roligt att de klarade sig! Glad

Zakarias
0

#26 är nog precis lagom med kullar, vet uppfödare som har kullar på honor som är 5 år och mer. Så wera har en väldigt bra avel i jämförelse :)

Noa-Nisse
0

#29, Ett fel rättfärdigar inte ett annat. dessutom så var det MÄNGDEN kullar på så ung ålder som jag hängde upp mig på, inget annat.

[Wera]
1

Ta detta via pm eller en annan tråd :)

Lina R
2

Noa-Nisse, lägg av….. 4 kullar på 2,5 år är INTE mycket. Det är fullt normalt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#32 Eller hur. Hellre kullar "nära varandra" än en kull typ varannat år…

// Anka

Noa-Nisse
0

#32 ? Lägg av själv? detta är ett disussionsforum och då får man diskutera ju :P

Jag tycker 4 kullar på en 2,5 årig hona är en orimlig summa :S

Asplyckans kaniner
0

#34 , om jag får komma med mitt , så kaninerna vanligtvis i det vilda förökar sej hur snabbt som helst & kan ta ca. 2-3 kullar på ett år.. förstår inte varför du inte tycker det låter rimligt. Dem flesta kaniner mår bäst av att få ett par kullar. Det viktigaste är nog att kaninen mår bra , alltså att dem får mycket med motion osv.

Lina R
1

Men man behöver inte hacka på TS i ett ämne som inte har med saken att göra, starta en ny tråd.

vi har haft flera trådar angående att försöka hålla bättre stämningen - ett av sätten att göra det på är att starta en ny tråd om man vill diskutera något som inte har med själva trådämnet att göra.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

MiracleWithPaws
0

#21 Ja jisses! Den där kommer ju (särskilt om den får blå ögon) bli hur söt som helst! Ögongodis!

Noa-Nisse
0

#32, dessutom så har hon ju inte fått 4 kullar på 2½ år. Honan har ju själv varit unge så den tiden får du ju räkna bort…

#35, men nu är ju inte våra tamkaniner några vildkaniner heller…

#36, Hon undrar ju, och tycker det är konstigt varför kaninen inte vill ta hand om ungarna. Kanske för att det är för många kullar på kort tid så hon stöter bort dem?!

Och att säga att en hona mår bra av att få kullar tror jag bara är en myt. Samma sak sägs det med hundar men det är bara myt. Oftast är det dem som pruducerar valpar på fabriksvis som har det argumentet. Nu menar jag inte att TS gör det, för jag känner inte henne eller hennes uppfödning.

Lina R
1

Första kullen vid 8 mån, andra vid tolv, tredje vid 18, fjärde vid 22…. Det är fyra kullar innan två år och fördelat på ett sätt som inte påverkar honan negativt. Det är kaniner vi talar om. Om man driver dem hårt startar man vid 5-6 mån och tar monst 4 kullar per år (köttindustrin). En sån hona kan ha fått 10 kullar innan två år. Perspektiv.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Wera]
0

#38 Fast jag vet inte om det är nr 4 eller 3, och det är isf bara 2 eller 3 st som hon har haft 2 månader och tagit hand om. Det är det som sliter mest. Så egentligen inte så mkt, hon har alltid fått återhämta sig bra ovh vilat, hon är inte särskilt tunn eller trött. Hon äter mkt, är i hagen minst några timmar om dagen och rör på sig, är ifred etc.

#37 Ja charmig en, Kyss havanna brokade och har också två fläckar runt ögonen Tungan ute

[Wera]
0

Nu har vissa av dom öppnat ögonen :) ser ut att vara brunögda :) ingen av föräldrarna ät blåögd så ^^ Kom på det, dom har troligen anlag för både blå brun och gul! Ilsket kan ge beige :)