Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikett: päls-färger-och-teckningar
Läst 1075 ggr
MiracleWithPaws
1

Räknas japan som en teckning?

Det här är en dum fråga, men de dumma frågorna måste väl också få ställas? ;)

På dvärgvädur angora står det att alla färger (förutom typ ljusgrå och ett par till) är godkända. När det gäller teckningar däremot, är det bara ryss och hotot som är godkända. Visst räknas japan som en teckning och är därmed inte godkänd på dvv angora?

Och jag kastar in en till fråga om japan. Är det (bj) ett dominant anlag? Eller måste det komma från båda föräldrarna för att "synas"?

Zakarias
0

Det är en godkänd teckning på teddy. Men den är VÄLDIGT svår att få rätt tecknad,  dem mesta japantecknade teddysarna är feltecknade.

Det finns några enstaka som är fint tecknade, fast dem är såklart wienertecknade då… :p

Rozza
1

Ja det stämmer japan är en teckning och är inte godkänd på dvv angora. Är askass på det här med genkoder men av det jag vet så är japan ett rätt starkt anlag och kan slå ut på ungar där bara en förälder är det. men det bror ju så klart på vad man parar med.

#1 tror du fattat fel i vad TS fråga. på teddy är allt godkänt eftersom att det inte är en godkänd ras.

Zakarias
0

#2 Ojdå haha du har rätt ;)

MiracleWithPaws
0
dermot
0

Om t.ex mamman bär på eller är japantecknad så måste pappan bära på/vara gul eller japantecknad :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

MiracleWithPaws
0

Okej, så då är det ett reccessivt anlag alltså. Eller är det mer komplicerat än så?

dermot
0

#6 Njaa.. Alltså jag vet inte mycket mer än det jag skrev, - att den ena måste ha gult eller japan bakom sig och den andra måste vara/bära det.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lurvas
0

Jag har för mej att det är reccesivt.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Lina R
1

Nja hörni såhär är det, japan är dominant över vissa:

Det finns en dominansordning bland generna på B-locus.

Be = järn
B = "normal"
bj = japan
b = gult

Den som är högst upp syns alltså i kombination med vilken annan som helst som är längre ner.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se