Hur ärvs teddypälsen?
Jag har letat på forumet här och på nätet, men tycker inte att jag hittar någon tydlig förklaring på hur teddypälsen ärvs. Det verkar vara ganska olika åsikter/gissningar om det.
- Har man kommit fram till någon teori som "håller" vid testparningar?
- Om man parar två individer som man vet är "riktiga" teddys (tillräckligt gamla så att man ser att de inte fällt ur), blir alla ungar garanterat teddys då? Eller kan det bli en kanin med bara man (och ev. kjol) ändå i en sådan kull?
- Kan en kanin fälla av efter två års ålder? Alltså kan det visa sig när den är typ fem år, att det trots allt inte var en "riktig" teddy? Eller är det bara där vid 1,5-2 år som det avgörs - antingen växer det ut teddypäls eller så kommer det kortare päls?
Massor av frågor, jag hoppas ni står ut med att vägleda en supernyfiken teddynybörjare! :)
är båda föräldrar djuren teddysar ska ungarna behålla pälsen. Men finns det lejon bakåt i leden ex farmor eller kanske farmors far kan det finnas risk för lejon. men har man två säkra led ska det inte vara någon som fäller av.
Sen finns det ett annat problem och det är tillväxten på pälsen och päls/ullens täthet som är bättre och sämre på vissa djur. Men vill man ha fina djur ska man välja ut två stycken med bra päls visst spelar kroppen in men pälsen/ullen är det som är viktigt.
Okej, tack för svaret! Vad frustrerande att lejon-anlaget kan titta fram efter flera generationer. Då kommer det ju i praktiken dröja väldigt många generationer innan man med nästan 100% säkerhet kan säga att "de här ungarna kommer bli teddy". Men visst ska man försöka börja med så bra djur som möjligt. Hur stor urval finns det? När det gäller helt säkert teddypälsade menar jag. Blir det inte snabbt inavel om man bara använder djur med bra och mer lättskött päls?
Jisses, man blir verkligen mer och mer frälst ju mer man hör och läser och ser av dessa små duntussar. Jag är en sån där som helst vill ha ett projekt (för några år sedan försökte jag få fram viltblå på dvv fuchs). Här känns det ju verkligen som att man kan gallra och projekta allt vad man orkar. Först vad gäller pälstyp, men senare vad gäller färger och teckningar och sånt. Det gäller ju att ha plats bara…
Jo det är mindre och mindre som har lejon anlag tydligt nu än förut. Många har haft tur på sina importer och man får vara rätt noga kolla stamen och så vidare innan man köper ett djur så man inte får överraskningar.
Jo men det är helt klart man kan det bara hitta på nått det finns några bra djur och linger som är garanterade men bäst är att välja en med bra tillväxt på pälsen och det ser man ju om man skulle klippa hur lång tid det tar innan det växer ut. men det är lite smak sak också vad man gillar men det flesta vill ha teddysar som pälsen växer fort på.
#2 Ja, alltså. Om båda föräldrarna är teddypälsade och över 2,5 år (min gräns, andra sätter gränsen tidigare) så blir ungarna teddypälsade. Lejonanlaget kan alltså inte titta fram efter flera generationer!
Nej, jag tänkte väl det, för lejonanlaget ska ju vara dominant. Men det verkar som sagt inte finnas någon direkt klarhet i hur det ärvs och så?
men det kan ju vara så att det finns djur som blivit utdömd till lejon bara för att det är segväxt päls det är väl det jag tänker mest på
Aha, finns det såna också? Det finns verkligen massor att lära! Men det är kul. :) Tänk om bara min sambo kunde vara lika intresserad. Vår deal när vi blev ihop var att jag skulle få bestämma hur många hundar vi hade så länge han slapp sköta dem, men jag glömde visst kaninerna i den överenskommelsen…
I min kanins stam ser det ut som att teddy är en blandning mellan angora och Peking. Det verkar som att kaninen måste ha Peking i stammen för att få päls runt ögon och nos + bära på angora för att få lång päls även på ryggen. Mina testparningar(min kanin Wilmas stam) ser ut så här:
Steg 1: Först korsades en teddylöven med en angora, då fick jag reda på mer om den långa pälsen och jag fick se något intressant. Av ungarna blev 1 av 8 fullpälsad 2 pekingar och 5 enkelmanade.
Steg 2: Den fullpälsade var svår att korsa vidare, därför använde jag en av dem 5 enkelmanade(för den bar på angora och teddylöwen) till avel. Alltså korsade jag en Angora + Teddylöwen-bärare med en lejonhuvad kanin och fick ännu en intressant upptäckt. Eftersom anlagen från angora hade spätts ut blev ingen av ungarna fullpälsad men hela 50% blev peking. Det var väldigt roligt att se för det betydde att steg 1 var ett smart drag.
Steg 3: Nästa steg var att korsa in mer teddy igen för att se vilka pälstyper som uppkom. Jag korsade då en angora+teddy- bärande Peking med en fullpälsad teddy och fick resultatet att alla såg ut att vara teddy. En av ungarna fick precis den pälstypen som jag hade som mål och resten blev teddys som förmodligen senare blev fällningspekingar.
Steg 4: Nästa steg är att trots allt korsa in hermelinfuchs för att få ner storleken. Eftersom just den hermelinfuchsen som jag ska använda är speciellt bra till allt som behöver förbättras i ledet så kommer det ändå att vara till hjälp.
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
#2 Jag kunde urskilja en avvikelse mellan Wilma som är garanterad teddy och hennes syskon. Hon hade små minilockar i sin päls och även lite på ryggen (kring höfterna och runt halsen hade hon messt). Hennes syskon såg inte ut så och jag tror att ju mer minilockar desto mer teddypälsad blir kaninen. Wilma såg ut så från att hon var omkring 4 veckor tills att hon hade fått vuxenpälsen.
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)