Funderar på dvärgteddy..
Nu är det så här att jag först skulle börja föda upp lejonhuvade, och letar fortfarande efter den rätta honan. Jag hittade en nu men både mina föräldrar och jag tyckte inte jag skulle köpa den pga av vissa skäl.
Så eftersom det verkar vara lika svårt att hitta den som passar, så funderar jag kanske på att börja föda upp dvärgteddy istället. Detta är bara en fundering så inget bestämt än. Men vad tycker ni?
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
När man ska börja föda upp kaniner så tycker jag att man ska tänka sig för fler än en gång när det gäller rasen och sedan vilka avelsdjur man vill ha.
Det finns absolut inga rätt och fel utan det handlar helt om vad du känner för, det kan kännas hemskt fel om det inte blir som man tror, något man även måste vara beredd på när det handlar om avel med djur (=
Några grundläggande tipps från mig är att du funderar noga på rasen.. ska den vara liten eller stor? lättskött eller långhårig som kräver pälsvård? snäll? (det finns en klar skillnad överlag bland olika kaninraser beträffande temperament)
Men också vad du vill få ut ur kullen? Vill du bara se en grupp söta individer växa upp och utvecklas, och är du då beredd på sådant som skulle kunna gå fel? Eller är färg & teckning viktigt för dig?
Man kan ha en hel del olika mål med sin uppfödning som ofta ändras allt eftersom man kommer igång. Det är inte alltid så enkelt att veta i förväg.
Ska du fråga någon så tycker jag du ska vända dig till Sveriges kaninavelsförening: www.come.to/kaf som jag upplever snäppet ärligare än många uppfödare som kan vara lite "säljande" och inte föra ljus på det negativa som finns, för allt har en fram och baksida.
Lycka till gumman! :)
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

#1 Tack för tipsen! jo som sagt jag ska ta god om tid att tänka igenom allt.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
Det vore roligt om någon mer tog sej an dvärg teddy och ville föda upp den, men de kräver ju som sagt en hel del päls jobb.
Tycker absolut att det behövs fler dvärgteddy uppfödare! Det finns få ut av dom och därmed litet utbud.
#4 Jg hade gärna gjort det, men vad jag vet så finns det inga wienerfria dvärgteddys.