Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettallmänt
Läst 1190 ggr
[Wera]
0

Lejon eller teddy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm jag funderar på om Rania är teddy eller lejon. Jag trodde att hon var lejon ett tag för pälsen var kortare osv. Men det kan ju ha varit fällning? För nu verkar det ha vuxit tillbaka i sin normala längd. Nu är den lika lång överallt bara att på ryggen (just där hon har brokningen, det blåa) är det tunnare, känns mer som täckhår än underull.

Hon har ju en kull nu med en teddy (som har lejonmamma, men han är teddy - 2.5 år). Jag vill gärna veta hur jag ska sälja kullen, som teddy eller lejon chans för teddy. Jag skulle även kunna säga teddy men risk för sämre kvalité?

Jag själv ska behålla en om de utvecklas fint.

Vad tror ni? Det syns inte så bra på bild eller bara när man tittar för det är jämnlångt numera. Man måste känna… Hon är 2.5 år nu.

Lina R
0

Min angora blir "peking" om jag borstar henne istället för att klippa vid fällningstider :).

Så "fällnings-peking" är nog inte samma sak som peking ^^.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Tuvullenskaniner
0

Svårt fall (doktorn grät)…

I teddyklubbens arbetsstandard för teddyvädur, och wienerteddyklubbens också om nu mitt förslag går igenom, står att pälsen ska vara så jämnlång som möjligt och av samma kvalité på ryggpälsen som på resten av kroppen. Det låter när du beskriver det som att ryggpälsen är av något annan kvalité. Eller?

Kanske du skulle sälja dom som "lejon, ev teddy"?

Eller "teddy?" (alltså teddy + frågetecken)

Mvh, Michaela

[Wera]
0

#1 jaha ja jag vet inte hur föräldrarna är heller då hon är import. :) jag borstar henne mest bara på sidorna och rumpan inte över ryggen då det aldrig blir tovigt eller smutsigt där. Men hon ser inte ut att vara bara peking/lejon. #2 jag tror jag ska säga Teddy? med risk för sämre kvalité så att man iaf är medveten :)

Ljusta
0

#3 När jag tog in henne till Sverige så kollade jag upp hennes föräldrar så gott jag kunde, och mamman är teddy (helt säkert) och pappan sägerppfödaren är teddy (men men…). Jag mailade pappans uppfödare i Tyskland (http://www.chamadi.privat.t-online.de/13728/13755.html ) och de skickade mig bilder på mamman och pappan som såg ut att vara teddy. H*n sa också at de va teddypälsade. Men jag vet ju också vilken päls hon har, och hon är antingen segvuxen teddy eller övervuxen peking.

Ljustadalens kaningård

Lina R
0

Men alla kaniner (nästan) ser ju ut som skrot när dom fäller…

Jag har korthåriga som blir rexar när dom fäller, andra som blir fuchsar ^^.

Eftersom även angoror blir korthåriga på ryggen om dom tillåts fälla av naturligt (med hjälp av borstning/plockning) så kan det ju inte anses som ett fel. Det är bara en fällning ^^.

Permanent kortare hår på ryggen efter att full vuxenvikt nåtts är ju en annan femma.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Wera]
0

#5 Ja Chippe (teddy med mkt jämnlång fin päls som har samma kvalite överallt) ser ut som en skabbig vanvårdad kanin just nu när han fäller haha. Fyy inte så söt längre :/

Men grejen är att kvalitén är annorlunda hela tiden, inte bara under fällning. Jag har haft henne sedan vintras och hon har samma kvalité jämt bara att det är kortare ibland och längre ibland. När den är kortare är den bara något glesare.

Ljusta
0

#6 Håller med om att det är något annat än bara fällning på henne. Pälsen innehåller ju mycket ullhår och inte lika mycket täckhår som pekingar brukar ha, men den är så fruktansvärt sevuxen…

Ljustadalens kaningård

[Wera]
0

#7 Jag har klippt henne på rumpan och så seg är den inte, möjligtvis på ryggan om det är någon skillnad där. Har inte klippt hela henne då det inte behövs.
Men en av mina teddys (såld nu) klippte jag för väldigt länge sedan (känns det som, minns inte exakt) och den är fortfarande väldigt kort han ser typ nyklippt ut. Och han har samma kvalité och längd överallt (utom tassar). Det måste vara någon gen från lejon (segvuxen) då denna kanin har lejonmamma.

Ljusta
0

#8 Nä, jag klippte också på rumpan, men det är som sagt ryggen som är segvuxen men den är inte riktigt lejonkvalitet heller? Hon är precis som ett mellanting :)

Ljustadalens kaningård

[Wera]
0

#9 precis :) lejon brukar ha svårskött päls men jag borstar henne sällan! :)