Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 3907 ggr
Tuvullenskaniner
1

Viltbrunt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

….ska ju inte finnas på teddysar. Jag upplever att jag ska hålla mig på "madagaskarraden", men tycker inte att det stämmer riktigt med rödbrun otter heller. Småtussarna är litet olika mörka, men är brun-gråa med viltzoner. Jag tycker att de är rätt så sotade, därav tanken om vilt. Tassarna är beige-bruna.

Mamman är viltisabella. Hon kan bära på brunt. Pappan madagaskar och bär förmodligen på både blått och brunt.

Tuvullenskaniner
1

… en bild till.

Zakarias
0

Coolt om dem är viltbruna! :)

Storkebodas
0

Att få viltbrunt i denna kombinationen är inte möjligt, iallafall inte om föräldrarnas färger stämmer. Viltisabella kan dock vara väldigt likt lux, så det är möjligt att mamman är lux istället, och då skulle viltbrunt kunna dyka upp. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Wera]
0

Fast tror inte att Joanne bär på brunt? För det är väl Pysselgårdens Honey du har. Öpus kan väl bära på brunt om jag minns rätt men det krävs dubbla anlag för att hon ska kunna vara Lux? Så hon lär vara viltisabella trots allt?

Spännande färger du har fått i dina kullar :)

Storkebodas
0

#4 För att få lux krävs dubbla bruna anlag och dubbla blå, och sedan även viltanlaget. Man vet aldrig vad som kan finnas dolt, de recessiva anlaget kan lätt följa med i flera generationer utan att synas. Och alla teddys som är "gula" kan ha lite vad som helst för anlag

Kram Elsa

[Wera]
0

#5 Jo det klart :) chanserna är väl inte stora men dom finns :P

Tuvullenskaniner
0

#4 Jo, Öpus pappa och farfar var havanna. På Joannes sida finns brun zobel (morfar). Jag skulle väl tro att hon är viltisabella, och vad jag förstår är det näst intill omöjligt att avgöra det på en vuxen långhårig kanin.

Detta med hur färg ärvs är till viss del möjligt att förstå, men om jag ser till Ebba, t ex, som fått en havannaunge med en havannahane, så har hon inget åt brunhållet alls i sitt härstamningsbevis (jag har bara två led på henne). Så ibland dyker det upp överraskningar som man inte kunnat förutspå!

Skulle dock tippa på viltisabella/isabella otter och viltgul/rödbrun otter.

[Wera]
0

#7 Ja men brun zobel är inte brun det är svart :)

Tuvullenskaniner
1

# 8 Se där, man får lära sig mer för varje dag :))

Ljusta
0

#7 Ligger Joanne bakom någonstans? Vet att hon har gett ungar som sett precis ut som madagaskar otter, men genetiskt sett så är det helt omöjligt att de är det utan måste vara sotiga viltgula. Kanske är en gen som dina också har fått?

Så alla ungar du har där med viltzoner är troligen vilt och inte otter. Så sotiga viltgula och/eller viltbruna ser det ut som på min dator. Mest troligt enligt stammen att de är viltgula.

Ljustadalens kaningård

[Wera]
0

#10 joanne är mormor tror jag :) så det är möjligt att du har rätt!

Rozza
0

Både viltgul och viltbrun är väldigt ovanliga. hade jag haft dom ungarna hade jag haft kvar alla själv ;)

Tuvullenskaniner
0

#10 Japp, Joanne är mormor.

Det blir intressant att se vad det blir av skruttarna. Den minsta viltfärgade var tyvärr död i morse, vilket iof var väntat då den var mycket mindre och klenare än dom andra. Hoppas nu bara att de andra klarar sig.

#12 Någon får nog allt stanna!

Tuvullenskaniner
0

Jag blir inte klok på vad de har för färg, dessa små. De har mörk-grå-blå bottenfärg (när de var pyttesmå trodde jag först att de skulle bli blå). Täckfärgen är rödbrun-aktig (som madagaskar), men med ljus blå-grå toppar. De har en grå-aktig slöja, ljusare än madagaskar. Viltzoner och bältesindelade hårstrån.

Isabella: Gulare än isabella (mamman är viltisabella, så det är lätt att jämföra).

Viltgula skulle de kunna vara, men jag tycker ändå att de hellre drar litet åt blått än svart…fast ibland är det svårt att skilja på blått och svart. Viltgult ska ha enligt standarden ha en ljus bottenfärg, men kan också ha mörk bottenfärg. De är ju rätt så kraftigt "gula". Kanske rödförstärkt viltgul (bourgogne) med ovanligt mörk slöja?

Lux: Täckfärgen och färgen på topparna stämmer. Bottenfärgen ska vara vit på luxen. Osäker dock på ögonen, svårt att se så tidigt. I dagsläget ser de mörkbruna ut.

Viltbrun: Bottenfärgen stämmer, slöjan stämmer så också täckfärgen. Tycker dock inte att örontopparna/pälstopparna är bruna.

Någon idé?

Tuvullenskaniner
0

en bild till.

Tuvullenskaniner
0

…och så från undersidan!

Storkebodas
0

Jag tror på väldigt sotade viltgula. Lux är de definitivt inte, har haft det i mina kullar och de ser inte ut så. Viltbrunt har jag också haft, och dina ungar tycker jag är lite för gula för det. Viltisabella är de nog inte heller, då de ser mer grå ut än blå. Dessutom är de som du säger för gula för det. =)

Kram Elsa

Tuvullenskaniner
0

# 17 Mest logiskt är ju viltgula. Skulle vara kul isf!

Storkebodas
0

#18 Ja, det är ju inte precis en vanlig färg på teddys. Har som sagt haft en kull med några viltbruna (dock wienertecknade) ungar i, men de såg i princip ut som havanna otter fram tills 2/3 veckor då de fick schatteringen. Kan tyvärr inte bifoga en bild på dem då jag sitter med ipadden, men jag länkar till en där man ser färgen tydligt. ;) http://storkebodaskaniner.weebly.com/galleri.html#PhotoSwipe1338748388741

Kram Elsa

Storkebodas
0

Man kom tydligen till galleriet med den länken, men du kan ju skrolla ner lite och då hittar du några bilder på viltbruna ungar att jämföra med. =)

Kram Elsa

Tuvullenskaniner
0

#19, #20 Nu har jag kollat (superfina bilder, för övrigt!!). Jodå, om jag jämför med dina viltbruna så måste dessa vara viltgula. Du är en pärla, tack!

Ljusta
1

De är ju gräsligt lika Louises "madagaskar otter" som hon senare kom på inte kan vara det genetiskt sett. De är ju som sagt släkt. Kolla här (kullen längst ner):

http://tussilagonsbilder.blogg.se/2010/august/kullar-2009.html

Dessa är troligen viltgula, men lite felfärgade så att säga :)

Ljustadalens kaningård

Tuvullenskaniner
0

#22 Ja, gräsligt lika var ordet ;) Men, som sagt, bältesindelade hårstrån = vilt, alltså är dom mörka viltgula :)

Rozza
0

jag har fött upp mycket vilt färger under min tid som uppfödare och det jag lärt mig är att som får en prick under hakan som försvinner när dom blir äldre men minns inte hur det var på teddysarna men borde vara desamma. det återstår och se borde vara lättare att se bältesindeligen på en viltbrun än på en viltblå tog mig jätte lång tid innan jag var hundra på att jag fått viltblå.

Lina R
0

Viltbrunt är ju möjligt på teddy, det finns viltfärgade och det finns bruna…

Här är en viltbrun angora + lejonhuvad:

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Viltbrun har ingen slöja. De är helt enkel en viltgrå, som istället för svarta toppar och grått i schatteringen har choklad och ljusbrunt.

Den här tjejen har BRA schattering, ända ut i ullen. kan fota en blåsbild någon gång.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se