Teddykaniner iFokus

Teddykaniner

Etikettpäls-färger-och-teckningar
Läst 1840 ggr
[lolloita]
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min senaste kull där mamman är gulbrokad, brunögd och pappan antingen madagaskar wienertecknad eller kanel wienertecknad, blåögd (har inte fått riktig klarhet i det).

De flesta är gula i olika varianter men två av dem är ljusare (gula) än de andra och båda har gråblå ögon. Den ena ser ut som isabella wienertecknad och den andra gul/blå japanbrokad (vet inte om man kan skriva så? Eller man kan skriva isabella/blå japanbrokad?

[lolloita]
1

den andra…

[lolloita]
1

hela kullen

Rozza
0

den andra är japan brokad och då borde den första vara japan fast väldigt gul.

[lolloita]
0

# 3 menar du att hanen på den första bilden är japan? Den har inga japanteckningar men ser ut att ha en blå slöja?! Färgen ser ut att vara isabella men jag är inte säker. Glad

Tuvullenskaniner
0

Nog borde man kunna skriva g/b japanbrokad, fast jag är ingen expert. Jag tycker väl inte att den gula hanen (första bilden) ser ut som isabella riktigt. Litet för ljusgul på något sätt. Fast å andra sidan kan en och samma färg variera rätt så mycket. Har du ngt kort från då han var mindre? Ibland är det lättare att se då.

Bifogar ett kort på min Honey, som ju ska vara viltisabella (eller ev. lux). Jag har ett kort från då hon var liten också, ska se om jag kan lägga in det senare. I vart fall var hon mörkare som liten och hade mer inslag av blått än din kille

[lolloita]
0

Det kan ju vara olika gula nyanser men trodde att det var isabella pga att båda har blågrå ögon.

Rozza
0

japan kan vara så olika dom kan vara nästa helt gula och bara ha några mörka strån av någon annan färg. blå/gråa ögon kan bli helt blåa som vuxen pga wienerteckningen.

[Wera]
0

blå/gul japan finns ja :)

Men grejen är, det finns inte "gul brokad" utan hon måste vara svart/gul japantecknad (alt. blå/gul) eller någon annan gul färg, typ viltgul men hon saknar viltzoner.

Tycker pappan (Bix?) ser ut att vara madagaskar. Kanel ska ha en brun slöja och är ofta mkt gulare medan madagaskar ska vara lite mer åt det "rödbruna" hållet. Hade en teddy i kanel förr och hon var mkt gulare än Bix. Se bild :)

Kan han i #0 vara beige? Eller är det inte möjligt genom stammen?
Från kaninfarg:
- Den är gul, vilket ger madagaskar.
- Den är även brun, vilket gör slöjan som är grå på madagaskar istället är brun, det ger kanel.
- Och så är den även blå, som späder ut färgen och slöjan blir lila, det ger till slut färgen beige.

Då är det väl möjligt? Eftersom att mamman har en brun förälder, pappan har väl en brun farfar? Och det finns blått i kullen = blåanlag och gult. Dvs. de bär på blå gul och brunt.

Storkebodas
0

Pappa Bix bär ju på både blått och brunt, och Barbie kan ju mycket väl bära på något av det så beige är inte omöjligt. Har ungarna viltzooner? Kolla noga efter japanteckning, t.ex på ovansidan av svansen. Även japantecknade kaniner kan ha svag slöja. Jag tror inte den första är isabella, slöjan går lite mer åt brunt. Himla söta var de iaf. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[lolloita]
0

# 8 Ja, det vet jag att gul/blå japan finns Glad men ungen  i inlägg #1 Gibson är han gul/blå japan brokad? eller gul/blå japan bara? Han har så mycket vitt så han ser både japantecknad ut och brokad?! Jag vet att han är gul/blå eftersom jag har en unde i sama kull som är gul/svart.

Ja, många sa att Bix var en madagaskar men sen säger vissa att madagaskar inte har rubinglans och det har Bix! Jag vet att Bix har både blå och brunanlag men inte vilken färg han själv är! Flört

Mamma Barbie står som vit/gul brokad. Pappan till Barbie är vit/svart brokad och mamman är madagaskar, brunögd. Barbie är mest vit med en mantel på ryggen i ljus, ljus aprikos, hon har aprikos öron och runt ögonen och är brunögd. Någon svart eller blå finns inte.

Ska kika igen på Beige…

Fin kanel du har där på bilden! Glad

[lolloita]
0

# 9 Barbies morfar är blå, brunögd?? (måste fråga Karin igen, bör inte han ha blågrå ögon?) Så blåanlaget har hon

Hur ser man viltszoner när de har så mycket vitt? Han har inga ljusa ringar runt ögonen (Griff)

Ungen i första inlägget, Griff är ljus på magen och under svansen, blåser man i pälsen så är han jättesljus i pälsen närmas huden (nästan vit). På magen när man blåser där är han blå i huden! Har även lite blå skuggor vid kinderna.

Storkebodas
0

#11 För att säkert kunna säga att Barbie ärvt blåanlaget måste någon av föräldrarna ha dubbla blåanlag, det är endast 50 % att hon bär på det om hennes morfar var det. Dock gör hon ju det om hon gett blått. ;)

Blå kaniner ska egentligen ha blågrå ögon, men det är ett vanligt "fel" (inom utställning) att de har bruna.

Kolla i öronen eller under svansen, det brukar vara lätt att se när de bara är några dagar. För de är väl inte brokade i öronen? När du beskriver det låter det som om Griff har viltzooner.

Jag skulle gissa på att unge #0 är viltbeige wt och #1 gul/blå japantecknad wienerbrokad.

Vilken färg Bix är får du veta när du parar honom med Ricole. Kommer det någon svart eller blå är han madagaskar men kommer det bara havanna och egern är han kanel.

Kram Elsa

[lolloita]
0

# 12 Du är en pärlaFlört

Ja, Barbie har lämnat blått…lille Gibson Flört Båda dessa pojkar HAR blågrå ögon och de andra har bruna

Nej, de är inte brikade i öronen

Om de har viltzoner har de inte ringar runt ögonen då?

Ja det ska bli spännande att se vilken färg Bix egentligen är Flört

Tack snälla!

Storkebodas
0

#13 Viltzooner runt ögonen kan vara väldigt svåra att se på de gula, och ibland även på andra färger. Glad

Kram Elsa

[lolloita]
0

Jag har läst om beige nu och tycker också att det stämmer in på lille Griff. Glad

Tack för alla svar…ni är så duktiga på det här med färger! Jag önskar jag hade kunnat hälften…men jag hoppas kunna lära mig! Det tar bara lite längre tid! Flört